Varför så mycket grått?!

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Varför så mycket grått?!

Post by swepett »

Jag har fått nys på en begagnad Vespa GTS -07 till ett pris som jag gillar. Jag borde egentligen råna banken och åka och köpa den med en gång. Men den är silvergrå! Är inte det jättefult?

Det är samma dilemma som när jag köpte bil sist. Alla j-la bilar ska vara silvergrå nuförtiden! Då köpte jag en ny bil, av många anledningar men en av dem var för att kunna välja en annan färg. Till och med bilförsäljaren minns jag var besviken och pekade upp mot begegnatavdelningen och sade, "om ett par år är det nog bara grå bilar där uppe".

Bra deal, ful färg eller chansa på en kanske sämre deal med snygare färg? Argh.
Bergfors
Lärling
Lärling

Re: Varför så mycket grått?!

Post by Bergfors »

swepett wrote: Är inte det jättefult?
Kanske inte jättefult men lite trist. Dessutom är Rosso Dragon den snabbaste färgen 8)

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

...fast jag tycker det är snyggt iaf. Så jag kan köpa den av dig när du tröttnat! :-)
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Är det rätt pris så kör på den. Det är inte ofta pris och färg heller stämmer ihop. Som vanligt en chansning att vänta på att rätt hoj ska dyka upp om man vill ha nått nu. Har man tid så kan man vänta till rätt färg dyker upp.

Grått är stilrent och snyggt. För ett tag sen ogillades alla röda ist. nu är det gamla blåa färgen som många (oinvigna och ickenördar) ogillar.
Bara det är gjord av plåt så....
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Det är väl inte så ofta man hittar GTS250 till salu över huvud taget, så vill man välja färg är nog att köpa nytt det enda säkra alternativet. Och inte ens det är säkert, eftersom alla färger inte tas in till Sverige.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Det var som på 90-talet när ET4 kom i beige med brun sadel: "Wow vilken läcker färgkombination" tyckte jag. Då! Jag såg en sådan nyss på blocket, men den känns inte alls lika kul idag. Så visst ändrar man smak. Jag gillar visst vad de levererar för stunden, eftersom jag gillar silvergrått skarp. :-)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Vit, GRÅ/SILVER och Svart anses väl vara färger som är tidlösa och neutrala. Läste en gång statistik på bilfärger och silver toppar så klart listan.

Piaggio har ju kört silver i princip genom alla år efter -55 med undantag för övergången 60/70-tal och en bit in på 70-talet. Men även då gjordes väl exempelvis Rally 200 i silver för vissa marknader.

Det roliga med Piaggio är att de ibland flippar ut och gör märkliga/vågade färgkombinationer. Deras solidgråa är ju riktigt snygg
Federico
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

eller oranga primmyn
Bara det är gjord av plåt så....
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ända sedan 1946 faktiskt. Vissa av 98:orna är väl också silver?
I alla fall gråmetallic.
/P
Federico wrote:Vit, GRÅ/SILVER och Svart anses väl vara färger som är tidlösa och neutrala. Läste en gång statistik på bilfärger och silver toppar så klart listan.

Piaggio har ju kört silver i princip genom alla år efter -55 med undantag för övergången 60/70-tal och en bit in på 70-talet. Men även då gjordes väl exempelvis Rally 200 i silver för vissa marknader.

Det roliga med Piaggio är att de ibland flippar ut och gör märkliga/vågade färgkombinationer. Deras solidgråa är ju riktigt snygg
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

kejj wrote:eller oranga primmyn
oranga, grön, skrikgula och en magentafärgad. det var på den tiden man skrev låtar om LSD....
Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Federico wrote:
kejj wrote:eller oranga primmyn
oranga, grön, skrikgula och en magentafärgad. det var på den tiden man skrev låtar om LSD....
Those were the days...

I övrigt håller jag med om att silvergrå är en vacker kulör. Tidlös.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Faktum är att den inta är så dum; det har svart sadel vilket är snyggare än den beigea som min svarta GTs har.

I Italien är silvermetallic standardfärgen på fordon, lite som att Volvo alltid är vita eller röda, alternativt blå.

Hur som helst, det kunde vara värre. De har tillverkat gtsen i ett par märkliga färgkombinationer. Gult är apfult, sen finns den i någon pistagegrönmetallic, mycket urvattnad i kulören, som får en att vilja kräkas.

Röd är väl ok men ingen höjdare annat än på reklambilderna. Rosso dragon ok men inget speciellt den heller. Svart är den bästa färgen enligt mig, men den nya vita färgsättningen som 300:an har är även den läcker.

