0,55 l / mil normalt med 133 cc-kit?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

0,55 l / mil normalt med 133 cc-kit?

Post by Terraplane Blues »

Hej alla!

Har nyligen köpt en Primavera med Polini 133 cc-kit samt Polini effektljuddämpare. Är det normalt att den i detta utförande drar ca 0,55 liter / mil vid blandad körning? Vad säger Ni?

Vänliga hälsningar

/ Terraplane Blues, ägare av 4 st V 50 1966-69
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Vilken förgasare har du?
VH/Calle
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Vilken förgasare har du?
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Calle!

Jag har originalförgasare 19/19 på, med något fetare huvudmunstycke på enligt förre ägaren (har inte orkat kolla än...). Kanske 78-80?

Till saken hör att den uppenbarligen får för lite soppa, då choke genererar en bättre gång (och drag), särskilt i de övre varvtalsregionerna. På de lägre varvtalen och på tomgång går den sämre med choke...

Hälsningar / Fredrik Olsson

Vänliga hälsningar

Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />...Är det normalt att den i detta utförande drar ca 0,55 liter / mil vid blandad körning? Vad säger Ni?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kanske bör tillägga att skillnaden i förbrukningen faktiskt är marginell oavsett chokeläge. Har testat att köra en tank med fullchoke samt helt utan. Ingen större skillnad... Bensinförbrukningen har pendlat mellan 0,47 - 0,55 l / mil, vilket är i klass med min Yamaha RD 350...

Vänliga hälsningar

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Polini 133 'bolt on' är ganska törstig med standardinsug.

Om man portar blocket, veven, skaffar reedinsug och anpassar blocket till detta så brukar man komma ner på ca 0,35 även med 24mm gasare.

VH/Calle
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nypa »

Goddagens, jag har en polini 133cc påmonterad med orginalblås och orginal 19mm förgasare och Vespan vill ha 0,45 liter per mil.

//Nypa

----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Post Reply