Dagens scooterbild (fyll på med bilder!)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

Terraplane Blues wrote:
Jorgelattof wrote:fastlåst och säkrad, peppar peppar ...
http://i29.tinypic.com/2rpfjhz.jpg
Supersnyggt!

En fråga: hur lång är kättingen? Den är inte så lång att den går att tråckla ut över framskärm och sköld? Nog bäst att testa - tjuvar finns det gott om!

Hoppas du får mycket glädje med din Primmy. Funkar den att köra i nuläget? Ser riktigt fin ut.
Nej den går inte att tråckla över nåt. hade lite brått idag annars sitter hänglåset i bygeln som sitter mellan stötdämparn och staget fram. Borrade ett hål i fälgen igår. Så jag trär bygeln emellan framstaget och stötdämpare, sen sätter jag hänglås i bygel. och kättingen sitter fast runt trappstolpen. och när jag är bortrest finns den i låst garage. Jag den går fint, maxar 80 och puttrar jämnt. Sitter o läser olika trådar om trimning osv och planerar nåt projekt över vintern. Känner mig inte helt bevandrad i trimmningens värld. Farsan är bussmekaniker i majornas garage så jag brukar åka dit o meka och när vi kör fast springer jag in och frågar erik på emscooters hur jag kan gå vidare. praktiskt.
Handlar många på emscooters eller?

Image

Finare med denna sadeln va?
Primavera 125 cc 1981

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jorgelattof wrote:
Terraplane Blues wrote:
Jorgelattof wrote:fastlåst och säkrad, peppar peppar ...
http://i29.tinypic.com/2rpfjhz.jpg
Supersnyggt!

En fråga: hur lång är kättingen? Den är inte så lång att den går att tråckla ut över framskärm och sköld? Nog bäst att testa - tjuvar finns det gott om!

Hoppas du får mycket glädje med din Primmy. Funkar den att köra i nuläget? Ser riktigt fin ut.
Nej den går inte att tråckla över nåt. hade lite brått idag annars sitter hänglåset i bygeln som sitter mellan stötdämparn och staget fram. Borrade ett hål i fälgen igår. Så jag trär bygeln emellan framstaget och stötdämpare, sen sätter jag hänglås i bygel. och kättingen sitter fast runt trappstolpen. och när jag är bortrest finns den i låst garage. Jag den går fint, maxar 80 och puttrar jämnt. Sitter o läser olika trådar om trimning osv och planerar nåt projekt över vintern. Känner mig inte helt bevandrad i trimmningens värld. Farsan är bussmekaniker i majornas garage så jag brukar åka dit o meka och när vi kör fast springer jag in och frågar erik på emscooters hur jag kan gå vidare. praktiskt.
Handlar många på emscooters eller?

http://i32.tinypic.com/pvzvl.jpg

Finare med denna sadeln va?
Japp, det ser mångfalt bättre ut med den nya sportiga sadeln! :grin:

Trim är skoj! På Primavera med SHB 19/19 (förgasaren du har) funkar det helt okej med endast trimcylinder samt trimljuddämpare om du bara bestyckar om förgasaren. Trim sliter dock mer på grejerna, något jag själv fick erfara genom ett jätteras för ett tag sedan.

Många handlar säkert på EM-scooters, så även jag ibland. De är mycket kunniga och serviceminded där, men kan tyvärr av förklarliga skäl inte konkurrera med reservdelspriserna som råder bl a i Tyskland. Men om inget annat kan det kännas bra att gynna en svensk och kompetent återförsäljare. Kontenta: välj själv!
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

vilken modell?

Post by Jorgelattof »

Någon som kan upplysa mig om vad det är för en vespa jag har? Allt jag vet är att den är en primavera från 1981, jag har hittat ramnummer mm men är det en ET3 (VMB1T) eller en VMA2T? och vad är skillnaden? tacksam för svar.
Image
Primavera 125 cc 1981

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

"Trim är skoj! På Primavera med SHB 19/19 (förgasaren du har) funkar det helt okej med endast trimcylinder samt trimljuddämpare om du bara bestyckar om förgasaren. "

