Koder och benämningar på Vespamodeller???

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

Koder och benämningar på Vespamodeller???

Post by Erling »

Blir inte riktigt klok på de olika koderna - och benämningar - för olika modellerna på Vespa!
Om man kollar in matrikeln så framgår att vissa kallar sin Touring med tillägget GL! Är detta en del av koden? (se Stora Vespalistan)
Om så är borde endast 59-61 kallas så???
Sen står det vid 63-65 inom parantes??
Ingen jättefråga, men oklarheter kanske kan skapa missförstånd och oklarheter!
Du som vet - förklara - TACK!
:?::)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

så här ligger det till:

Vespa GL heter modellen med chassie och motorkod som börjar med följande:

VGL (1957-58)
VGLA (1959-60)
VGLB (1961-62)
VLA (1962(63 i sverige)-64?)

Alla GL kallades Touring i sverige, varför? Svenska generalagenten var pigg på att döpa om Vespamodeller med egna "svenska" namn. Kanske kom det från den tyska motsvarigheten som hoffman tillverkade, Touren 150. Sedan kan det stå olika i svenska registreringspappret, GL, GL Touring eller bara Touring.

GL (Touring) är långt från samma maskin genom åren 1957-64.

några enkla kännetecken.

VGL (1957-58)
den breda gamla ramen, ungefär samma motor som Super150 men med styre och hjulstorlek som GS150. den gamla fälgtypen och endast "Vespa" på skölden

VGLA (1959-60)
nya ramen och 150cc motorn med förgasaren på vevhuset 3växlad. Sköldembem: "Vespa 150" i sverige

VGLB (1961-62)
samma som VGLA men nu fyrväxlad. Sköldembem: "Vespa 150" i sverige

VLA (1962(63 i sverige)-64?)
helt nytt chassie med ny fyrkantig (tapez-formad) framlampa
Sköldembem: "Vespa GL"

Federico
Erling

Post by Erling »

Mycket bra och uttömmande svar - Tack!
(Som säkert många har glädje och nytta av.)
:)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Det som kan tilläggas om GL (Touring ->1963) är att det var en exportmodell.
Troligtvis såldes den aldrig i Italien. Italienarna fick nöja sig med GS150, VBA och VBB (Vespa 150 med 8"hjul som kallades Super i Sverige).
I Norden är GL en hyfsat vanlig modell. Av någon anledning hade den andra emblem i t.ex Danmark där "Vespa GL" emblem f*nns redan på VGLA-B. Dom andra nordiska länderna fick också fler färgalternativ, sverige fick ju bara blåmetallic fram till 1962.
GL finns utanför norden också men är inte så vanlig som VBA,VBB.

VLA (1962(63 i sverige)-64?) f*nns det fler av utomlands, även Italienarna kunde köpa den, på den här tiden var det nog lite omodernt med 8"hjul. Givetvis hade man kvar en 8" modell i England, den Douglastillverkade modellen "Sportique" 150cc.

Federico
Post Reply