Jag har sett flera smallframes den sista tiden i gbg...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Jag har sett flera smallframes den sista tiden i gbg...

Post by Fredrick »

Finns det ingen "tråd" vem man ser på stan osv..


Jag har nämligen sett en grön/grön lite militärstuk 50cc.

En silver 50cc med en kille med skateboard/skidhjälm.

En svart parkerad 50cc och en blå parkerad 50cc inne i centrala stan.

Sen har jag ett flertal gånger sett en röd gissningsvis GS rulla i linné.

Är lite dålig på modellerna, så detta kan vara lite fel.


Är alla jag sett medlemmar här?

Hade varit kul att veta.

Ha det gött :smile:
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Denna tråden kanske ligger helt fel?!

Men är det ingen som känner igen sig i dessa vespor?
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Svart Vespa 50 kan vara vännen Bill Hicks, eller hans dam. I övrigt inga maskiner jag tror mig känna igen.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Jag kör en svart V50, med kromad motorlucka.
Har varit ute och premiär kört några gånger i stan så möjligtvis var det min du såg

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
EricC
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Sat 15 Mar 2008, 18:36
Location: Göteborg

Post by EricC »

Jag har precis köpt en blå vespa 50 som har stått parkerad inne i centrala Göteborg senaste tiden.

Fredrick, var det vi som snackade på Olof Wijks gata i Lorensberg i tisdags när du var ute och körde med din röda?
Eric
Vespa 50 -71
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Fast nu står nog alla scootrar snällt parkerade i Göteborg, för plötsligt har det blivit snö och vinter. Eländes! Mer vår åt folket!
/jens
blå Lambretta 200 och svart PX125 med röda enkelsadlar
scooterdaddy - gammal är äldst
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Ja Eric, det var mig du snackade med :smile:.

Kul att få lite ansikten på namnen och vesporna här i stan..
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 83
Joined: Fri 16 May 2008, 15:37
Location: gbg

Post by Jorgelattof »

ja snart kommer min stå där oxo...
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 83
Joined: Fri 16 May 2008, 15:37
Location: gbg

Post by Jorgelattof »

Vem kör en röd px 200(?) och jobbar på liseberg??
Primavera 125 cc 1981
____________________

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jorgelattof wrote:Vem kör en röd px 200(?) och jobbar på liseberg??
Jencla? :P
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Nä! När jag ses på scooter är det antingen på en blå högljudd Lambretta eller på en svart PX med röda enkelsadlar. Och jag jobbar inte på Liseberg, däremot ibland hos Göteborgs bästa Vespahandlare :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

jencla wrote:Nä! När jag ses på scooter är det antingen på en blå högljudd Lambretta eller på en svart PX med röda enkelsadlar. Och jag jobbar inte på Liseberg, däremot ibland hos Göteborgs bästa Vespahandlare :wink:
/jens
Götlaborgs bästa vespahandlare? Är det samma person som den mytomspunna och mystiske mannen på den rosa 90 SS som har skymtat förbi på stadens gator ibland?

När du ses på Liseberg då? Blå spypåse eller rosa sockervadd? :wink:
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 83
Joined: Fri 16 May 2008, 15:37
Location: gbg

Post by Jorgelattof »

ni talar i gåtor ni insatta :P
Primavera 125 cc 1981
____________________

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jorgelattof wrote:ni talar i gåtor ni insatta :P
Äsch, jag skojade bara litet med jencla! Enligt en gammal skröna fanns där en man i Götlaborg som körde omkring på en rosa Vespa 90 SS (en extremt ovanlig vespamodell, särskilt i Sverige, om det nu någonsin ens har existerat någon här?). Men som hela resten av Sverige känner till, skall man ta allt från en Götlaborgares mun med en nypa salt. Va, var det någon som sa mytomaner? :grin:

No offense, skojar givetvis... :wink:
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Den fanns... Jag hade för mig att jag lade upp den här för nåt år sedan.
/P
Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Milde himmel, Paka, häftigt! Missade det nog förra gången! Var har du fått tag på det besiktningsinstrumentet???
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Skrev ihop nåt men jag tror att det refuserades av Scooteristen.
Kan ha glömt att skicka in det också – så yr i mössan är jag ibland.