Vad menas med att bestycka om förgasaren? Sorry jag är totalt newbie på detta. Hade ingen moped att mecka med när jag var 15, utan hade en bmx :smile:
Primavera 125 cc 1981

jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jorgelattof wrote:Vad menas med att bestycka om förgasaren?
I förgasaren finns munstycken och justerskruvar som styr bränsle- och luftmängder. Om du trimmar motorn krävs att du byter munstycken efter de nya förutsättningarna (kan vara rejält knivigt att få till rätt, se tråden Primavera trimhjälp), det är det TF menar med "bestycka om". Byter du till effektblås kan du behöva byta till ett något större huvudmunstycke för att ge motorn mer bränsle på fullgas.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

ok, nu e jag med, ska kika på ett avgasrör som passar in på hojjen samt nytt munstycke. Några förslag på produkter?
Primavera 125 cc 1981

bufflig
Lärling
Lärling

Re: vilken modell?

Post by bufflig »

Jorgelattof wrote:Någon som kan upplysa mig om vad det är för en vespa jag har? Allt jag vet är att den är en primavera från 1981, jag har hittat ramnummer mm men är det en ET3 (VMB1T) eller en VMA2T? och vad är skillnaden? tacksam för svar.
Är det en ET3 börjar också ramnumret på VMB1T, är det en "vanlig" primavera, börjar det på VMA2T. Allt tyder på att din är en VMA2T, om ingen gjort väldiga modifikatioer.

En ET3 har elektronisk tändning och annan cylinder mm -> högre effekt och inga brytare att justera/byta. Körde en ET3 för ett tag sedan, det var rejäl effektskillnad mot min otrimmade VMA1 kan jag säga... ET3 har också den karaktäristiska "banan"-ljuddämparen, vilken kan vara ett alternativ som budget-effektblås som inte låter för mycket. Men det ger förstås också en ganska liten effektökning.

Snygg primmy för övrigt, sportsadeln sitter som en smäck på en modernare smallframe, helt rätt om du frågar mig :grin:
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

Tack, har precis varit ute och kört med frugan på, hon sitter inte så bra där bak men så är det hehe.
Jag det är inte en et3, den har inget elektroniskt tändningsystem.

Jag effekten på denna lämnar mycket att önska men va fan, den e skön o puttra omkring på i stan.

Sen har alla åsikter om hjälmen man har på sig och jag svarar att jag har pottan på när jag stadskör, max 50 km/h och integral hjälmen när jag ska utanför stan 80 max.
Primavera 125 cc 1981

swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Möllanscoot

Post by swepett »

Den här sköna moppen rullade in på Möllevångstorget i Malmö i förmiddags, med en minst lika skön gammal gubbe som förare.

Image
victor
Mästare
Mästare

Re: Möllanscoot

Post by victor »

swepett wrote:Den här sköna moppen rullade in på Möllevångstorget i Malmö i förmiddags, med en minst lika skön gammal gubbe som förare.

Image
Haha - han är en klassiker. Bor utanför Malmö, söderut. Brukade alltid blåsa förbi honom på väg till/från Svågertorp.
Terraplane Blues

Några kompisar hyrde speedwaybanan Malmö Motorstadion idag för supermotardkörning. Givetvis kunde jag inte låta bli att rasta Bettan när erbjudandet kom upp. Jag ljuger inte om jag säger att jag hade kört skiten av supermotard-nissarna duktigt om Bettan hade haft kvar sitt trim (*). Nu var det bara helt jämnt... :wink:

Image

Image

Image

Image

Image

(* = helt sant!)
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

cooolt!!!
Primavera 125 cc 1981

victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Dessutom, att köra i mockasiner :O
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Vespamotard

Post by jonolito »

Helt klart bilder i min smak. Mer v-tecken till folket. När jag var yngre var v-tecken = proffs. Som ungdomarna nu för tiden skuller säga: Terraplane regerar!
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

dom säger: äger. han äger dom/dig
dom andra är rostiga

(jobbar med kidz i riskzonen)
Primavera 125 cc 1981

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Vespamotard

Post by Federico »

jonolito wrote:När jag var yngre var v-tecken = proffs.
peace, love & scootering!
Federico
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonolito »

Federico wrote:
V, bröder och systrar. Drive safe!
Terraplane Blues

Jorgelattof wrote:cooolt!!!
Ja, eller hur! :grin:
victor wrote:Dessutom, att köra i mockasiner :O
Ha-ha, ja, det är bra nära! Mina blå sockiplast var spårlöst borta i morse, så jag fick köra med mockasinerna idag... :wink:

