Vespa Gtr 125

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
janix
Entusiast
Entusiast

Vespa Gtr 125

Post by janix »

Hej!
Jag har lite broblem med gaspådrag från stillastånde på min Vespa Gtr 125, Förgasare Dell´Orto SI 20/20 ,den svarar inte med en gång utan hackar till lite sen går den som den skall,kan det möjligen vara för litet lågfartsmunstycke,har storlek 48,choke 60,luft B3,huvud 98.
Vore tacksam för hjälp.
Mvh Jan :?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Har den alltid varit sådan eller är det något som kommit på gamla dar?
Man kan i så fall snarare misstänka otät förgasare eller smuts i munstyckena, något en rengöring borde fixa.

Rent spontant så låter 98 i huvudmunstycke lite klent med tanke på att 20/17 brukar ligga kring 102 och 24/24 på 116/118. Brölar den om du gasar sakta eller om du gör "snabba rivstarter" (som i Hobbexkatalogen) :) ?

mvh/HB
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hur kollar jag om fögasaren är otät?
Jag testade med 102 munstycke blev lite bättre men inte helt bra.
Brölar tycker jag inte den gör,bara att den inte svarar direkt från stillastående,vid 5-10 km och uppåt går den bra.Hur den varit tidigare vet jag inte,köpte den i höstas och har inte kört så mycket.
Mvh Jan
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Otät är om den antingen drar tjuvluft (testa med att blåsa startgas i skarvarna) eller om den flödar över av bensin.

testa först med att göra rent förgasaren + luftfilter ordentligt och eventuellt byta packningar och flottörnål. Skulle inte detta hjälpa få man kanske börja labba med munstycken. med bröla (fel ord) menade jag om den bara hostade om du drog gasen i botten eller om du kunde hitta något sätt att gasa som gjorde att deninte bar dog.

mvh/HB
janix wrote:Hur kollar jag om fögasaren är otät?
Jag testade med 102 munstycke blev lite bättre men inte helt bra.
Brölar tycker jag inte den gör,bara att den inte svarar direkt från stillastående,vid 5-10 km och uppåt går den bra.Hur den varit tidigare vet jag inte,köpte den i höstas och har inte kört så mycket.
Mvh Jan
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Testade lite i kväll, den går lite dåligt på mycket låga varv typ småmissar i alla växlar,drar man på i högre varv svarar den bra,det kanske är ett tändningsrelaterat fel,dåliga brytare eller kondensator?

Mvh Jan
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Kolla brytaravståndet, om det är för litet missar den på låga varv men går bra då man slår till dem lite hårdare på höga varv. Är inte brytare & konding bytt nyligen kan det vara ide att sätta dit nytt.

Kolla även att du inte har glapp i ramlagren - kan ge samma symptom

mvh/HB
janix wrote:Testade lite i kväll, den går lite dåligt på mycket låga varv typ småmissar i alla växlar,drar man på i högre varv svarar den bra,det kanske är ett tändningsrelaterat fel,dåliga brytare eller kondensator?

Mvh Jan
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Ok,jag skall kolla ramlager och byta brytarna och kondensatorn,hör av mig om resultatet senare när jag jag testat.
Tack för alla tips Henrik.

Mvh Jan
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej Henrik!
Jag har nu bytat brytare och kondensator,det gjorde ingen skillnad,men det är faktiskt lite glapp i svänghjulsaxlen inte mycket men dock så att det blivit lite oljigt bakom svänghjulet.
Kan det vara det som orsakar felet,annars återstår bara större munstycken.

Mvh Jan :confused
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Oljigt bakom svänghjulet kan vara läckande packboxar och då brukar den gå ganska dåligt. Kräver att man delar motorn men är förgasaren tät och tänddelarna bytta kan jag inte komma på så många andra alternativ.

