Nytt!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Nytt!

Post by Jorgelattof »

Okidoki!'

Köpte idag ett nytt avgasrör samt ett munstycke till förgasare, 78 tror jag eric på emscooters sa att det var.
Ska ge mig på detta egna lilla projekt, att byta avgasrör samt installera huvudmunstycket på förgasaren.

Jag är inte född med tummen mitt i handen men jag kan bli lite ivrig och kommer ibland inte ihåg var "den skruven" satt så jag hoppas att med tips från er och fotodokumentation att jag ska lyckas med detta projekt.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Primavera 125 cc 1981

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Vad blev det för ljuddämpare?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

78, det skrev han ju!
Terraplane Blues

fritte wrote:78, det skrev han ju!
Eh, jaha? Ljuddämpare 78? Kanske dags att putsa brillorna? :grin:
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

Här är avgasröret.
Image
Image

Och den lilla lilla skruven här, e det detta som är huvudmunstycket till förgasaren? ( newbie varning )
Image

SÅ snart blir det meck! Ska bli intressant o se om man känner skillnad på hojen efter bytet. Eric rekommenderade att byta till 133 cylinder men det verkar vara överkurs för mig just nu...
Primavera 125 cc 1981

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

Terraplane Blues wrote:
fritte wrote:78, det skrev han ju!
Eh, jaha? Ljuddämpare 78? Kanske dags att putsa brillorna? :grin:
Det blev en effektljuddämpare "ET3" PV125

Sen på shoppingkvittot står det:
3 packningar till krökarna
munstycke dell Orto SHB

Köpte även en backspegel på höger sida ( blev överraskad idag av en snabb liten mazda på högersidan hehe
Primavera 125 cc 1981

Terraplane Blues

Jorgelattof wrote:Och den lilla lilla skruven här, e det detta som är huvudmunstycket till förgasaren?
Japp, sitter exakt i mitten när man skruvar av flottörlocket på undersidan av förgasaren. Passa på att rengöra de två andra munstyckena när du ändå är igång.
Jorgelattof wrote:SÅ snart blir det meck! Ska bli intressant o se om man känner skillnad på hojen efter bytet. Eric rekommenderade att byta till 133 cylinder men det verkar vara överkurs för mig just nu...
Jo, det bör du göra eftersom ET3-blåset "andas" bättre än det du har på nu.

Att byta cylinderkit är inga som helst problem! Lättast är att lossa förgasare samt stötdämpare och bara tilta bak motorn. Sedan kommer man åt lätt.
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

Att byta cylinderkit är inga som helst problem! Lättast är att lossa förgasare samt stötdämpare och bara tilta bak motorn. Sedan kommer man åt lätt.
Du får det att låta så enkelt :)
Primavera 125 cc 1981

jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Re: Nytt!

Post by jonolito »

Jorgelattof wrote:Okidoki!'

Köpte idag ett nytt avgasrör samt ett munstycke till förgasare, 78 tror jag eric på emscooters sa att det var.
Ska ge mig på detta egna lilla projekt, att byta avgasrör samt installera huvudmunstycket på förgasaren.

Jag är inte född med tummen mitt i handen men jag kan bli lite ivrig och kommer ibland inte ihåg var "den skruven" satt så jag hoppas att med tips från er och fotodokumentation att jag ska lyckas med detta projekt.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Kolla på smallframes.com. Under den tekniska avdelningen finns en del matnyttigt både i skrift och bild.
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

wow, tack! vilken bra sida, nu känner jag mig lite säkrare på hur det ska göras och hur det ser ut, blir till att printa ut alla dessa bilder med text och tapetsera i verkstaden.
Tack ännu en gång. Men jag ser på bilderna att de monterar bort samma ljuddämpare som jag ska montera på! e inte det fel? eller uppgraderar dom i sin tur till nästa uppgradering och jag ska uppgradera till den som dom har??
Primavera 125 cc 1981

jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonolito »

Jorgelattof wrote:wow, tack! vilken bra sida, nu känner jag mig lite säkrare på hur det ska göras och hur det ser ut, blir till att printa ut alla dessa bilder med text och tapetsera i verkstaden.
Tack ännu en gång. Men jag ser på bilderna att de monterar bort samma ljuddämpare som jag ska montera på! e inte det fel? eller uppgraderar dom i sin tur till nästa uppgradering och jag ska uppgradera till den som dom har??
Det är ett byte av orginaldämpare i båda fallen. Primavera ET3 har "bananen" som orginal.
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

Igår jobbade jag som vanligt från 0500 till 1100 för att sedan åka till nästa jobb från 14-23. Däremellan åkte jag till biltema och bunkrade upp med lite verktyg o div bra o ha prylar.

På det senare jobbet hittade jag en bas till ett bord, en pelare med ett kryss ii botten och en fyrkant som bas/underlägg för ett bord med måtten ca 50x50.
Skar ut en 20 cm och 2 cm bred skåra och tog med den till garaget. Där lyfte jag på vespan och drog ett spännband runt fotplattan och där stod den så vackert, då var klockan 2330 och jag skulle bara fixa iordning lite i verkstaden. Kl 0330 kom jag hem från garaget, då hade jag bytt ljuddämpare, munstycke, rengjort och vaxat bejbi!
Min tjej var inte så glad imorse när hon såg oljefläckarna på lakanen hehe och hon hade visst lite olja på pannan oxo haha :lol: :lol:

men den funkade och blev avsevärt mycket piggare!!

Tack för alla tipsen och länkar. Nästa steg är att försöka ta loss det mesta och slipa och lacka om den. Vet inte riktigt var jag ska börja? Hur får man loss framskärmen? Styret?

Stilla, försiktig undran i smyg, "hon" får inget veta :P
Primavera 125 cc 1981

Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

Jorgelattof wrote:
Du får det att låta så enkelt :)
Måste man ta loss några sladdar eller vajer för att tilta bak motorn??
Primavera 125 cc 1981

Post Reply