Hej alla!
Är det någon som har en ritning/mall för hur man skall såga/fräsa vevslängen på en Vespa 50 för bättre prestanda? Är det något i stil med Polinis rekommendationer för 133 cc? Är upptagningen exakt "vetenskapligt belagd", eller är det hela någorlunda godtyckligt? Klarar man sig med original 16/10-förgasare efter ingreppet?
Oerhört tacksam för svar!
M V H
Fredrik Olsson
Vänliga hälsningar
/ Terraplane Blues, ägare av 4 st V 50 1966-69
Mall för upptagning av vevsläng V 50
Hej!
På en -77a så motsvarade i alla fall originalurtaget på veven ca 52 grader (36 mm mätt rätt över). För att efterlikna vanliga V50 behövdes slängen öppnas ca 20 grader i bakkant (mot vevlagret alltså) och ca 30 grader i framkant. I millimeter alltså ca 15,2 i bakkant respektive 22,8 i framkant (glöm inte att skydda vevstakslagret!). Det här ger en insugsduration på ca 42/89. 16/10 gasaren klarar man sig utmärkt med men bestycka om lågfartsm. till 38 och huvudm. till lite över 50.
Hoppas det var till hjälp!
Fredrik
På en -77a så motsvarade i alla fall originalurtaget på veven ca 52 grader (36 mm mätt rätt över). För att efterlikna vanliga V50 behövdes slängen öppnas ca 20 grader i bakkant (mot vevlagret alltså) och ca 30 grader i framkant. I millimeter alltså ca 15,2 i bakkant respektive 22,8 i framkant (glöm inte att skydda vevstakslagret!). Det här ger en insugsduration på ca 42/89. 16/10 gasaren klarar man sig utmärkt med men bestycka om lågfartsm. till 38 och huvudm. till lite över 50.
Hoppas det var till hjälp!
Fredrik