Glappet kan vara ett ramlager som håller på att ge upp, Piaggio använde ett tag lager med gördel av plast och den har begränsad hållbarhet

mvh/HB
janix wrote:Hej Henrik!
Jag har nu bytat brytare och kondensator,det gjorde ingen skillnad,men det är faktiskt lite glapp i svänghjulsaxlen inte mycket men dock så att det blivit lite oljigt bakom svänghjulet.
Kan det vara det som orsakar felet,annars återstår bara större munstycken.

janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Förgasaren är dubbelkollad så den är nog ok.vad händer om man sprutar startgas och det finns läckage?
Den går ju trots allt hyfsat om jag ger lite mer gas när jag drar igång,så jag väntar med lagerbyte till efter sommarsäsongen om den inte tar skada av det.
Mvh Jan
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Motorn varvar upp om den suger in startgas. Beroende på hur stort glappet är så kan olika grejor hända. Et litet spel i axelns riktning är inget farligt men kan du vicka svänghjulet radiellt 2-3mm finns det risk att vevev går i insugningstätytan och förstör denna. Fast då kan du ju skaffa Reedinsug :-)

mvh/HB
janix wrote:Förgasaren är dubbelkollad så den är nog ok.vad händer om man sprutar startgas och det finns läckage?
Den går ju trots allt hyfsat om jag ger lite mer gas när jag drar igång,så jag väntar med lagerbyte till efter sommarsäsongen om den inte tar skada av det.
Mvh Jan
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Vid något tillfälle höll den på att stanna när jag sprutade startgas vad tyder det på?
Glappet är kanske max 1-1,5 mm så det klarar sig nog fram till vintern.
Mvh Jan
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Motorns varv SJUNKER vid stargaspåförande, om du har läck oxh sprutar runtom för felsökning eller sprutar rakt in i förknasaren.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

jag kollade på en V50 och den varvade upp med varje dusch mot den läckande skarven vid insugsröret - kanske var något annat spök iofs.

Om packboxen läcker (vilket din uppenbarligen gör) skulle jag ta tjuren vid hornen och fixa det, en läckande packbox kommer förr eller senare - läs regn, rusk & midnatt ;-) ge upp och då är motorn stendöd. Att dela motorn och fixa renoveringen tar en dag eller två och jag skulle helt klart gjort det om felet nu s.a.s. är diagnostiserat.

mvh/HB
Ola Lång wrote:Motorns varv SJUNKER vid stargaspåförande, om du har läck oxh sprutar runtom för felsökning eller sprutar rakt in i förknasaren.
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Ja,vad finns det för några fler möjligheter att den uppför sig så här,fel inställning på förtändningen skall vara 22 grader kanske står fel,eller något annat?

janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Nu har den börjat att rusa upp i varv av sig själv på tomgång, går tillbaka efter en liten stund, så antagligen har någon packbox pajat i motorn så att den drar tjuvluft den vägen eller vad tror ni?.
Mvh Jan
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Låter väldigt mycket som om packboxbytet nu är oundvikligt. mvh/HB
janix wrote:Nu har den börjat att rusa upp i varv av sig själv på tomgång, går tillbaka efter en liten stund, så antagligen har någon packbox pajat i motorn så att den drar tjuvluft den vägen eller vad tror ni?.
Mvh Jan
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Jo,det får bli lager och packbox byte nu,vet du vilken SKF beteckning ramlagerna har eller storlek på dem och packboxarna?
Mvh Jan
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Stor lycka jag har hittat felet att den gick så illa,kom på att jag hade en likadan förgasare liggande från ett tidigare begagnatköp.
Jag tänkte då gör ett sista försök med att byta förgasare inte för att jag trodde på det men så hade jag provat allt,utan att behöva dela motorn.
Startade och till min förvåning gick den som den skulle,glad i hågen drog jag iväg och testade allt verkar helt ok.
Kollade upp den gamla förgasaren riktigt noga och hittade en spricka på baksidan av slidehuset kollade med förstoringsglas och hittade även en på framsidan tydligen har skruvarna dragits för hårt av någon.
Ja det blev en lång historia som slutade bra,skam den som ger sig.
Tack för alla tips jag fått.

Mvh Jan :grin:
Post Reply