Nybliven V50 ägare - startproblem, hjälp uppskattas!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
bahzookah
Nybörjare
Nybörjare

Nybliven V50 ägare - startproblem, hjälp uppskattas!

Post by bahzookah »

Hej!
Har precis införskaffat mig en Vespa 50 från 1976. Moppen hade varit en o samma familjs ägo sedan ny, men blivit stulen och misshandlad för några år sedan. När ägaren fick tillbaka den renoverades den, vilket innefattade ny lack (den var röd från början), ny kolv + borrad cylinder, nytt avgassystem, nya tänddelar, ny tank, däck mm mm. Enligt ägaren hade han lyckats få den att starta hjälpligt efter renoveringen men den hade inte gått att köra med. Detta var ca 2 år sedan och sen dess har den stått. Nu står den således på min gård istället och vill inte starta, min första idé var att det var bränsletillförsel/förgasare som strulade, men det visar sig att jag inte har någon gnista. Såg att tändkabeln bl.a såg lite sliten ut (undrar om den verkligen var bytt?). Jag är väldigt novis i ämnet Vespa och vet inte riktigt var jag ska börja felsöka, så jag är tacksam för alla tips jag kan få!
Upptäckte för övrigt att det var väldigt trångt o pilligt att komma åt saker o ting.. :grin:
Vespa 50 -76
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Jag skulle kolla:

1. Brytaravståndet (0.40 mm)
2. Tändstiftgapet (0.60 mm) samt att det är rätt stift (typ B6HS)
3. Att tändkabel är hel, fri från smuts och olja, kontakt i tändhatt och tändspole
4. Att krysskilen på vevkonen/svänghjulet är hel
5. Att förtändningen är korrekt inställd (19 grader före övre dödpunkt)

Om inget av ovanstående hjälper:

6. Byte av kondensator
7. Byte av tändspole

Kolla här hur du ställer in tändningen:

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html
bahzookah
Nybörjare
Nybörjare

Post by bahzookah »

Hej

Tackar för tipsen, men tyvärr står jag ändå ganska handfallen.. vet inte riktigt hur man utför alla moment.

1.Var/hur kollar jag brytaravståndet?
4.Vad är/var sitter krysskilen? hur kontrolleras denna?
5.Har läst igenom förtändningsproceduren, vilket verkar smått komplicerat, men dock en utförlig beskrivning så det ska väl gå att genomföra.

Ska börja med att byta tändkabel o kolla stiftet iaf. (börjar med det lätta) :smile:
Vespa 50 -76
Terraplane Blues

bahzookah wrote:1.Var/hur kollar jag brytaravståndet?
Med ett bladmått som sticks in i hålet på svänghjulet (ta loss gummiplopp). Där är en justerskruv på brytarspetsarna som kan lossas för korrekt justering. Kolla med en ficklampa genom hålet hur brytarna öppnar. Skall alltså vara 0,40 i det mest öppna läget.
bahzookah wrote:4.Vad är/var sitter krysskilen? hur kontrolleras denna?

Den sitter på vevkonen och håller svänghjulet i position.

http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page02.jpg (nr 12, den vänstra, är den aktuella krysskilen)

http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page10.jpg (nr 17 är svänghjulet)
bahzookah wrote:5.Har läst igenom förtändningsproceduren, vilket verkar smått komplicerat, men dock en utförlig beskrivning så det ska väl gå att genomföra.
Japp, det ska inte vara några problem om du bara läser steg för steg på scooterhelp.com.
bahzookah
Nybörjare
Nybörjare

Post by bahzookah »

Ang. tändstift så ser jag att Emscooters rekommenderar typ B7HS. Vad är det för skillnad, och vilket passar bäst till min V50?

Tack för era snabba svar!
Vespa 50 -76
Terraplane Blues

bahzookah wrote:
Ang. tändstift så ser jag att Emscooters rekommenderar typ B7HS. Vad är det för skillnad, och vilket passar bäst till min V50?

Tack för era snabba svar!
Det ska vara B6HS eller motsvarande original (otrimmad). B7HS (hårdare och kallare) är att rekommendera för en trimmad Vespa 50 eller en som körs särskilt hårt under den varmare årstiden.
bahzookah
Nybörjare
Nybörjare

Post by bahzookah »

Så, har bytt tändkabel samt kollat brytarspetsarna = 0,4mm.
Får dock inte loss mitt gamla tändstift, måste skaffa bättre verktyg..

Inga framsteg i startandet hittills alltså :sad:
Vespa 50 -76
Terraplane Blues

bahzookah wrote:Så, har bytt tändkabel samt kollat brytarspetsarna = 0,4mm.
Får dock inte loss mitt gamla tändstift, måste skaffa bättre verktyg..

Inga framsteg i startandet hittills alltså :sad:
Ta det försiktigt när du skruvar ur och i tändstiftet, då toppen är i aluminium = känsliga gängor. Givetvis är en tändstiftnyckel i kombination med litet värme att rekommendera, men i nödfall går det litet försiktigt med en polygriptång och en tygtrasa emellan.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

I väntan på rätt verktyg kan du stoppa in ett finger i tändstifthatten och trycka ner kicken med den fria handen. du borde få en stöt (rätt saftig, inget för hjärtsvaga), om du inte får det så kan du felsöka någon annanstans.

Crispin
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

:grin: :grin: :grin:
Vill man inte ägna sig åt liknande masochistiska övningar kan man med en isolerad tång hålla tändkabeln så metallclipset där man sätter stiftet ligger 0.5-1mm från motorblocket. När man kickar ska det hoppa över en gnista från kabeln till blocket. Generellt ska man inte kicka utan att det finns en gnistväg eftersom spänningen som byggs upp i spolen på flera kV kan ge genomslag i isoleringen eller förstöra känslig elektronik

mvh/HB
crispin wrote:I väntan på rätt verktyg kan du stoppa in ett finger i tändstifthatten och trycka ner kicken med den fria handen. du borde få en stöt (rätt saftig, inget för hjärtsvaga), om du inte får det så kan du felsöka någon annanstans.