SS90 - sant, falskt eller mitt emellan?
I början på september dök följande inlägg upp på SSK:s forum:
“Min brorson försökte sälja den risiga Vespa 90 primavera-66 han körde och hade ställt ut mitt i MC- horderna på Örs lantcafe till försäljning. Han tyckte 5 900 var bra betalt för det han köpt för 1 500, men anade ugglor i mossen när han la ut den på nätet och blev uppringd från italien och erbjuden bättre betalt. När han frågade mig till råds och nämnde ramnumret trodde jag inte honom...
Med Scooterhelps sökmotor på ramnr och andra vespa sidor samt denna italienska värderings sida http://www.automotoclassiche.com/file_p ... azioni.htm kunde snabbt fastställas att ramen var en Vespa 90ss med sina speciella hål i ram och bensköld.
Glad och tacksam ställde han undan Vespan för framtida renovering.

Tomas”

Spännande, tyckte jag och började gräva lite på internet. Jag hittade ganska snart ett italienskt forum, www.scooterdepoca.com, där det talades om en SS90 som var till salu i Sverige. SS90 sålde inte bra och sågs knappast som något extra som borde bevaras på den tiden, man kan jämföra med Vespa U (Populär). Något som säljer dåligt och tillverkas i få exemplar, vad blir det? Jo, samlarobjekt och ofta riktigt dyra sådana.
Personen som ställde frågor verkade vara italienare, men bodde i Sverige. Det här visade sig vara en annan än den som har diskuterats flitigt gällande export av scootrar. Diskussionen fortsatte lite på SSK-forumet, men sedan tänkte jag inte så mycket på SS90:n, ägaren skulle ju renovera den nu när han visste vad det var.
Någon månad senare dök det dock upp ännu ett mejl gällande vad jag förstod var samma Vespa. Den här gången kom det även bilder. Man ser ju vad man vill se, och så även jag, men inget tydde på SS90, förutom limpan, och de satt ju på svenska Primaveror. Fel framskärm, fel styre, fel avgassystem och fel kaross. Den såg ut att vara en vanlig VMA2. Den hade den nya Piaggiologotypen, men även ett handskfack i vänster sidokåpa vilket Primaveror i Sverige inte brukar ha. De var dock vanliga på andra marknader än den svenska. Jag studerade ramnumret noga och visst, det var ett helt korrekt SS90-nummer. Ett tidigt exemplar dessutom, tillverkad1965. Men det var ju ingen SS90. Vad kunde det vara? Gissningar och avfärdandet av gissningar tog vid. En 90 Racer - V9SS2T? Nej, fel kaross. En Vespa 90? V9A1T? En spansk MotoVespa? Men hur man än vred och vände på det så var chassinumret fel. Antingen hade man svetsat dit plåten med chassinumret från en äkta SS90, eller löst det på något annat uppfinningsrikt sätt; tenn - vad vet jag? Det kändes dock väldigt underligt att någon skulle välja att stansa in ett SS90-nummer - en modell som aldrig har importerats till Sverige - för att kunna köra en Primavera. Det borde finnas enklare sätt. Om man nu inte hade haft en kraschad SS90. Det var det enda svar som höll i längden. Så här lät tankegångarna: Någon hade en, förmodligen privatimporterad, SS90 som sedan skrotades av någon anledning. Det är ju inte helt ovanligt att flytta omkring nummerplåtar mellan fordon, så varför inte flytta över chassinummer på en Primavera som också är importerad för att slippa tjafs med registrering etc? Men, ni som är smarta har redan tänkt det. Det skulle ju betyda att det någon gång hade funnits en inregistrerad, skattad och besiktigad SS90 i Sverige! Hoppsan. Då kom nästa mejl. Ägaren hade tittat i registreringsbeviset, ett gammalt med länsbokstäver. Göteborg...
Till saken hör att jag har hört rykten om att en “farbror” hade kört omkring med en SS90 i Göteborg på 60-talet. Jag har även hört att en känd scooterfirma i Göteborg ska ha fått in en del delar. Bland annat låtsastanken. Men sådant tar man ju med en nypa salt tills man får se bevis. Nu kändes det plötsligt mycket mera troligt. Om man har gamla registreringsnummer är det enkelt att få registreringshandligarna hemskickade. Det är bara att kontakta rätt Landsarkiv eller Länstyrelse. Naturligtvis lade jag in en beställning.
Jo då, en Vespa SS av årsmodell 1966 hade registrerats in av Vespa-Service på Repslagaregatan 1 i Göteborg den 7/6 1966. Den hade sedan haft tre ägare innan den hamnade hos Vespa-Service igen den 26/6 1970. Där stannade den sedan i ett år och fick sedan P-skylt och ny ägare den 28/6 1971. Där tar registerspåren slut och var den stod fram till i år vet jag inte.
Min teori är att SS90:n verkligen smällde ordentligt. Så ordentligt att man beställde en reservdelsram. Den ramen kom då från någon annan marknad där man hade handskfack i vänster sidokåpa. Vespa-Service har sedan slagit in det gamla chassinumret i den ostämplade reservdelsramen. Smallframe som smallframe, kanske man tänkte.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Häftigt, Paka! Den storyn borde definitivt platsa i Scooteristen, tycker åtminstone jag.

