Oljeprocentblandning på trimmade pv 125?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Oljeprocentblandning på trimmade pv 125?

Post by Fredrick »

Vad kör ni för blandning på era trimmade vespor?
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jag kör/körde med normala 2 % av kvalitativ olja (t ex Castrol TTS) på min trimmade Primavera (för den goda sakens skull brukar jag alltid dutta i litet extra, så någonstans mellan 2,2-2,5 % blir det nog i regel för min del).
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

med bra olja 2% med billig olja 3%.

(blir det billigare om man häller i mer????)
Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jag har bara gott att säga om OK:s Super TT-olja som inte kostar särskilt mycket per liter (75 kr/litern, om jag inte missminner mig) - dessutom med en underbar doft av ricin! :grin:

http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... r%20TT.pdf

Är det bara Fredrikar som tillåts delta i denna tråd, eller är det en slump?
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Terraplane Blues wrote: Är det bara Fredrikar som tillåts delta i denna tråd, eller är det en slump?
Det är nog bara en slump!

/Fredrik
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

2% bra olja. Castrol TTS eller Shells helsyntetiska funkar utmärkt. T ex 82 hårt körda mil på CB senast. Kolven var som ny.

/inte fredrik
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 83
Joined: Fri 16 May 2008, 15:37
Location: gbg

Post by Jorgelattof »

är det ingen fara att bara byta olja, jag vet inte vad den förra ägaren hade för olja i, syntetisk, mineral... vad kan hända?
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

tackar för bra svar.

kör just nu med biltemas "värsta" helsystet, den med gocarten på framsidan.

är den skit?

jag vill ha en olja som luktar sådär gammal riktigt go rejsing, vilken skall man ha såfall??
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Jorgelattof wrote:är det ingen fara att bara byta olja, jag vet inte vad den förra ägaren hade för olja i, syntetisk, mineral... vad kan hända?
De flesta 2T oljor som säljs komerciellt är blandbara (kompatibla på datorspråk) med varandra.

/Calle
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Man bör hålla sig till ett och samma märke då man kör trimmat, metallen får ett slags oljeminne och kan, inte alltid säkert, "stöta bort" annan olja.
Jag har tyvärr inte sett det med egna ögon men min store lärare och guru har erfarenhet av detta.
Kan tänka mig att differansen mellan olika olje sorter har minskat med tiden och är säkert inte lika tydliga längre som förr.
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Re: Oljeprocentblandning på trimmade pv 125?

Post by blizzy »

Fredrick wrote:Vad kör ni för blandning på era trimmade vespor?
4%,då håller den tätt bättre,enda anledningen till 2% är att den ryker mindre då,bättre med en tät motor.....jag blev rekommenderad det av han som har www.vrm.se det han inte vet om trimmade 2-taktare,det är inte värt att veta.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

2% TTS aldrig mer än så med hänsyn till kylning och sotuppbyggnad.
Diskutionen har svallat fram och tillbaks avseende detta ämne men jag har ännu inte blivit övertygad att använda mer olja än vad tillverkarna samt vissa mycket motorkunnig personer inom ämnet rekommenderar.
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Terraplane Blues wrote:Jag har bara gott att säga om OK:s Super TT-olja
Hur märker man en olja är bra eller dålig i praktiken?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Bengan wrote:
Terraplane Blues wrote:Jag har bara gott att säga om OK:s Super TT-olja
Hur märker man en olja är bra eller dålig i praktiken?
I mitt fall genom empiriska studier. Jag körde ett par hundra mil med enbart OK Super TT och kollade sedan kolven. Såg fortfarande ny ut samt att det inte var nämnvärt med sotavlagringar.
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Federico wrote:(blir det billigare om man häller i mer????)
Nja då går den snålare så det kan bli dyrare.. :wink:
/David
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

jag vill ha en olja som luktar sådär gammal riktigt go rejsing, vilken skall man ha såfall??



hur bra är jordgubbsoljan och hur gott/illa luktar den egentligen? :grin:
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Kölis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sun 18 May 2008, 20:21
Location: Tyresö

Post by Kölis »

Du menar antagligen att det ska lukta metanol och ricinolja? Castrol TTS och Motul 800 2-T luktar så och är dessutom av mycket hög kvalitét.
Tvåhjulingsfantast
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

är castrol RS2T bättre än TTS? Luktar den samma som TTS?


är det någon som kört med jordgubben och anser den vara lite rolig? eller luktar den illa?

:grin:

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... a26a9e3120
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

när vår velo skulle röka ur 4års ansamling av olja i vevhuset var det just jordgubbs lukten som gjorde att grannarna inte attackerade oss :)
Bara det är gjord av plåt så....
Kölis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Sun 18 May 2008, 20:21
Location: Tyresö

Post by Kölis »

RS2 är en mer raceolja än TTS. Gjord för roadracing 125cc ungefär.
Tvåhjulingsfantast
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Kölis wrote:RS2 är en mer raceolja än TTS. Gjord för roadracing 125cc ungefär.
Jösses, vad kan RS2 vara jämfört med klassikern TTS? :wink: En stor del av Motogp-cirkusen körde med Castrol TTS under tvåtaktseran på 80- och -90-talet, så där kan vi nog mer än snacka om att TTS är gjord för racing. Alla tvåtaktsnissar på gatan (med raketer som t ex RD/RG 350-500) körde Castrol TTS på tiden då det begav sig, inklusive undertecknad. Städerna har aldrig luktat eller låtit så gott som de gjorde då... :grin:
Post Reply