Portning av block och vev Primavera - 68

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Fri 23 Sep 2005, 19:29
Location: Ljungsbro
Contact:

Portning av block och vev Primavera - 68

Post by Nypa »

Hej på er scooterlovers!

Nu var det dags för renovering.
Jag har en Primavera 1968 som jag har en 133cc cylle på.
Nu har jag införskaffat effektblås samt 24 mm förgasare och tänkte ge mig på blocket och veven, finns det något ställe att kolla in för att få en utförlig beskrivning på detta?

//Nypa.

----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

I instruktionen till cylindern finns det med en portningsbeskrivning, om du inte har den kvar kan jag scanna den.

Har du tänkt köra reed eller vanligt insug?
Till t.e.x. Polinis 24mm reedinsug ligger det också med en portningsinstruktion.

Dessa instruktioner är ganska bra och räcker för de flesta.

VH/Calle
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej,

I instruktionen till cylindern finns det med en portningsbeskrivning, om du inte har den kvar kan jag scanna den.

VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det hade varit alla tiders om du ville bemöda dig att scanna av portningsbeskrivningen och publicera här, Calle! Jag kan bidraga med schema för upptagning av veven på 133 cc-kit till Primavera, om någon anmäler sitt intresse här!

Vänliga hälsningar

Fredrik Olsson

Vänliga hälsningar

/ Terraplane Blues, ägare av 4 st V 50 1966-69
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Fri 23 Sep 2005, 19:29
Location: Ljungsbro
Contact:

Post by Nypa »

Hej, jo jag har reedventiler till den som jag tänkte använda.

Jag tror inte jag har kvar den beskrivningen tyvärr.
Det vore himmla snällt om ni kunde scanna in beskrivningen.

Mvh. Nypa

----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

hejhej

på scooterhelp.com finns det många fina saker:

olika trimkit

http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... urces.html

pdf på polinis manual:

http://www.scooterhelp.com/tuning/polin ... nstall.pdf

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />hejhej

på scooterhelp.com finns det många fina saker:

olika trimkit

http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... urces.html

pdf på polinis manual:

http://www.scooterhelp.com/tuning/polin ... nstall.pdf

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

F-n, det är bannemej lysande, Federico! Tänkte inte på att leta där... Tack!

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. Terraplane Blues
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Fri 23 Sep 2005, 19:29
Location: Ljungsbro
Contact:

Post by Nypa »

Tackar så väldigt mycket för visat intresse.

Detta kommer hjälpa mig att passera 90 sträcket i vår :D

//Nypa



----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

portning av insug, rotary

Post by primmy73 »

Tjenare
Fortsätter denna tråd då det är ganska lika.

Hur mycket tätningsyta behövs för att det skall hålla tätt
-på sidorna, grönt i bilden
-är det överhuvudtaget nån nytta med att öppna ner i röda områdret och hur mycket i så fall
Jag kör med phbl 24, polini130 och öppnad vev
tack
Nicke
Image
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: portning av insug, rotary

Post by Hedge »

En siffra som nämns i dom sammanhangen brukar vara minst 1.5mm på varje sida om insuget för att det ska hålla tätt.

Öppnar du mer i det röda området, så ökar du insugsarean, men du ändrar också insugsdurationen (dvs hur länge insuget har öppet). I kombination med en öppnad vev, så kan durationen bli i längsta laget om man tar mycket i det röda, vilket i sin tur kan leda till att du får en duration som stämmer bäst på riktigt höga varv. Det brukar leda till väldigt dåligt bottendrag och dessutom (om man inte kör med reed) en ganska jobbigt hög soppaförbrukning, eftersom du får ordentligt med backspit ur insuget när det är öppet såpass länge.

Så läs Niklas E's trevliga beskrivning av hur man trimmar Primmys:

http://www.scooterklubben.com/mektips/x ... m/prim.asp

Där står lite om hurpass mycket man kan ta upp och vad det får för konsekvenser.

mvh

Guran


primmy73 wrote:Tjenare
Fortsätter denna tråd då det är ganska lika.

Hur mycket tätningsyta behövs för att det skall hålla tätt
-på sidorna, grönt i bilden
-är det överhuvudtaget nån nytta med att öppna ner i röda områdret och hur mycket i så fall
Jag kör med phbl 24, polini130 och öppnad vev
tack
Nicke
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Hei,

Tack för förklaringen.
Jag kommer nog bara att öppna sidorna så att jag blir med 1.5mm. Ner i det röda tar jag sedan lika mycket som från sidorna, blir väl typ 2mm neråt.
Man vill ju ha en ok allround motor.

Nicklas
Post Reply