75cc på V50
75cc på V50
Denna våren ska det bannemej bli trimmat.
Har efter en del research bestämt mig för 75cc på V50n.
Men jag har en del funderingar inför detta.
Tror att det blir Polinis snällare 75 kubikare:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... faa20ff147
Enligt en gubbe på Vespa Service i stockholm så ska 75cc gå fint med standardförgasaren om man bara jettar up den. Såg även en bra guide här någonstans på forumet som bekräftade detsamma. Någon som har erfarenhet av detta?
Sen får jag inte kläm på om det "kittet" som sip kallar det inkluderar allt? Att det är cylinder och topp står det.. men är det även kolv, ringar o allt det där i ett sånt kit?
Planen är alltså att göra en ganska mild trimning. Behålla originalförgasare, originalblås o så. Kopplingen ska jag byta lameller och till förstärkt fjäder bara. Veven är bytt till italienskt standard redan.
Vad tror ni erfarna trimmare?
Har efter en del research bestämt mig för 75cc på V50n.
Men jag har en del funderingar inför detta.
Tror att det blir Polinis snällare 75 kubikare:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... faa20ff147
Enligt en gubbe på Vespa Service i stockholm så ska 75cc gå fint med standardförgasaren om man bara jettar up den. Såg även en bra guide här någonstans på forumet som bekräftade detsamma. Någon som har erfarenhet av detta?
Sen får jag inte kläm på om det "kittet" som sip kallar det inkluderar allt? Att det är cylinder och topp står det.. men är det även kolv, ringar o allt det där i ett sånt kit?
Planen är alltså att göra en ganska mild trimning. Behålla originalförgasare, originalblås o så. Kopplingen ska jag byta lameller och till förstärkt fjäder bara. Veven är bytt till italienskt standard redan.
Vad tror ni erfarna trimmare?
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
Re: 75cc på V50
original 16/10 förgasaren är för liten. visst kan man få den att gå men inte bra. 16/16 med tillhörande insugsrör rekomenderas.grebdnul wrote:Denna våren ska det bannemej bli trimmat.
Har efter en del research bestämt mig för 75cc på V50n.
Men jag har en del funderingar inför detta.
Tror att det blir Polinis snällare 75 kubikare:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... faa20ff147
Enligt en gubbe på Vespa Service i stockholm så ska 75cc gå fint med standardförgasaren om man bara jettar up den. Såg även en bra guide här någonstans på forumet som bekräftade detsamma. Någon som har erfarenhet av detta?
Sen får jag inte kläm på om det "kittet" som sip kallar det inkluderar allt? Att det är cylinder och topp står det.. men är det även kolv, ringar o allt det där i ett sånt kit?
Planen är alltså att göra en ganska mild trimning. Behålla originalförgasare, originalblås o så. Kopplingen ska jag byta lameller och till förstärkt fjäder bara. Veven är bytt till italienskt standard redan.
Vad tror ni erfarna trimmare?
kitten innehåller allt du nämner, däremot kan en översyn med filen vara på sin plats, portarna bör gradas av.
originalblås fungerar - om du har ett nyare med det lite grövre röret innan ljuddämparburken, det smala bör du inte köra med.
observera att du får en väldigt högvarvig motor om du inte växlar upp den, men tanken är kanske att hålla nere toppfarten?
lycka tilll!
Federico
Kul att höra. Ja.. då blir det nog 16/16 förgasare, 75cc, och upgear 3.0. Den verkar vara lagom. Någon som har testat den?
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 004f8f30e4
Ljuddämparen kör jag originalet till att börja med för att hålla ner lite. Hoppas den går bra ändå.
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 004f8f30e4
Ljuddämparen kör jag originalet till att börja med för att hålla ner lite. Hoppas den går bra ändå.
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
Jag kör en väldigt uppjettad 16/10 på 75cc polini kit och det har gett mig 75Km/h som max. Fast mellan 50-60km/h känns behagligare.
Annars:
9" däck.
uppgearad utväxling och Effektljuddämpare "ET3".
Men visst, 16/10 är väldig känslig för inställningarna. man får fininställa ganska mycket innan man hittar rätt!
Annars:
9" däck.
uppgearad utväxling och Effektljuddämpare "ET3".
Men visst, 16/10 är väldig känslig för inställningarna. man får fininställa ganska mycket innan man hittar rätt!
Bara det är gjord av plåt så....
Intressant. Vad har du för storlek på munstyckena då? kommer du ihåg det? Hur låter den?kejj wrote:Jag kör en väldigt uppjettad 16/10 på 75cc polini kit och det har gett mig 75Km/h som max. Fast mellan 50-60km/h känns behagligare.
Annars:
9" däck.
uppgearad utväxling och Effektljuddämpare "ET3".
Men visst, 16/10 är väldig känslig för inställningarna. man får fininställa ganska mycket innan man hittar rätt!
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
jag byggde en motor med 16/16 och DR 50cc cylinder (DR50 är den billigaste cylindern på marknaden, http://scooter-center.com/catalog/produ ... ts_id=2371). toppfart 50+ utan någon utväxling. gissningsvis 70+ med utväxling.kejj wrote:Jag kör en väldigt uppjettad 16/10 på 75cc polini kit och det har gett mig 75Km/h som max. Fast mellan 50-60km/h känns behagligare.
Annars:
9" däck.
uppgearad utväxling och Effektljuddämpare "ET3".
Men visst, 16/10 är väldig känslig för inställningarna. man får fininställa ganska mycket innan man hittar rätt!
vad jag menar är att man inte utnyttjar det som finns i en polini75 om man kör 16/10, dessutom blir den svårinställd eftersom den är strypt på luftsidan till 10mm hål, effekten av denna strypning blir som att åka runt med ett igensatt luftfilter, som sagt det går, men....
Federico
Ursäkta att jag tar mig friheten att inkräkta på denna tråd
Någon som har erfarenhet av EM:s Olympia 100 cc cylinder?
Skillnader i komp, prestanda i förhållande till Polinis 75cc?
Om det är någon idé att köpa den större cylindern till pågående projekt?
MVH Niklas

