Inte helt född i farstun, med en del verktyg, men med krisande tålamod och halvt rädd för sig själv undrar undertecknad:
Har någon fått ur den där förbaskade hårdmetallpluggen som sitter INGJUTEN i insugskanalen på en JLO Piano-cylinder (Motorn kallas ävenledes G50). Frässtiften gillar inte den- och slipstiften gillar ju inte aluminium.
Tips och råd mottages tacksamt.
Old Tin Cow Blues forever ! (men 30 suger stortid på landsvägen)
Har du provat det gamla tricket med att lägga in den i frysen en stund, för att senare banka lite försiktigt med ett dorn eller dylikt? Metaller drar ju som bekant ihop sig vid kyla, så det kanske är värt att testa? En pelarborrmaskin med riktigt borr samt en uppsjö av svordomar kanske kan göra susen? Brukar det inte sitta en liten "svetsloppa" vid dessa strypningsrör på äldre mopeder? Lite slip med en kapskiva på rätt ställe kanske funkar?
Nej, pluggen är ingjuten, tro mig. JLO-cyllen är ju en alucylinder med ingjutet avgasrör och insugsplugg. Fodret är nog pressat.
Jag håller med om att ny trimcylle hade varit kalas (om det nu finns trimcyllar till JLO Piano???). Mitt bearbetningstilltag rättfärdigas till viss del genom att tidigare påtänd stjärngosse med fiffiga idéer och pappas borrmaskin har löpt amok/varit sketfull någon gång under fordonets tidigare 45+ levnadsår.
Monarscooten är i övrigt bra (hemsk om"lack"), men cyllen avviker markant från denna status.
I Staff*nstorp finns det en man vid namn Bruno som har mycket delar till äldre mopeder. Han har containervis med begagnade motorer o s v, så där kan du säkert hitta vad du söker (se länk till hemsida)
http://www.mopedservicestaff*nstorp.se/
Obs! Ett varningens finger bör höjas: denne man kan vara något vrång om man inte stryker honom medhårs. Priserna är rimliga dock...
Ha-ha-ha - det är ju rent sanslöst vad detta forumsprogram censurerar saker! Länken går inte att använda p g a att a:et i Staff*nstorp bortcencureras. Byt ut stjärnan (*) mot ett "a" i din webläsares adressfönster, så funkar det...
Nej, cylindern är ju närapå "skottsäker". Har dock gjort vissa framstag med höga varv i slipmaskinen med diamantstift, för att slitsa det ingjutna strypröret i bitar. (Men det tar tid...) I övrigt är det ju en riktig high-tech-cylinder, för att vara 45 år gammal -avgasporten är ju inte helt knasig i originalskick. Och lite mer temperamentsfull skall jag nog få den rackaren.
Med mycket tålamod och Sandvik-frässtift i skrikhalsen så gav restriktionen vika. Lite högre komp och tändfix gjorde att den startade betydligt lättare. Så nu kan man ta sig till jobbet utan att hetsa med översynen/nerslipningen av v50:n. Ett 13/14-drev fram bara så...