Få ihop motorhalvorna igen
Få ihop motorhalvorna igen
Vill poängtera att jag är nybörjare med mek, men har gett mig på ett byte av packboxar, dessa är bytta men när jag skall montera ihop halvorna får jag inte ihop de mer än att det glappar 7-8mm. Nån som har förslag på hur jag löser detta?

<||PK50XL||PX125E||>
Meka är silver, köra är guld
jepp, gjorde det o mixtrade fram o tillbaka för att få det att passa med lite kärlek o lite banka men det ville sig inte. Så jag satte i bultarna o spände så jämt jag kunde för att se om jag kunde tvinga ihop det men det verkade vara tvärnit någonstans. Så jag vred o vände lite på den och då sa det PANG!! i örat på mig o jag var övertygad om att jag hade knäckt ena halvan, men icke, det hade hoppat ihop o allt verkar röra sig som det ska. Har lock för vänsterörat bara.
<||PK50XL||PX125E||>
låter ju skitbra...Grindarn wrote:jepp, gjorde det o mixtrade fram o tillbaka för att få det att passa med lite kärlek o lite banka men det ville sig inte. Så jag satte i bultarna o spände så jämt jag kunde för att se om jag kunde tvinga ihop det men det verkade vara tvärnit någonstans. Så jag vred o vände lite på den och då sa det PANG!! i örat på mig o jag var övertygad om att jag hade knäckt ena halvan, men icke, det hade hoppat ihop o allt verkar röra sig som det ska. Har lock för vänsterörat bara.

Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
-
- Lärling
förmodligen var det det ena ramlagret som inte ville gå i blockhalvan alternativt veven som inte ville gå i ramlagret, beroende på om dina ramlager satt kvar på veven lr i motorhalvan.
plötsligt gav det sig väl med sig och då sa det pang.
rislen med det är att du dragit veven skev om du bankat eller dragit ihop motor halvorna.
bäst är att värma ena blockhalvan, sedan försiktigt knacka i ett ramlager.
sedan tar du veven och drar i lagret med hjälp av lämpliga distanser/hylsor som du trär över vevtappen och använder gängorna att dra i veven i lagret.
sen tar du det andra ramlagret och värmer lite gran, och på samma sätt drar du på det på den andra vevtappen.
ta nu den andra block halvan och värm där ramlagret passar och lägg på den över den andra med vevaxeln i. den ska, om du har lite flyt glida över lagret. det kan hjälpa att kanacka lite försiktigt runt om
nu kan det vara så att det finns bättre tillvägagångsätt än det jag skrivit, det var ett tag sedan jag mekade smallframe..
plötsligt gav det sig väl med sig och då sa det pang.
rislen med det är att du dragit veven skev om du bankat eller dragit ihop motor halvorna.
bäst är att värma ena blockhalvan, sedan försiktigt knacka i ett ramlager.
sedan tar du veven och drar i lagret med hjälp av lämpliga distanser/hylsor som du trär över vevtappen och använder gängorna att dra i veven i lagret.
sen tar du det andra ramlagret och värmer lite gran, och på samma sätt drar du på det på den andra vevtappen.
ta nu den andra block halvan och värm där ramlagret passar och lägg på den över den andra med vevaxeln i. den ska, om du har lite flyt glida över lagret. det kan hjälpa att kanacka lite försiktigt runt om
nu kan det vara så att det finns bättre tillvägagångsätt än det jag skrivit, det var ett tag sedan jag mekade smallframe..
---------------------------------------------------------
Jag håller bägge tummarna. Jag använder smallframes.com och scooterhelp's guider, men jag tycker de är bättre på att beskriva hur man demonterar än sätter ihop. Det kan iofs bero på att jag är så ny i gemet att jag inte vet vad delarna heter och blandar ihop axlar o lager.
Monterade ihop allt utom cylinder igår, väntar på kolvringar från SIP.
Monterade ihop allt utom cylinder igår, väntar på kolvringar från SIP.
<||PK50XL||PX125E||>