Newbie här! (...med kopplingsbekymmer på PX)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
klinkhammer
Lärling
Lärling

Newbie här! (...med kopplingsbekymmer på PX)

Post by klinkhammer »

Ok, gör ett försök och ser hur det går!
Jag är sedan några dagar stolt ägare till en PX200-93. Den har gått ca 360 mil på dessa 15 år och ser ny ut! Efter att ha monterat av JÄTTEvindrutan och packboxen där bak blev den så här snygg!

Jag har mest kört japanska motorcyklar tidigare och kulturskillnaden har jag väl inte riktigt kommit förbi ännu. Det visar sig mest när jag växla och missar tvåan, lägger i friläge och tokvarvar, blir nervös och trycker i tvåan -för hårt -det blev visst trean istället... ja ni fattar nog! Nåja, att hitta växellägena ska jag nog lära mig.
Nu till ett problem som inte beror på mig själv -kopplingen hugger. Märks givetvis tydligast vid start från stillastående. Jag upplever att det är lindrigare när vespan är kall men när den blivit riktigt varm blir det wheelies vid varje rödljus (och ett och annat tjuvstopp också).
Tack på förhand!
/J

Image
Image
Image
Kölis
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kölis »

Felaktig olja kanske? Lameller och skivor kanske behövs putsas av lite, kan vara beläggningar på dom?
Tvåhjulingsfantast
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Ser riktigt fräsch ut. Kolla lamellerna som sagt. Första gör-det-själv inköpet är givetvis en Haynes-manual. Oslagbar kompis i garaget.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Tack för svaren!
Det visar sig mycket riktigt att jag har växellådsolja i växellådan och det ska det ju inte vara :o . En rak 30 olja är rätt. Pratade med Börje på Vespa service och han rekommenderade två snabba oljebyten. Om jag har otur kan jag behöva byta lameller.
Ska börja med oljebyten så får vi se hur det går. Återkommer med rapport!
Haynes manual inköpt och lär bli kvällslektyr närmsta dagarna!
/J
Last edited by klinkhammer on Mon 17 May 2010, 15:41, edited 1 time in total.
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Växellådsoljan bytt 2 ggr idag och OJ! vilken skillnad det blev. Nu kan jag smyga iväg vid rödljusen... Behöver inte byta lameller!
Tack för svaren!
/J
Post Reply