75cc på V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
grebdnul
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 30 Mar 2007, 12:18
Location: Sweden

75cc på V50

Post by grebdnul »

Denna våren ska det bannemej bli trimmat.
Har efter en del research bestämt mig för 75cc på V50n.
Men jag har en del funderingar inför detta.

Tror att det blir Polinis snällare 75 kubikare:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... faa20ff147

Enligt en gubbe på Vespa Service i stockholm så ska 75cc gå fint med standardförgasaren om man bara jettar up den. Såg även en bra guide här någonstans på forumet som bekräftade detsamma. Någon som har erfarenhet av detta?

Sen får jag inte kläm på om det "kittet" som sip kallar det inkluderar allt? Att det är cylinder och topp står det.. men är det även kolv, ringar o allt det där i ett sånt kit?

Planen är alltså att göra en ganska mild trimning. Behålla originalförgasare, originalblås o så. Kopplingen ska jag byta lameller och till förstärkt fjäder bara. Veven är bytt till italienskt standard redan.

Vad tror ni erfarna trimmare?
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: 75cc på V50

Post by Federico »

grebdnul wrote:Denna våren ska det bannemej bli trimmat.
Har efter en del research bestämt mig för 75cc på V50n.
Men jag har en del funderingar inför detta.

Tror att det blir Polinis snällare 75 kubikare:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... faa20ff147

Enligt en gubbe på Vespa Service i stockholm så ska 75cc gå fint med standardförgasaren om man bara jettar up den. Såg även en bra guide här någonstans på forumet som bekräftade detsamma. Någon som har erfarenhet av detta?

Sen får jag inte kläm på om det "kittet" som sip kallar det inkluderar allt? Att det är cylinder och topp står det.. men är det även kolv, ringar o allt det där i ett sånt kit?

Planen är alltså att göra en ganska mild trimning. Behålla originalförgasare, originalblås o så. Kopplingen ska jag byta lameller och till förstärkt fjäder bara. Veven är bytt till italienskt standard redan.

Vad tror ni erfarna trimmare?
original 16/10 förgasaren är för liten. visst kan man få den att gå men inte bra. 16/16 med tillhörande insugsrör rekomenderas.
kitten innehåller allt du nämner, däremot kan en översyn med filen vara på sin plats, portarna bör gradas av.

originalblås fungerar - om du har ett nyare med det lite grövre röret innan ljuddämparburken, det smala bör du inte köra med.

observera att du får en väldigt högvarvig motor om du inte växlar upp den, men tanken är kanske att hålla nere toppfarten?

lycka tilll!
Federico
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Hej jag har 75cc på min 67 V50 med orginal förgasare men bytt munstycken(jets).....
Och den funkar bra med 16/10 klart det går att
byta upp sej.... Byt avgasburk och sätt på 10"fälgar med nya däck så
har du ökat farten lite till.... :grin:
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Gjorde en liknande trimmning med 16/16 förgasare och 75 cylinder. Satte ett nyt utblås och en ny vev. Nu blåser den fram i 85km/tim med 100kg på sadeln. Inte dåligt. Varför snåla när man ändå håller på?
grebdnul
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 30 Mar 2007, 12:18
Location: Sweden

Post by grebdnul »

Kul att höra. Ja.. då blir det nog 16/16 förgasare, 75cc, och upgear 3.0. Den verkar vara lagom. Någon som har testat den?
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 004f8f30e4

Ljuddämparen kör jag originalet till att börja med för att hålla ner lite. Hoppas den går bra ändå.
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

De gör nog ingen större skillnad. Dessutom är de de snyggaste alternativet. Jag ska sätt på ett par 10" fälgar när den kommer från lackeringen så får vi se vad de gör på mätaren.
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Jag kör en väldigt uppjettad 16/10 på 75cc polini kit och det har gett mig 75Km/h som max. Fast mellan 50-60km/h känns behagligare.
Annars:
9" däck.
uppgearad utväxling och Effektljuddämpare "ET3".

Men visst, 16/10 är väldig känslig för inställningarna. man får fininställa ganska mycket innan man hittar rätt!
Bara det är gjord av plåt så....
grebdnul
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 30 Mar 2007, 12:18
Location: Sweden

Post by grebdnul »

kejj wrote:Jag kör en väldigt uppjettad 16/10 på 75cc polini kit och det har gett mig 75Km/h som max. Fast mellan 50-60km/h känns behagligare.
Annars:
9" däck.
uppgearad utväxling och Effektljuddämpare "ET3".

Men visst, 16/10 är väldig känslig för inställningarna. man får fininställa ganska mycket innan man hittar rätt!
Intressant. Vad har du för storlek på munstyckena då? kommer du ihåg det? Hur låter den?
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Har siffrorna hemma, påminn mig senare per message funktionen.

ET3 är m in favo på v50/primavera. Hade polinis för men ET3 ger mycket jämnare drag!
Bara det är gjord av plåt så....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

kejj wrote:Jag kör en väldigt uppjettad 16/10 på 75cc polini kit och det har gett mig 75Km/h som max. Fast mellan 50-60km/h känns behagligare.
Annars:
9" däck.
uppgearad utväxling och Effektljuddämpare "ET3".

Men visst, 16/10 är väldig känslig för inställningarna. man får fininställa ganska mycket innan man hittar rätt!
jag byggde en motor med 16/16 och DR 50cc cylinder (DR50 är den billigaste cylindern på marknaden, http://scooter-center.com/catalog/produ ... ts_id=2371). toppfart 50+ utan någon utväxling. gissningsvis 70+ med utväxling.

vad jag menar är att man inte utnyttjar det som finns i en polini75 om man kör 16/10, dessutom blir den svårinställd eftersom den är strypt på luftsidan till 10mm hål, effekten av denna strypning blir som att åka runt med ett igensatt luftfilter, som sagt det går, men....
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Skriver nog under på det federico skriver.
Det funkar för mig att åka men förgasaren blir svårinställd och de mått och inställngar som är utgångspunkterna allmänt fungerar inte utan måste ändras.
Bara det är gjord av plåt så....
grebdnul
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 30 Mar 2007, 12:18
Location: Sweden

Post by grebdnul »

Kalas.. men klart jag ska köra med 16/16 då. Kostar en styv femhunka bara så det är det lätt värt.. tack för tipsen.. kalas verkligen.
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

grebdnul wrote:Kalas.. men klart jag ska köra med 16/16 då. Kostar en styv femhunka bara så det är det lätt värt.. tack för tipsen.. kalas verkligen.
glöm inte att köpa insug också. det är inte samma som till 16/10
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Och vissa delar som man lika gärna kan byta ut som filtpackning o sånt. på sip-scootershop brukar de ge 'köp denna också' tips!
Bara det är gjord av plåt så....
grebdnul
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 30 Mar 2007, 12:18
Location: Sweden

Post by grebdnul »

Tack för det. Insug blir det oxå.. Sen tänkte jag köra efter EM's trimlista o byta ut de grejerna o lite packningar o så.. så nån slags liten motorfix medans man ändå är där o grisar..
// V50 -74 som inte tar tjyvluft.
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Ursäkta att jag tar mig friheten att inkräkta på denna tråd :P

Någon som har erfarenhet av EM:s Olympia 100 cc cylinder?
Skillnader i komp, prestanda i förhållande till Polinis 75cc?

Om det är någon idé att köpa den större cylindern till pågående projekt?

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena!

Olympias 100cc är bra, inte samma finish som Polini dock.

Kräver polering och uppsnyggning av portarna för att få ut all dess effekt.

Du får mer vridmoment jmf med 75cc och säkert svagt lite högre topphastighet.

VH/C
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Tack Calle för ett snabbt svar som vanligt.

Får se om det blir en Olympia cylinder tillslut.
Men förnärvarande har jag 2 motorer men bara ett chassi.

Men men vi får se.

MVH Niklas

Ps. Du hade rätt Calle såg inte en enda scooter i plåt när jag var i Beijing en väldans massa hybrider dock skumma fordon...Ds.
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Holpe
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Wed 21 May 2008, 13:57

Post by Holpe »

Jag har satt på en olympia 102 cc med trimvev, 16/16 förgasare samt två storlekar upp vad gäller primärutväxling, och nu går den som ett skott! Har dock fortfarande orginal ljuddämpare, fast med den större "kröken".

Funkade även med 16/10 + 64-munstyck, fast vid byte till 16/16 blev det ett helt annat resultat, förgasarbytet ökade hastigheten med närmare +30 km/h
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Kul Holpe.
Jag är i ungefär samma läge men c:a 2 veckor efter :P

Ska sätt ihop min Olympia (102) innan 1: juni (hoppas jag).
16/16 förgasare sa Du! Vilken bestyckning?

Har en trimvev, 16/16 förgasare, 18/67 utv. samt 10" hjul.
Jagar INTE hög toppfart endast MYCKET bra vrid.
För övrigt så har jag en SITO banan på vänstar sidan.
Det ska INTE låta mer än nödvändigt

Tacksam för all info, då slipper jag göra misstagen själv :grin:
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Holpe
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Wed 21 May 2008, 13:57

Post by Holpe »

Jag tror att munstycket i förgasaren är 74, vilket är det som sitter i när jag köpte den. Har inte provat med något större, men det är möjligt att det funkar, tycker dock inte att det behövs. Jag funderar dock på att byta ljuddämpare, då orginalljuddämparen inte riktigt har kapacitet att dämpa ljudet så bra.

Vridmomentet blir mycket bra. Mitt enda tips är att skaffa en backspegel, så man kan se om man har en polis i nacken, man kan annars bli aningen paranoid
animalboy
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 27
Joined: Sat 14 Jan 2006, 19:15
Location: Sweden

Post by animalboy »

Hej Holpe

Har du anpassat motorblocket för den större cylindern, eller bara monterat på cylindern utan att ändra något?

vilken vev använder du dig av när du säger trimvev?
"Italienskt" original eller någon annan.
Holpe
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Wed 21 May 2008, 13:57

Post by Holpe »

Jag har inte anpassat motorblocket.

Det vevparti som jag använt är följande:

http://www.sip-scootershop.com/?gclid=C ... EgodCwzp9Q
animalboy
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 27
Joined: Sat 14 Jan 2006, 19:15
Location: Sweden

Post by animalboy »

Är det någon som vet vad det är för skilnad på en italiensk orginal vev och den som holpe använder?
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Nej inte mer än att det ser ut som att den ska passa till en 200cc...
Kan den passa på en smallframe..
Eller så är länken inte kopplad till det Holpe ville visa.
Post Reply