Skruvarna till reservhjulhållarhålen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Skruvarna till reservhjulhållarhålen

Post by Bustamente »

Vet någon om det går att få tag på de två skruvar med små huvuden som ska sitta i hålen för reservhjulshållaren? Det är vanlig gänga men huvudet är mycket mindre än på "vanlig skruv"...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Skruvarna till reservhjulhållarhålen

Post by Federico »

Bustamente wrote:Vet någon om det går att få tag på de två skruvar med små huvuden som ska sitta i hålen för reservhjulshållaren? Det är vanlig gänga men huvudet är mycket mindre än på "vanlig skruv"...
det är alu-spårskruv på min touring, M8 med miniskalle. är det sådana du ska ha?
Federico
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Stämmer precis.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bustamente wrote:Stämmer precis.
borde man inte kunna svarva ner ett par vanliga?

pascoli kanske har?
Federico
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

S14564. Kanske kan finnas på EHR.
/P
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Funderade på att svarva ner ett par vanliga, men tänkte om det finns att köpa vore det enklare... Kan kolla med ehr kanske då... Satte i ett par vanliga men det ser inte bra ut...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bustamente wrote:Funderade på att svarva ner ett par vanliga, men tänkte om det finns att köpa vore det enklare... Kan kolla med ehr kanske då... Satte i ett par vanliga men det ser inte bra ut...
en hemmafixarlösning (om man inte har svarv) är ju att ta ett par M8 bult, kapa skallen, borra ett litet hål genom bulten, gänga för skruv med lämpligt liten skalle. Man gör alltså en adapterhylsa för M8 kortfattat. lite jobb, men då kan man ju få en snygg rostfri kullrig spårskalle i rätt storlek (kanske fungerar att gänga för M4, M5?) Lämpligt att låsa lilla skruven i hylsan med locktite

Image
Federico
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Har du suttit och gjort illustrationerna själv nu? I sådana fall bockar jag för engagemanget i svaret :grin:
Ja det är ju en idé. Ska kolla om gubbarna på jobbet har lust att svarva, annars följer jag dina illustartioner...
Kölis
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kölis »

Hör med nån firma som jobbar med bromsar på bilar, typ Speedy. Det brukar finnas med lite liknande skruvar av konstiga sorter när man monterar nya bromsskivor. Fabrikatet Brembo (Italienskt) har det alltid med om det sitter skruv orginal på bilen.
Tvåhjulingsfantast
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag tycker att de där skruvarna finns tämligen lätt att få. Vi beställde/köpte dem någonstans ifrån: SIP/Vespisti/annan plats. Fast det är ju fjantigt att bara inhandla ett par skruvar, om man inte behöver något annat om man måste internetshoppa. Det är visst samma skruvar som finns under handtagen på VLA, Sprint... om man har skyddsbrickorna kvar.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

vespaco wrote:Jag tycker att de där skruvarna finns tämligen lätt att få. Vi beställde/köpte dem någonstans ifrån: SIP/Vespisti/annan plats. Fast det är ju fjantigt att bara inhandla ett par skruvar, om man inte behöver något annat om man måste internetshoppa. Det är visst samma skruvar som finns under handtagen på VLA, Sprint... om man har skyddsbrickorna kvar.
Finns det? Du har ingen länk? Jag har letat utan resultat på både sip och pascoli...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

sätt skruven i borrmaskinchucken & håll mot en fil... :mrgreen:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Fanken att man inte hittar... Ett set fick jag bergis från Pascoli när jag skaffade en plåt för att ha under det ena handtaget. Märkte då att skruvarna såg väldigt bekanta ut och att de var samma som för tunneln. Korta knubbiga aluminiumskruvar. Typ en halv centimeter gänga eller så.

Men vi har skaffat ett annat set också, men varifrån kommer jag inte ihåg... Kanske något man måste separat fråga typ under disken? Men det finns om man inte vill designa en själv. Och du kollat med EHR också? Därifrån hittar man emellanåt härliga saker.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Följde Fredericos råd. Blev riktigt nöjd. Har ingen att jämföra för tillfället, men ganska likt orginal. Definitivt bättre än tidigare...

Image

Image

Tack så mycket...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bustamente wrote:Följde Fredericos råd. Blev riktigt nöjd. Har ingen att jämföra för tillfället, men ganska likt orginal. Definitivt bättre än tidigare...

Image

Image

Tack så mycket...
snyggt!
Federico
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Snyggt!
På väg att bli en riktig stormekare!
Bustamente