Skrev ihop nåt men jag tror att det refuserades av Scooteristen.
Kan ha glömt att skicka in det också – så yr i mössan är jag ibland.
SS90 - sant, falskt eller mitt emellan?
I början på september dök följande inlägg upp på SSK:s forum:
“Min brorson försökte sälja den risiga Vespa 90 primavera-66 han körde och hade ställt ut mitt i MC- horderna på Örs lantcafe till försäljning. Han tyckte 5 900 var bra betalt för det han köpt för 1 500, men anade ugglor i mossen när han la ut den på nätet och blev uppringd från italien och erbjuden bättre betalt. När han frågade mig till råds och nämnde ramnumret trodde jag inte honom...
Med Scooterhelps sökmotor på ramnr och andra vespa sidor samt denna italienska värderings sida
http://www.automotoclassiche.com/file_p ... azioni.htm kunde snabbt fastställas att ramen var en Vespa 90ss med sina speciella hål i ram och bensköld.
Glad och tacksam ställde han undan Vespan för framtida renovering.
Tomas”
Spännande, tyckte jag och började gräva lite på internet. Jag hittade ganska snart ett italienskt forum,
www.scooterdepoca.com, där det talades om en SS90 som var till salu i Sverige. SS90 sålde inte bra och sågs knappast som något extra som borde bevaras på den tiden, man kan jämföra med Vespa U (Populär). Något som säljer dåligt och tillverkas i få exemplar, vad blir det? Jo, samlarobjekt och ofta riktigt dyra sådana.
Personen som ställde frågor verkade vara italienare, men bodde i Sverige. Det här visade sig vara en annan än den som har diskuterats flitigt gällande export av scootrar. Diskussionen fortsatte lite på SSK-forumet, men sedan tänkte jag inte så mycket på SS90:n, ägaren skulle ju renovera den nu när han visste vad det var.
Någon månad senare dök det dock upp ännu ett mejl gällande vad jag förstod var samma Vespa. Den här gången kom det även bilder. Man ser ju vad man vill se, och så även jag, men inget tydde på SS90, förutom limpan, och de satt ju på svenska Primaveror. Fel framskärm, fel styre, fel avgassystem och fel kaross. Den såg ut att vara en vanlig VMA2. Den hade den nya Piaggiologotypen, men även ett handskfack i vänster sidokåpa vilket Primaveror i Sverige inte brukar ha. De var dock vanliga på andra marknader än den svenska. Jag studerade ramnumret noga och visst, det var ett helt korrekt SS90-nummer. Ett tidigt exemplar dessutom, tillverkad1965. Men det var ju ingen SS90. Vad kunde det vara? Gissningar och avfärdandet av gissningar tog vid. En 90 Racer - V9SS2T? Nej, fel kaross. En Vespa 90? V9A1T? En spansk MotoVespa? Men hur man än vred och vände på det så var chassinumret fel. Antingen hade man svetsat dit plåten med chassinumret från en äkta SS90, eller löst det på något annat uppfinningsrikt sätt; tenn - vad vet jag? Det kändes dock väldigt underligt att någon skulle välja att stansa in ett SS90-nummer - en modell som aldrig har importerats till Sverige - för att kunna köra en Primavera. Det borde finnas enklare sätt. Om man nu inte hade haft en kraschad SS90. Det var det enda svar som höll i längden. Så här lät tankegångarna: Någon hade en, förmodligen privatimporterad, SS90 som sedan skrotades av någon anledning. Det är ju inte helt ovanligt att flytta omkring nummerplåtar mellan fordon, så varför inte flytta över chassinummer på en Primavera som också är importerad för att slippa tjafs med registrering etc? Men, ni som är smarta har redan tänkt det. Det skulle ju betyda att det någon gång hade funnits en inregistrerad, skattad och besiktigad SS90 i Sverige! Hoppsan. Då kom nästa mejl. Ägaren hade tittat i registreringsbeviset, ett gammalt med länsbokstäver. Göteborg...
Till saken hör att jag har hört rykten om att en “farbror” hade kört omkring med en SS90 i Göteborg på 60-talet. Jag har även hört att en känd scooterfirma i Göteborg ska ha fått in en del delar. Bland annat låtsastanken. Men sådant tar man ju med en nypa salt tills man får se bevis. Nu kändes det plötsligt mycket mera troligt. Om man har gamla registreringsnummer är det enkelt att få registreringshandligarna hemskickade. Det är bara att kontakta rätt Landsarkiv eller Länstyrelse. Naturligtvis lade jag in en beställning.
Jo då, en Vespa SS av årsmodell 1966 hade registrerats in av Vespa-Service på Repslagaregatan 1 i Göteborg den 7/6 1966. Den hade sedan haft tre ägare innan den hamnade hos Vespa-Service igen den 26/6 1970. Där stannade den sedan i ett år och fick sedan P-skylt och ny ägare den 28/6 1971. Där tar registerspåren slut och var den stod fram till i år vet jag inte.
Min teori är att SS90:n verkligen smällde ordentligt. Så ordentligt att man beställde en reservdelsram. Den ramen kom då från någon annan marknad där man hade handskfack i vänster sidokåpa. Vespa-Service har sedan slagit in det gamla chassinumret i den ostämplade reservdelsramen. Smallframe som smallframe, kanske man tänkte.