Klädsel

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
mange78
Drömmare
Drömmare

Klädsel

Post by mange78 »

Jag fundrar på att köpa en 125cc scooter och undrar är det någon speciell lag på att man måste ha någon speciell form av klädsel när man kör, vad kan en försäkring kosta runt?
Grindarn
Nybörjare
Nybörjare

Post by Grindarn »

Jag har för mig att det är lag på att bära parkas om man kör vespor äldre än -79
<||PK50XL||PX125E||>
Meka är silver, köra är guld
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

tror att vissa bolag har/har haft regler om säkerhetsställ för vissa MC-försäkringar :eek:
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Hjälm måste man ha. Man måste också ha någon form av valfri klädsel på kroppen. Annars kan man bli tagen för förargelseväckande beteende...
Terraplane Blues

Re: Klädsel

Post by Terraplane Blues »

mange78 wrote:Jag fundrar på att köpa en 125cc scooter och undrar är det någon speciell lag på att man måste ha någon speciell form av klädsel när man kör, vad kan en försäkring kosta runt?
Tror knappast något försäkringsbolag har några synpunkter på klädsel gällande scootrar - värre är det då nog med subkulturen kring scootrar, vilken gärna indirekt uppmuntarar intet ont anande människor att bära en massa lull-lull-utrustning enligt uppstakade och i viss mån direkt fabricerade normer och koder.

Givetvis är det aldrig fel att skydda sig väl när man kör på två hjul, oavsett viket fordon det rör sig om. Det behöver inte gå fort för att man ska slå sig fördärvad eller möta värre öden när man transporterar sig på två hjul. Dumt nog är det inte många scooterister (tyvärr mig själv inkluderat) som använder skinnställ, ryggskydd, handskar etc. Varför vet jag inte - det tycks bara vara ett faktum.

Försök att klä dig så att du själv känner dig trygg, säker och komfortabel. Skit i vad andra har på sig, så länge det bara känns bra för just dig. Själv tycker jag inte det finns någon ursäkt att inte använda säkerhetsutrustning vid scooteråkande, då det defacto inte är farten som dödar (vilket många, inklusive politiker, tycks tro).
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jo, det finns ett antal bolag som i sina villkor kräver att den som kör den försäkrade mc-n (alltså även mc-scooter) skall bära "godkänd skyddsklädsel". Alternativt har olika försäkringsformer där det är rejält lägre premier för dem med "klädkrav".

Säkert helt ok för mc-åkare som oftast kör långturer soliga söndagar men ganka omöjligt för oss som oftast kör våra scootrar som bruksfordon korta sträckor i stadstrafik.

Själv försöker jag skydda mig så gott jag kan. Riktigt ställ, ryggskena mm på längre resor, Cannonball och liknande äventyr. I staden (oftast) jacka med skydd. Och självklart alltid integralhjälm av bra fabrikat.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply