Hej,
Första posten! Håller på att fixar upp en Vespa PX och har problem med frambromsen. Den tar inte alls. Verkstaden hade inte tid innan mittel av juni så det skulle ju vara skönt att fixa det själv.
Har sökt men inte hittat, finns det någon guide hur man tar isär frambromsen och ev byter och justerar bromsbackarna? Tror inte de ska behöva bytas iof men kanske?
Några tips och råd hur vi får liv i frambromsen?
FRAMBROMSAR PX125E -91
Lätt som en plätt! Gör såhär:
1. Ta bort "mittkapseln" (krom eller svart plast). Det är bara att lirka ut den med en skruvmejsel.
2. Ta bort saxsprinten och skruva loss muttern som håller bromstrumman. Lossa därefter bromstrumman (sitter på splines).
3. Kolla hur bromstrumma och bromsbackar ser ut. Ser de blankpolerade ut, matta dem med stålborste eller slippapper. Är bromsbackarna slitna, byt till nya. Det finns dessutom de som hävdar att det gör nytta att med en bågfil såga diagonala snitt över backarna men det har jag aldrig provat.
4. Känn efter att excentern som pressar ut backarna går lätt. Om icke, lossa (en mutter) och smörj upp med lite fett.
5. Sätt ihop, justera in wiren, klart!
Lycka till
/jens
1. Ta bort "mittkapseln" (krom eller svart plast). Det är bara att lirka ut den med en skruvmejsel.
2. Ta bort saxsprinten och skruva loss muttern som håller bromstrumman. Lossa därefter bromstrumman (sitter på splines).
3. Kolla hur bromstrumma och bromsbackar ser ut. Ser de blankpolerade ut, matta dem med stålborste eller slippapper. Är bromsbackarna slitna, byt till nya. Det finns dessutom de som hävdar att det gör nytta att med en bågfil såga diagonala snitt över backarna men det har jag aldrig provat.
4. Känn efter att excentern som pressar ut backarna går lätt. Om icke, lossa (en mutter) och smörj upp med lite fett.
5. Sätt ihop, justera in wiren, klart!
Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Passa på att byta frambromsvajer, vet inte hur många som klagar på frambromsen på Vespan som haft vajrar och höljen från pre-kambrium monterat.
Ett korrekt draget hölje, med en fräsch och med en aning olja smord vajer, brukar kunna framhäva dom positiva egenskaperna hos frambromsen bättre.
Kolla också den lilla finurliga bromsljuskontakten som sitter på vajern inuti styret. Den är jätteduktig på att försämra frambromsen, speciellt när vajern blivit dålig.
Mvh
Guran
Ett korrekt draget hölje, med en fräsch och med en aning olja smord vajer, brukar kunna framhäva dom positiva egenskaperna hos frambromsen bättre.
Kolla också den lilla finurliga bromsljuskontakten som sitter på vajern inuti styret. Den är jätteduktig på att försämra frambromsen, speciellt när vajern blivit dålig.
Mvh
Guran
jencla wrote:Lätt som en plätt! Gör såhär:
1. Ta bort "mittkapseln" (krom eller svart plast). Det är bara att lirka ut den med en skruvmejsel.
2. Ta bort saxsprinten och skruva loss muttern som håller bromstrumman. Lossa därefter bromstrumman (sitter på splines).
3. Kolla hur bromstrumma och bromsbackar ser ut. Ser de blankpolerade ut, matta dem med stålborste eller slippapper. Är bromsbackarna slitna, byt till nya. Det finns dessutom de som hävdar att det gör nytta att med en bågfil såga diagonala snitt över backarna men det har jag aldrig provat.
4. Känn efter att excentern som pressar ut backarna går lätt. Om icke, lossa (en mutter) och smörj upp med lite fett.
5. Sätt ihop, justera in wiren, klart!
Lycka till
/jens
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================