Obs! Du vill inte veta vad jag har köpt dem... (något mina vänner retar mig för sedan jag berättade) Ti-hi! :grin:
jonolito wrote:Helt klart bilder i min smak. Mer v-tecken till folket. När jag var yngre var v-tecken = proffs. Som ungdomarna nu för tiden skuller säga: Terraplane regerar!
Ja, segertecken har visat vem som är bäst sedan 40-talet! Winston Churchill visste att han var bäst, precis som Terraplane... :wink:

Ärligt talat är det där bara en gimmick som vi brukar dumma oss med, kompisar emellan. Jag vet inte hur många hundra (eller tusen?) bilder jag har sedan 80-talet med mig och kompisar som gör v-tecken i alla möjliga och omöjliga situationer.
Jorgelattof wrote:dom säger: äger. han äger dom/dig
dom andra är rostiga

(jobbar med kidz i riskzonen)
Exakt! Som kidsen skriver nuförtiden: jag "pwned" dem duktigt, eller varför inte "v-tecken is the shit"? :mrgreen:
Federico wrote:
I det här fallet bara en portion "scootering" samt en hel hög med "pwned". "Peace & Love" glöms lätt när man får horn i pannan... :wink:
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Här kommer lite bilder från Tisdagens tur med Vespa Club Lund som jag fick nöjet att hänga med på.

http://picasaweb.google.com/albatrossen ... sVespaclub
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by swepett »

topps wrote:Här kommer lite bilder från Tisdagens tur med Vespa Club Lund som jag fick nöjet att hänga med på.
Hallå? Var annonseras såna sköna turer? Jag gick med i VCL:s mejllista för jag trodde man skulle få reda på sånt där men jag har inte sett något. På Scooterklubben nyhetssida verkar det inte ha stått något heller.
Terraplane Blues

swepett wrote:
topps wrote:Här kommer lite bilder från Tisdagens tur med Vespa Club Lund som jag fick nöjet att hänga med på.
Hallå? Var annonseras såna sköna turer? Jag gick med i VCL:s mejllista för jag trodde man skulle få reda på sånt där men jag har inte sett något. På Scooterklubben nyhetssida verkar det inte ha stått något heller.
Hej!

Prova att skicka ett pm till Henrik B här på forumet, så kan han kolla att din mailadress är med på VCL:s mailinglista. Jag fick åtminstone information om denna tur via min mail, men hade dessvärre ingen möjlighet att åka med denna gång.
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by swepett »

Image

Ett vykort jag hittade här i Malmö häromdagen.
Terraplane Blues

swepett wrote:http://img91.imageshack.us/img91/8278/m ... ootwx1.jpg

Stiligt! Hittade du det hos Konstkungen? De har iallafall en himla massa dylika reproduktioner med hög nostalgifaktor samt en massa sköna affischer i original från 60- och 70-talet. Drivs f ö av världens goaste gamla tant och farbror. Väl värt ett besök för den som har vägarna förbi!
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by swepett »

Terraplane Blues wrote:
swepett wrote:http://img91.imageshack.us/img91/8278/m ... ootwx1.jpg

Stiligt! Hittade du det hos Konstkungen? De har iallafall en himla massa dylika reproduktioner med hög nostalgifaktor samt en massa sköna affischer i original från 60- och 70-talet. Drivs f ö av världens goaste gamla tant och farbror. Väl värt ett besök för den som har vägarna förbi!
Nej, jag hittade det på Korthuset, eller vad det heter, på Triangeln. De som har haft utförsäljning för att de ska stänga hur länge som helst nu. :smile:

Men Konstkungen låter intressant, det får jag kolla in!
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Terraplane Blues wrote:
swepett wrote:
Hej!

Prova att skicka ett pm till Henrik B här på forumet, så kan han kolla att din mailadress är med på VCL:s mailinglista. Jag fick åtminstone information om denna tur via min mail, men hade dessvärre ingen möjlighet att åka med denna gång.
Och sen så kan du gå med i group "Vespa Club Lund" på facebook. Jag försöker att hinna med att lägga ut kommande Händelser sså fort det går;)

/Michaele
PS. på tisdag 6/6 så händer det igen, om ni nu vill hänga med...
Post Reply