Få ur pluggen på gammal Monarscoot (JLO)?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Få ur pluggen på gammal Monarscoot (JLO)?

Post by Chainsaw Kid »

Inte helt född i farstun, med en del verktyg, men med krisande tålamod och halvt rädd för sig själv undrar undertecknad:

Har någon fått ur den där förbaskade hårdmetallpluggen som sitter INGJUTEN i insugskanalen på en JLO Piano-cylinder (Motorn kallas ävenledes G50). Frässtiften gillar inte den- och slipstiften gillar ju inte aluminium.

Tips och råd mottages tacksamt.

Old Tin Cow Blues forever ! (men 30 suger stortid på landsvägen)

8)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Har du provat det gamla tricket med att lägga in den i frysen en stund, för att senare banka lite försiktigt med ett dorn eller dylikt? Metaller drar ju som bekant ihop sig vid kyla, så det kanske är värt att testa? En pelarborrmaskin med riktigt borr samt en uppsjö av svordomar kanske kan göra susen? Brukar det inte sitta en liten "svetsloppa" vid dessa strypningsrör på äldre mopeder? Lite slip med en kapskiva på rätt ställe kanske funkar?

Hellre 30 än noll!

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. Terraplane Blues
beluga
Nybörjare
Nybörjare

Post by beluga »

Leta upp en färdig cylle. Otrimmat håller värdet bättre,
så förstör inte din cylle.<font face="Andale Mono"></font id="Andale Mono">
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Nej, pluggen är ingjuten, tro mig. JLO-cyllen är ju en alucylinder med ingjutet avgasrör och insugsplugg. Fodret är nog pressat.

Jag håller med om att ny trimcylle hade varit kalas (om det nu finns trimcyllar till JLO Piano???). Mitt bearbetningstilltag rättfärdigas till viss del genom att tidigare påtänd stjärngosse med fiffiga idéer och pappas borrmaskin har löpt amok/varit sketfull någon gång under fordonets tidigare 45+ levnadsår.

Monarscooten är i övrigt bra (hemsk om"lack"), men cyllen avviker markant från denna status.
Terraplane Blues

I Staff*nstorp finns det en man vid namn Bruno som har mycket delar till äldre mopeder. Han har containervis med begagnade motorer o s v, så där kan du säkert hitta vad du söker (se länk till hemsida)

http://www.mopedservicestaff*nstorp.se/

Obs! Ett varningens finger bör höjas: denne man kan vara något vrång om man inte stryker honom medhårs. Priserna är rimliga dock...

Vänliga hälsningar

Terraplane Blues

Ha-ha-ha - det är ju rent sanslöst vad detta forumsprogram censurerar saker! Länken går inte att använda p g a att a:et i Staff*nstorp bortcencureras. Byt ut stjärnan (*) mot ett "a" i din webläsares adressfönster, så funkar det...

Satan!
f*n!
s**t!
Staff*nstorp!

Vänliga hälsningar

Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

G50-motorn går inte att trimma. Nära på.
Vet inte ens om det finns nya orginalcylindrar, än mindre trimdito.

Kolla med gubbarna på speedriders forum, vissa av dem är sjukligt duktiga på att trimma gammalt skräp.

Själv satte jag på en fräsig ny 2-stegs automatmotor med jättetrim samt tuffa magnesiumfälgar på min gamla monarscoot. RIP.
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Nej, cylindern är ju närapå "skottsäker". Har dock gjort vissa framstag med höga varv i slipmaskinen med diamantstift, för att slitsa det ingjutna strypröret i bitar. (Men det tar tid...) I övrigt är det ju en riktig high-tech-cylinder, för att vara 45 år gammal -avgasporten är ju inte helt knasig i originalskick. Och lite mer temperamentsfull skall jag nog få den rackaren.
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Med mycket tålamod och Sandvik-frässtift i skrikhalsen så gav restriktionen vika. Lite högre komp och tändfix gjorde att den startade betydligt lättare. Så nu kan man ta sig till jobbet utan att hetsa med översynen/nerslipningen av v50:n. Ett 13/14-drev fram bara så...
Post Reply