FRAMBROMSAR PX125E -91

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
marst060
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 41
Joined: Mon 19 May 2008, 11:42

FRAMBROMSAR PX125E -91

Post by marst060 »

Hej,

Första posten! Håller på att fixar upp en Vespa PX och har problem med frambromsen. Den tar inte alls. Verkstaden hade inte tid innan mittel av juni så det skulle ju vara skönt att fixa det själv.

Har sökt men inte hittat, finns det någon guide hur man tar isär frambromsen och ev byter och justerar bromsbackarna? Tror inte de ska behöva bytas iof men kanske?

Några tips och råd hur vi får liv i frambromsen?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Lätt som en plätt! Gör såhär:

1. Ta bort "mittkapseln" (krom eller svart plast). Det är bara att lirka ut den med en skruvmejsel.

2. Ta bort saxsprinten och skruva loss muttern som håller bromstrumman. Lossa därefter bromstrumman (sitter på splines).

3. Kolla hur bromstrumma och bromsbackar ser ut. Ser de blankpolerade ut, matta dem med stålborste eller slippapper. Är bromsbackarna slitna, byt till nya. Det finns dessutom de som hävdar att det gör nytta att med en bågfil såga diagonala snitt över backarna men det har jag aldrig provat.

4. Känn efter att excentern som pressar ut backarna går lätt. Om icke, lossa (en mutter) och smörj upp med lite fett.

5. Sätt ihop, justera in wiren, klart!

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
marst060
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 41
Joined: Mon 19 May 2008, 11:42

Post by marst060 »

Tack, lät ju plättlätt.

Att smörja upp den tror jag kan vara en bra ide. Måste nästa nypa med bägge händerna för att få ihop den, sen vill den inte gå tillbaka till ursprungsläget igen.

Ska testa detta, men tyvärr först om ca en vecka. Återkommer med resultat.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Samtidigt kollar du givetvis att wiren är hel och går lätt, liksom handtaget. Lite fett gör ibland underverk!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Passa på att byta frambromsvajer, vet inte hur många som klagar på frambromsen på Vespan som haft vajrar och höljen från pre-kambrium monterat.

Ett korrekt draget hölje, med en fräsch och med en aning olja smord vajer, brukar kunna framhäva dom positiva egenskaperna hos frambromsen bättre.

Kolla också den lilla finurliga bromsljuskontakten som sitter på vajern inuti styret. Den är jätteduktig på att försämra frambromsen, speciellt när vajern blivit dålig.

Mvh

Guran
jencla wrote:Lätt som en plätt! Gör såhär:

1. Ta bort "mittkapseln" (krom eller svart plast). Det är bara att lirka ut den med en skruvmejsel.

2. Ta bort saxsprinten och skruva loss muttern som håller bromstrumman. Lossa därefter bromstrumman (sitter på splines).

3. Kolla hur bromstrumma och bromsbackar ser ut. Ser de blankpolerade ut, matta dem med stålborste eller slippapper. Är bromsbackarna slitna, byt till nya. Det finns dessutom de som hävdar att det gör nytta att med en bågfil såga diagonala snitt över backarna men det har jag aldrig provat.

4. Känn efter att excentern som pressar ut backarna går lätt. Om icke, lossa (en mutter) och smörj upp med lite fett.

5. Sätt ihop, justera in wiren, klart!

Lycka till
/jens
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply