Felsökning motor Vespa 50R -78

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Felsökning motor Vespa 50R -78

Post by Vomitsquad »

Nu har jag piffat upp förgasaren, men det var inte där problemet låg. Elsystemet är genomgånget och gnistan är fin. Det verkar dock inte komma någon bensin att tala om in i cylindern. Kan det vara ett igensmutsat avgassystem eller kanske kassa kolvringar som ger för dålig kompression så att det inte sugs in?
När Vespan gick senast (kanske 4 år sedan) så gick den igång, men varvade inte förrän efter att den gått i ungefär 5 minuter. Nu startar den alltså inte alls och efter att jag satt tillbaka förgasaren så sprang och kickade jag 15-20 minuter.
Vad är nästa steg i felsökningen? Antar att jag hur som helst får droppa motorn för att komma åt.
Alla tips är välkomna.
Racer
Nybörjare
Nybörjare

Post by Racer »

Prova med startgas in i insuget, om den går igång då så vill inte förgasaren släppa in bensin eller så får förgasaren ingen bensin från tanken. Men som sagt, spraya in startgas i insuget och prova.

Skulle detta inte funka så hör av dig igen.

PS. När du gick igenom elsystemet, ändrade du tändningen?

"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Racer
Nybörjare
Nybörjare

Post by Racer »

Jag kom att tänka på en sak till.

Du har ju gnista så det enda som fattas är bensin(även om det du nämde skulle vara i dåligt skick så ska den starta ändå) du kan om inte startgasen skulle funka, skruva av tändstiftet och spruta in lite bensin (ca en tesked) i tändstiftshålet därefter skruva tillbaka stiftet. Du kan få kicka några gånger innan den startar pga den överflödiga bensinen måste komma ut, sen startar den.

Om den inte skulle starta nu så är tändningen felinställd och det kan den bara bli om du har varit o ändrat på den. Är tändningen som den var för fyra år sen när den senast startade så ska den starta nu också.

Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Provade med startgas både ner genom tändstiftshålet och i luftinsuget. Kanske inte så mycket iofs. Jag skall kolla tändningstimingen också. Jag skall testa dina bensinknep och se om hon startar.
Kan kompressionen påverka tror du?

Kröken är så rutten att jag hur som helst kommer skaffa nytt system, så vilket är bäst val av ET3 och Leovinci? Låter Leovinci mer trimmat?
Racer
Nybörjare
Nybörjare

Post by Racer »

Startgas ner genom tändstiftshålet fungerar inget vidare pga att gasen är så lättflyktig och hinner försvinna under tiden du monterar dit tändstiftet så när du väl ska kicka igång den så finns det ingen gas kvar.

Avgassystem har jag tyvärr ingen aning om vad du ska ha för modell.

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vomitsquad</i>
<br />Provade med startgas både ner genom tändstiftshålet och i luftinsuget. Kanske inte så mycket iofs. Jag skall kolla tändningstimingen också. Jag skall testa dina bensinknep och se om hon startar.
Kan kompressionen påverka tror du?

Kröken är så rutten att jag hur som helst kommer skaffa nytt system, så vilket är bäst val av ET3 och Leovinci? Låter Leovinci mer trimmat?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tänk på att använda ny fresh bensin, en vinter kan räcka för att soppan i tanken eller dunken ska bli kass. dessutom kan soppan sätta igen förgasaren om den står länge i flottörhuset m.m. är stiftet blött efter att du sprungit eller kickat ett tag?

LeoVinci låter mer trimmat än ET3, vilket som är bäst är svårt att säga.

Federico
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Hade ny fräsch soppa i den. Problemet är väl att den inte kommer fram till cylindern.
Lutar nog åt ET3 för vasst trimljud passar verkligen inte in. Leovincin är tydligen lite bättre men den låter mer och man tappar på de högre varven. skall det vara snyggt skall det inte låta som nån Gameboytrimmad EU-moppe.

Men vad tror ni om problemet som f*nns när den fungerade för ett gäng år sedan, då den inte gick att varva förrän den gått en 5 minnuter? Vad skulle något sådant kunna bero på?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

när du piffade upp förgasaren, kollade du så att munstyckena var sjyssta? det bästa är att köpa nya.

