Yamaha eller nått

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
xtrail
Drömmare
Drömmare

Yamaha eller nått

Post by xtrail »

Hur är det med japanska skotrar ? Är det nått att ha. Är dom tillförlitliga typ bara tanka och köra som bilarna. Eller är Italienare och Asiater bättre?
Don´t drink when driving.. eller var det tvärtom :)
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Har inte kört så många själv men efter vad jag hört är kvaliten på japanska scootrar mycket bra. Det är ju ofta stora tillverkare med lång MC-erfarenhet och det märks också på detaljer och prestanda, även om man sedan alltid kan diskutera utseende.

Det enda jag är skeptisk till är alla dessa no-name scooters som säljs på byggmarknader, ÖB och som man till och med får gratis hos Elgiganten om man köper en TV - har inget större förtroende men så sa man om Honda på 60-talet och Samsung på 80-talet och idag gör de bra grejor..

mvh/HB
Kölis
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kölis »

Japanska och Koreanska scooters är bra grejer med hög kvalitet, även Malaysiska Kymco. Svagheten hos dom är väl om man kör året rynt med dom att ytlegeringarna inte håller utan att saker och ting börjar rosta. Vad gäller delar till dom är det inga som helst problem, allt finns hemma hos generalagenterna tycker jag när man har fått in en skadad hoj. Rat du dom små Yamaha tex så är det Italienska motorer i dom.. Kinesiska två och fyrhjulingar är bara att köpa sig problem. Kvalitén är låg eller rättare sagt frånvarande. Delar finns om man har tur i ett år sedan har importören försvunnit. Man talar om Honda kopior... Dom ser ut som Honda motorer och är antagligen licenstillverkade med gjort i något blötmaterial där allt går sönder. Jag tycker att de bästa scootrarna är Piaggio, Hyosung, Kymco och Yamaha. Har aldrig fått in de tre första märkena för en reparation, bara skador och service. Yamahan kan det vara motorrelaterade fel på ibland som packboxar på vevaxel, bensinkran.
Tvåhjulingsfantast
Post Reply