Jag var ju med i scooterkretsar i Göteborg även på den tiden och minns det såhär. 16-åringar fick köra Primavera 125, alltså sågs inte 90SS som något speciellt för PV125 var minst lika snabb. Däremot satte flera vänner i Vespa Club Göteborg avgassystem från 90SS på sina Primavera, de gav 5-10 extra km/h i toppfart.

Dock var det alltså flera av oss i gänget, bl a jag själv, som vet sig ha sett en rosametallic 90SS som av en tjock farbror kördes runt utan regskylt som moppe på cykelbanorna i Göteborg. Därav myten.

Min teori är att generalagenten tagit in en enda hoj för typbesiktning men sedan bestämt sig att avstå från att importera modellen. Då tog man hjälp av Vespa Service i Göteborg att kränga av den "osäljbara" hojen som köptes av en av stadens moppegubbar.

F ö har jag själv varit med i en liknande affär, så jag vet att sådant här kan inträffa. 1998 köpte jag en Piaggio Hexagon generation 2, med den pigga motorn från Gilera Runner 180, direkt av generalagenten. De hade bara det exemplaret, hade bestämt sig för att inte importera den vidare och ville bli av med den. Dock körde jag den inte som moppe :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 83
Joined: Fri 16 May 2008, 15:37
Location: gbg

Post by Jorgelattof »

nu har jag sett en beige primavera med handgranater på sidan (målade) stod vid concretebutiken vid berzeliegatan i gbg

Samt en röd px, både förare och fruga hade svarta hjälmar pottstyle med schack/rally stripes på.
Primavera 125 cc 1981
____________________

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Tror jag såg dig nyss, vid Heden ungefär kl 17, med dam bakpå. Tyvärr var jag och hustrun till fots.

För din info är det scooterfika på/utanför Bar Centro, på Kyrkogatan bredvid NK (i Göteborg alltså), varje söndag kl 14. Dock troligen inte imorgon för då är åtminstone många av oss i Lambretta Club Göteborg på Tjolöholm Classic.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 83
Joined: Fri 16 May 2008, 15:37
Location: gbg

Post by Jorgelattof »

kan har varit jag, du kan ju alltid identifiera mig på mina trippel sexor på regskylten hehe Ja nån söndag ska jag väl skramla förbi och ta en kaffe.
Image
Primavera 125 cc 1981
____________________

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

jag kör en röd pv med svart potthjälm och "målflagga" på, kan ha varit mig och min tjej du såg rulla omkring i gbg igår fredag?

den gröna/beige 50cc vid skateaffären brukar stå där ofta, tror det är en kille som jobbar där som kör den.

min röda pv brukar stå antingen mitt emot mcdonalds avenyn eller mitt emot mixit salladsbar brevid gamla 8 glas.

kul att det är så många vespor på gatorna :)
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 83
Joined: Fri 16 May 2008, 15:37
Location: gbg

Post by Jorgelattof »

Fredrick wrote:jag kör en röd pv med svart potthjälm och "målflagga" på, kan ha varit mig och min tjej du såg rulla omkring i gbg igår fredag?

den gröna/beige 50cc vid skateaffären brukar stå där ofta, tror det är en kille som jobbar där som kör den.

min röda pv brukar stå antingen mitt emot mcdonalds avenyn eller mitt emot mixit salladsbar brevid gamla 8 glas.

kul att det är så många vespor på gatorna :)
Je det var det nog, er jag såg alltså. Väldigt kul med vespor på gatorna, det ger en skön stämning, folk pekar o ler och gamla gubbar får tårar i ögonen... :grin:
Primavera 125 cc 1981
____________________

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

ja precis, alla blir glada och ler.

är så himla glad över mitt plötsliga och oväntade vespainköp så jag finner inga ord riktigt, blir gladare och gladare varje dag!!! :grin:
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
jonolito
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Mon 25 Feb 2008, 10:11
Location: Gothtown

Post by jonolito »

Tjolöholm i all ära. Hoppas dock på en skön fika på Centro. Har varit grymt glest med smallframes under våren, så istället för att glo på varandra på avstånd uppmanas ni å det bestämdaste att dyka upp 14.00.
Post Reply