Någon som har erfarenhet av EM:s Olympia 100 cc cylinder?
Skillnader i komp, prestanda i förhållande till Polinis 75cc?
Om det är någon idé att köpa den större cylindern till pågående projekt?
MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Tack Calle för ett snabbt svar som vanligt.
Får se om det blir en Olympia cylinder tillslut.
Men förnärvarande har jag 2 motorer men bara ett chassi.
Men men vi får se.
MVH Niklas
Ps. Du hade rätt Calle såg inte en enda scooter i plåt när jag var i Beijing en väldans massa hybrider dock skumma fordon...Ds.
Får se om det blir en Olympia cylinder tillslut.
Men förnärvarande har jag 2 motorer men bara ett chassi.
Men men vi får se.
MVH Niklas
Ps. Du hade rätt Calle såg inte en enda scooter i plåt när jag var i Beijing en väldans massa hybrider dock skumma fordon...Ds.
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Jag har satt på en olympia 102 cc med trimvev, 16/16 förgasare samt två storlekar upp vad gäller primärutväxling, och nu går den som ett skott! Har dock fortfarande orginal ljuddämpare, fast med den större "kröken".
Funkade även med 16/10 + 64-munstyck, fast vid byte till 16/16 blev det ett helt annat resultat, förgasarbytet ökade hastigheten med närmare +30 km/h
Funkade även med 16/10 + 64-munstyck, fast vid byte till 16/16 blev det ett helt annat resultat, förgasarbytet ökade hastigheten med närmare +30 km/h
Kul Holpe.
Jag är i ungefär samma läge men c:a 2 veckor efter
Ska sätt ihop min Olympia (102) innan 1: juni (hoppas jag).
16/16 förgasare sa Du! Vilken bestyckning?
Har en trimvev, 16/16 förgasare, 18/67 utv. samt 10" hjul.
Jagar INTE hög toppfart endast MYCKET bra vrid.
För övrigt så har jag en SITO banan på vänstar sidan.
Det ska INTE låta mer än nödvändigt
Tacksam för all info, då slipper jag göra misstagen själv
Jag är i ungefär samma läge men c:a 2 veckor efter

Ska sätt ihop min Olympia (102) innan 1: juni (hoppas jag).
16/16 förgasare sa Du! Vilken bestyckning?
Har en trimvev, 16/16 förgasare, 18/67 utv. samt 10" hjul.
Jagar INTE hög toppfart endast MYCKET bra vrid.
För övrigt så har jag en SITO banan på vänstar sidan.
Det ska INTE låta mer än nödvändigt
Tacksam för all info, då slipper jag göra misstagen själv

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Jag tror att munstycket i förgasaren är 74, vilket är det som sitter i när jag köpte den. Har inte provat med något större, men det är möjligt att det funkar, tycker dock inte att det behövs. Jag funderar dock på att byta ljuddämpare, då orginalljuddämparen inte riktigt har kapacitet att dämpa ljudet så bra.
Vridmomentet blir mycket bra. Mitt enda tips är att skaffa en backspegel, så man kan se om man har en polis i nacken, man kan annars bli aningen paranoid
Vridmomentet blir mycket bra. Mitt enda tips är att skaffa en backspegel, så man kan se om man har en polis i nacken, man kan annars bli aningen paranoid
Jag har inte anpassat motorblocket.
Det vevparti som jag använt är följande:
http://www.sip-scootershop.com/?gclid=C ... EgodCwzp9Q
Det vevparti som jag använt är följande:
http://www.sip-scootershop.com/?gclid=C ... EgodCwzp9Q