Kanske skulle lacka fälgarna svarta....
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Heh, läste igår att fordon med färgen grå/silver var mest utsatta för att hamna i kollision. Svart, blå, grön och röd är bara aningen bättre. Beige, gul och branddgul är säkrare färger än vitt, som var en jämförelsefärg. Grynings- och skymningstid höjer riskerna.

Monash University har gjort undersökningen och olyckorna skedde mellan 1982-2004. Hittade originaltexten här:

http://www.monash.edu.au/muarc/reports/muarc263.pdf
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaco wrote: Monash University har gjort undersökningen och olyckorna skedde mellan 1982-2004. Hittade originaltexten här:

1971 åkte jag med Monash universitys motorcycle club till Kurrumburra & campade en helg, på en Honda 450! :mrgreen:
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Silver är ju smutståligt, dvs du behöver inte tvätta lika ofta som t ex svart. Det är väl det enda positiva jag personligen kan se...

Men lacka om den då? Så får du en unik färg.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Heh, läste igår att fordon med färgen grå/silver var mest utsatta för att hamna i kollision. Svart, blå, grön och röd är bara aningen bättre. Beige, gul och branddgul är säkrare färger än vitt, som var en jämförelsefärg. Grynings- och skymningstid höjer riskerna.

Monash University har gjort undersökningen och olyckorna skedde mellan 1982-2004. Hittade originaltexten här:

På tvåhjuling finns ju möjligheten att byta färg och synas genom klädseln och hjälmen. En del kör med reflexväst. Väl synliga (fula) MC-hjälmar finns det ju massor av.

Image

Image

Image
Federico
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Eller varför inte klistra den full med neon-orangea klisterlappar? Börja med backspeglarnas framsida, fortsätt därefter runt hela karossen och ta ett varv till för säkerhets skull.

Såg en vit PX ståendes vid E4an som såg ut sådär häromveckan. Givetvis frågade alla kollegorna om det var min...

Men den syntes ju bra, iofs..........:confused

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by swepett »

primavera133 wrote:Silver är ju smutståligt, dvs du behöver inte tvätta lika ofta som t ex svart. Det är väl det enda positiva jag personligen kan se...
Jo, det var det argumentet som enligt min bilhandlare fick så många att välja silvergrå bilar.
primavera133 wrote: Men lacka om den då? Så får du en unik färg.
Jo, det är ju en tanke inför framtiden. Just nu går alla pengar åt att köpa den. Och det känns så konstigt att lacka om en så ny maskin (-07:a). :)
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

swepett wrote:Jo, det är ju en tanke inför framtiden. Just nu går alla pengar åt att köpa den. Och det känns så konstigt att lacka om en så ny maskin (-07:a). :)
Ja, man kanske inte ska ta fram sprayburkarna och lite maskeringstejp, utan göra ett ordentligt jobb. Men gör man det, plockar isär delarna och lackar, kanske hos en bra firma, så borde väl inte andrahandsvärdet påverkas? Beror förstås på vilken kulör man väljer :smile:

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag skulle köpa några snoffsiga större färgriktiga fästor och limma dem på Vespan där fram. Då får man ju dessutom "stenskottsskydd". Litet grannt i kläderna och då har man säkert piffsat till riskprocenten.

Och vad färgen angår, så vänjer man sig ganska snabbt vid den tråkiga grå och börjar söka det fina i den. Såg igår en grå Vespa och visst var den fin: en GS från 1957... På den skulle jag förstås inte limma fästor... :wink:
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by swepett »

Nu fick jag nys på en GT200 -06. Färg? GRÅ naturligtvis! :/

Fast nu börjar jag nog vänja mig vid tanken att köra grå Vespa...
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

vespaco wrote: Beige, gul och branddgul är säkrare färger än vitt, som var en jämförelsefärg.
Snygg eller säker eller båda delarna?

Image

/Jörgen
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Federico wrote:Väl synliga (fula) MC-hjälmar finns det ju massor av.
Jag gissar att du räknar min Shoei från -92 till dessa? :grin:

Image

Himla snygg batiktröja, förresten!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:
vespaco wrote: Beige, gul och branddgul är säkrare färger än vitt, som var en jämförelsefärg.
Snygg eller säker eller båda delarna?

Image

/Jörgen
I varje fall inte snygg.

Batiktröja... Kommer även ihåg svett-otålig t-shirtar som ändrade färg med temperatur... Var inne ungefär samtidigt som alla hade remsor som man kunde slå på armen, så de stängde sig, och andra läskiga prylar...
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by swepett »

På tal om snygga färger så fullkomligt älskar jag den vit-röda Vespan längst till höger:

Image

Ägaren till den röda i mitten verkar gilla reflexklistermärken. :smile:
Post Reply