Hur använder ni era vespor?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
k650
Entusiast
Entusiast

Hur använder ni era vespor?

Post by k650 »

Hur pass mycket använder ni era vespor? Bara fin åkning eller vardags körning till och från jobb med mera?? :grin: :grin:
Piaggio Skipper 172 -1994
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

både och, nu när jag är med PX så är det till jobbet så länge det inte är svinkallt, minusgrader eller asiatisk monsunväder!

med mina tidigare v50 var det också resor till jobbet men då endast vid bra väder :)

när jag ägde en plastautomat åkte jag till och med i snöstorm :D
Bara det är gjord av plåt så....
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jag kör dagligen och året runt. Funkar bra om man klär sig rätt.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Så ofta som möjligt!
I praktiken till och från jobbet (18 Km/dag) från Mars-April till December.
Med V50 och cyckelbanorna tar det bara c:a 20 min enkelväg.
Eftersom man måste skarpa frosten från sadeln på mornarna så är man i alla fall VAKEN när kommer fram, runt 0 och öppen hjälm svider.

Sommahalvåret (jag menar Juni - Augusti) är det moppekörning med MC-veteranerna varje Onsdag så en del mil blir det. Kör normalt 300-500 mil/år med V50.

Umeå är ju inte den mest Vespa tätaste orten i Sverige så man får ensam kämpa mot småglinen på PVC mopparna.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Lite olika..

Post by wazobear »

Lite olika...

men jag använder en vespa till jobbet för det mesta, sedan har jag en annan för helgdagskryssningarna med damen (som vägrar åka på min trimmade sak som jag kör till jobbet med). Sedan har jag en tredje som bara används när jag själv känner för att glida med stil....:grin:
"Bara det har motor så...."
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Till och från jobbet, 25 km om dagen så länge det inte är halt eller alltför blött/smutsigt på vintern.
Plus övriga körningar inom/kring stan, såvida inte större grejer behöver transporteras.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Jag kör mc dagligen så länge det inte är snö.

Vespan använder jag på kvällar och helger för att finglida och ta mig till trevliga fik :-)

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Jag använder min vespa som klädhängare och hylla. Dragstern åker jag på jämt när den är ihop.
/David
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Speglar mig i stans alla skyltfönster när jag står vid rödljus givetvis.
// K
Terraplane Blues

Klingen wrote:Speglar mig i stans alla skyltfönster när jag står vid rödljus givetvis.
// K
Ha-ha, varför gör man det egentligen? Jag har faktiskt fotograferat spegelbilden av mig själv i ett skyltfönster när jag stod för rött ljus en gång... :grin:
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Terraplane Blues wrote:
Klingen wrote:Speglar mig i stans alla skyltfönster när jag står vid rödljus givetvis.
// K
Ha-ha, varför gör man det egentligen? Jag har faktiskt fotograferat spegelbilden av mig själv i ett skyltfönster när jag stod för rött ljus en gång... :grin:
Då e de alltså inte bara jag som har den fula vanan att kolla sej i skyltfönster så man nästan krockar med framförvarande fordon... :grin:
Piaggio Skipper 172 -1994
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

haha, mc-lektion nummer ett, man tittar dit man ska. inte någon annanstans alls, aldrig :)
Terraplane Blues

kejj wrote:haha, mc-lektion nummer ett, man tittar dit man ska. inte någon annanstans alls, aldrig :)
Så talar endast en nybliven körkortstagare! :grin:

/ Fredrik, med mc-kort sedan 1991...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Tro det är rörelsen i spegelbilden som gör att man tittar? Man är ju givetvis alert på allt som rör sig, för att undvika krockar. Som det säkert poängteras under lektionerna? :grin: Och när man ser sin sköna skoter så kan man ju inte undvika att beundra den... :wink:
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

kejj wrote:haha, mc-lektion nummer ett, man tittar dit man ska. inte någon annanstans alls, aldrig :)
Vid rödljuset ska du väl ingen stans? Det är väl själva poängen med rödljus. :grin:

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Varje dag året om i alla väder...dessutom snyggt klädd.
arfwidson
Entusiast
Entusiast

Post by arfwidson »

Till och från jobb, 40km, för att slippa nattbuss hem. Shopping, handla mat, åka till fik, skjutsa hem tjejjer, åka till stranden å sånnt... När blir det träffar på Skånegatan?

/Samuel
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Till att åka snyggt o fort på. Till att bete mig illa i bilköer. Till att göra dumma omkörningar på allmän väg och till slut till att konstant fundera på vad man kunde göra bättre med motor/krom/dylikt

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Numera till att ibland handla nåt lokalt med, annars mest till eftermiddagsturer på 150 till 300 km, oftast i Roslagen.. :mrgreen:
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Jag använder mina maskiner till att fylla upp tomrum, samt att titta på ibland. Det är en ganska lugn och trivsam hobby om jag får säga det själv :)
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Mancino wrote:Jag använder mina maskiner till att fylla upp tomrum, samt att titta på ibland. Det är en ganska lugn och trivsam hobby om jag får säga det själv :)
:D:D:D:D
Kölis
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kölis »

När jag känner för att åka lugnt, bekvämt och sansat eller har damen med mej där bak på väg till att bada på sommaren. Skön avkoppling och helt annorlunda än att köra Suzukina vi har av diverse storlekar och modeller.
Tvåhjulingsfantast
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Nja, det blir mest fin körning och vardags åkning...

Om hojen är körbar så blir det året runt.
Förutom vid ishalka.
Mvh
C
Terraplane Blues

primavera133 wrote:Till att bete mig illa i bilköer.

/JM
I second that! Betydligt mer än en bilist har blivit skvatt galen när jag har glidit förbi. Heldragna vita linjer är din bästa vän... :grin:
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

k650 in da house:
Hur pass mycket använder ni era vespor?

Plåt: Båda i project stage för tillfället, en närmare klar & en långt från klar så man kan väl kalla dom verkstads smycken....

PVC: Mest för att dom är kul att busa på, åker till någon träff, till jobbet ibland på sommaren men sällan några längre tripper (trailer queens) då dom är trimmade & iochmed det ganska olagliga att tuta runt på, förra sensommaren på Stockholm Crusing så hade jag med Formulan ner till Tokholm och drog en repa runt stan, skitkul!!!! saknar att åka scoot i bussfiler, mellan bilar & allmänt reta upp bilister som sitter fast i trafiken....

DP says: Försöker åka så mycket 2-hjul jag bara kan PVC scoot, motorcykel, trampjonne, etc....
Post Reply