Den BORDE tända med startgasen å andra sidan... 2-3 sekunders sprut i luftfiltret borde räcka.

På min v50 så sitter det en gammal förgasare som inte har någon fungerande choke så det tar alltid någon minut för mig innan jag kan varva upp den på morgonen innan soppan har runnit till i systemet. fast med en orginalförgasare som fungerar ska du inte ha det problemet.
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Jo dom såg helt Ok ut. Kickade jag i en minut med choken i och trotteln vidöppen så luktade det ändå mer gammal olja än bensin när man tog bort tändstiftet.
Jag slänger på ett ET3-system och tar av cylindern och kollar så det inte tjockat igen någonstans. skall kolla tändningen också.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vomitsquad</i>
<br />Jo dom såg helt Ok ut. Kickade jag i en minut med choken i och trotteln vidöppen så luktade det ändå mer gammal olja än bensin när man tog bort tändstiftet.
Jag slänger på ett ET3-system och tar av cylindern och kollar så det inte tjockat igen någonstans. skall kolla tändningen också.

verkar konstigt att den skulle varva mer efter 5min om avgasystemet var på gång att täppas igen. hur upplevde du att den gick innan den började varva, bluddrig eller dog den bara när du gasade?

Federico
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

det lär väl krävas ganska mycket för att kanalerna i cylindern ska täppas igen så pass mycket att ingen soppa kommer fram...

jag har tre olika erfarenheter när det gäller v50 som inte vill starta:

1. munstycken som jag hade rengjort var inte så rengjorda som jag trodde och det var inte förränn jag köpte nya som den startade. om dina munstycken var dåliga redan för 4 år sedan så kanske det skulle kunna förklara varför den tog så lång tid på sig innan den fick tillräckligt med bensin för att kunna varva.

2. en annan gång så var det en topplockspackning (som inte borde vara där) som hade spruckit. (motorn lät tjoff tjoff när man försökte starta den)

3. här på forumet, för ett litet tag sen, så var det ett fel på en kondensator som gjorde att en vespa inte startade även fast det kom en gnista.

hoppas det ordnar sig.

C
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />det lär väl krävas ganska mycket för att kanalerna i cylindern ska täppas igen så pass mycket att ingen soppa kommer fram..

har sparat en v50 cylinder där mer än 50% av avgasporten är igensotad med ett tjockt lager. ska försöka fota vid tillfälle. fick tag på den med en hög lösa delar så jag har ingen koll på hur dåligt den måste ha gått mot slutet!

Federico
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Har inte hunnit meka ännu, men hoppas kunna få till det idag. Testade dock med startgas och att droppa bensin ner i cylindern och det tände inte det minsta.
En grej jag märkt är att när man börjar kicka så kanske kolven går ca 12 cykler men efter 6-7 kickar så snurrar den bar 5-6 var varje kick. Det är som att det blir trögare. Vad beror detta på?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<br />Har inte hunnit meka ännu, men hoppas kunna få till det idag. Testade dock med startgas och att droppa bensin ner i cylindern och det tände inte det minsta.
En grej jag märkt är att när man börjar kicka så kanske kolven går ca 12 cykler men efter 6-7 kickar så snurrar den bar 5-6 var varje kick. Det är som att det blir trögare. Vad beror detta på?
Med stor sannolikhet kopplingen som börjar slira, standardfel på Vespa 50.
Utväxlingen är såpass låg att trycket på kopplingen när man kickar blir för högt.
/Calle
Racer
Nybörjare
Nybörjare

Post by Racer »

Kanske en liten onödig fråga men har du provat med ett nytt tändstift?

Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Jodå det skall vara nytt, men jag skaffar ett sprillans idag bara för sakens skull. Hade av cylindern igår och den så riktigt fin ut. Kolvringarna har nog varit slitna för man ser att det har varit massa bakblås på kolven. skall fixa nya kolvringar idag också. Ingen speciell igensotning i övre delen av avgaset men det spelar ju ingen roll eftersom det skall hystas ändå. När jag tog av förgasaren nu så var det bensin i så det verkar komma även om det inte når cylindern. Skall för säkerhets skull kolla alla kanaler igen och göra rent.
Mycket som kommer fixas nu på en gång och startar den så vete f-n vad som kan ha orsakat felet.
Det skall ju vara självaste om den inte startar efter allt det här. då kan det ju bara vara tändningen...
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

It's alive!
Kolvringarna visade sig vara rejält slitna och den övre var skadad då knastret gått av. Även packningarna lämnade en del att önska så de byttes också. Sen startade hon fint.
Dock ville hon inte starta dagen efter, men det tror jag beror på för mycket olja i benisnen samt att flottörnålen kan vara lite kass. skall åtgärda detta snarast.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

grattis. Passa på att åka nu medans vädret tillåter. :wink: vilka packningar bytte du?
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Cylinder-, insugningsrörs- och luftboxpackning. Tror kolvringarna gjorde den stora skillnaden dock.
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Idag har jag gått igenom förgasaren igen och bytt flottörnålen. Packningarna bytte jag förra gången. Tömde tanken på bränsle och hade i ny bensin och på pricken korrekt oljeblandning.
Efter några kickar när bränslet kommit fram så startade den men dog efter 10 sekunder trots rätt bra varv. Sen ville den inte riktigt starta igen. Sprang och kickade och torklade av tändstiftet ett gäng gånger. Med och utan choke, med stängd och öppen bensinkran.
Det är fortfarande en del sot och svart i cylindern som färgar bensinen på tändstiftet svart.
Kanske får ta av cylindern och torka ur fastän den var av alldeles nyss?
Kan tändstiftet vara kass? Den tänder bara på enstaka cykler när man springer med den.
Vad kan det vara mer? Jag körde med den cirka 20 minuter efter att jag bytt kolven och då funkade den ju fint.
Ge mig alla tips ni kan komma på för snart lämnar jag in den på verkstad istället.
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Ännu en seger.
Nytt tändstift och den spinner som en katt!
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Det var då och nu är det en annan femma. Den gick som sagt hur bra som helst den veckan, då jag körde vid 2-3 tillfällen. Sen fick den stå lite mer än en vecka (ute) och när jag startade den senast här så var den lite strulig. Tomgången var hemskt ojämn. Den liksom varvar upp under en sekund och sen slutar den tända och när motorvarvet är så lågt att den nästan skall stanna så drar den igång igen. Så håller den på som en bergochdalbana. Möter man med gas på precis rätt tillfälle kan man få upp den i varv, men sedan fortsätter den på samma sätt.
Fick den att gå hyfsat och körde en sväng. Sen har den stått inomhus två dagar och när jag skulle starta idag ville den inte först. Jag sprang lite med den men den ville inte tända. Det tände bara när man sprungit och saktade ner och drog in kopplingen så att motståndet blev minimalt. När den väl gick så var det ovan nämnda bergochdalbana.
Vad sjutton har hänt? Den gick ju kanonfint alldeles nyss?
Kan toppen ha glappat upp? Kan tändstiftet redan ha blivit kasst?

Hjälp!:cry:
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Hej
Det är inte så att packboxarna vid vevlagren är slut?
Luktar motoroljan bensin?
/martin
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Jag kan kolla detta. Skulle detta kunna resultera i att den uppför sig så?
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tok-vespa »

Hej
Ofta när tätningarna är slitna/slut så är det svårt att starta och motorn verkar orkeslös, jag vet inte om detta stämmer med dina upplevelser. Det som händer är att när kolven åker ner för att trycka upp bränsle/luft blandningen till förbränningsutrymmet så pressar den ut en del av blandningen antingen till växellådan eller ut vid tändplattan. Har du kollat så inte motorn drar tjuvluft mellan förgasare och insug. kollas enklast då motorn går, spreja stargas på anslutningarna dvs kopplingen mellan förgasare och insugingsrör samt insugningsrör och motorblock/cylinder.
/martin
Post Reply