Crispin
bahzookah
Nybörjare
Nybörjare

Post by bahzookah »

Tjoho! Nu har jag varit ute på första provturen!! Känns riktigt gött! Fick igång henne innan utan att egentligen veta varför. Tog loss stiftet och såg att det visst fanns gnista, bytte stift ändå. Efter en stunds knuffande hoppade den igång. Mina framsteg har dock gett upphov till nya frågor.
- Kopplingen känns väldigt skum, nästan som att köra en automat, den slirar alltså på kopplingen vilket märks främst på 2an och 3an, och mest i uppförsbackar. Innebär detta att kopplingen är sliten eller att den bara behöver justeras?
- Sen var det ju inte så att man flög av i fartvinden direkt.. fick väl i ca 25km/h på rak väg max 35 i nedförlut och ca 10 uppför.
- Den har också en tendens att vilja 4-takta/blöddra vid, vad jag upplever som, ganska lågt ner i varv, lr iaf i låg hastighet. hur justerar man luft/bränsle blandning? har skruvat på den skruva som jag tror är luftskruven, men upplever ingen större skillnad.
- Ytterligare en sak som troligen är kopplat till kopplingen (hehe), är att när jag ska kicka igång den så går det bara ca 2 kickar, sen drar inte kicken runt motorn och det känns precis som att även den slirar på kopplingen även om jag inte har växel i. Och när jag ska knuffa igång den ibland så slirar den också på kopplingen dvs motorn dras ej runt på växeln = startbekymmer.

Trots allt så lyste ju det faktum att den faktiskt gick igång upp kvällen!
:grin:
Tacksam för tips ang ovanstående!
Vespa 50 -76
Terraplane Blues

bahzookah wrote:Tjoho! Nu har jag varit ute på första provturen!! Känns riktigt gött! Fick igång henne innan utan att egentligen veta varför. Tog loss stiftet och såg att det visst fanns gnista, bytte stift ändå. Efter en stunds knuffande hoppade den igång. Mina framsteg har dock gett upphov till nya frågor.
- Kopplingen känns väldigt skum, nästan som att köra en automat, den slirar alltså på kopplingen vilket märks främst på 2an och 3an, och mest i uppförsbackar. Innebär detta att kopplingen är sliten eller att den bara behöver justeras?
- Sen var det ju inte så att man flög av i fartvinden direkt.. fick väl i ca 25km/h på rak väg max 35 i nedförlut och ca 10 uppför.
- Den har också en tendens att vilja 4-takta/blöddra vid, vad jag upplever som, ganska lågt ner i varv, lr iaf i låg hastighet. hur justerar man luft/bränsle blandning? har skruvat på den skruva som jag tror är luftskruven, men upplever ingen större skillnad.
- Ytterligare en sak som troligen är kopplat till kopplingen (hehe), är att när jag ska kicka igång den så går det bara ca 2 kickar, sen drar inte kicken runt motorn och det känns precis som att även den slirar på kopplingen även om jag inte har växel i. Och när jag ska knuffa igång den ibland så slirar den också på kopplingen dvs motorn dras ej runt på växeln = startbekymmer.

Trots allt så lyste ju det faktum att den faktiskt gick igång upp kvällen!
:grin:
Tacksam för tips ang ovanstående!
Skoj, grattis!

Låter som en justeringsfråga, men det kan även bero på att den har varit stående en längre tid och att lamellerna inte "släpper".

Har du bytat växellådsoljan, som även smörjer koppling och lager? Gör det annars: 2,5 dl rak SAE 30-olja (s k gräsklipparolja), kör en stund och använd kopplingen flitigt och förhoppningsvis släpper den efter ett tag om det nu är det som är problemet.

Prova även att justera kopplingen via justerskruven på undersidan av motorn. Kanske den bara inte frikopplar som sig bör? Givetvis kan det även vara att korklamellerna är utslitna. Dessa kostar inte mycket att byta - men glöm inte att låta dem ligga i oljebad i ca ett dygn innan du monterar dem.
bahzookah
Nybörjare
Nybörjare

Post by bahzookah »

okej tackar, ska testa att byta oljan.
Om det hjälper, kommer det även att avhjälpa problemet med kickstarten då? Någon annan som har upplevt liknande problem, att kicken "slirar"?
Vespa 50 -76
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Absolut.
Med tanke på att den stått så kan du börja med att byta olja som terraplane föreslår.
annars,
Tryck in kopplingshandtaget, tar det direkt eller är det ett litet spel innan kopplingen börjar komprimeras? om kopplingen tar direkt ska du nog släppa lite på justeringskruven för kopplingen under motorn.
Fungerar inte det så är det kanske dags att renovera kopplingen.

Finns en del skrivet om kopplingar här på forumet, bara att söka.

Angående hastigheten så låter det som en normal hastighet för en typisk "svensk" vespa. De blev ju strypta för att klara kraven från vägverket på max 30 km/h. Stypningen sitter främst i vevaxeln.

Angående "blöddringen" så är det, som du föreslår, troligtvis en förgasarfråga. om det inte hjälper att skruva på luftskruven så kolla att choken inte ligger i och att luftfiltret inte är igensatt (smutsigt).
Kan tänkas att det sitter ett för stort huvudmunstycke i också helt enkelt.

Crispin
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonolito »

En starkare kopplingsfjäder kan rekommenderas för att slipa sliret.
Post Reply