Primavera = vår!!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Primavera = vår!!

Post by Jorgelattof »

På onsdag hämtar jag min nya pojkdröm. Primavera 125cc 1981

vill veta så mycket´men lugnar mig nog tills hon kommer hem.

Det är en "gammal" blå färg, 125a från 81 med blinkers i handtagen, e det accepterat eller? Tänkte ha den så strippad och clean som möjligt. Ta bort allt som inte behövs. fixa lacken på den med tiden, det blir ju en "garage" period efter sommaren.

Vad har ni för tips för denna modellen? Finns det nån eftersträvan om hur en sån här "ska se ut" ?

Jag är total newbie i vespa världen när det kommer till look o fashion, har dock alltid haft en vespa i uruguay när jag vart där.

Det blir ny sadel ganska omgående, ny eldragning, tutan e på hela tiden, eeerp eeeerp. Och ljusen är ganska svaga, måste varva ordentligt,. Tips på hur jag ska dra el fär att den inte ska gå att kicka igång utan strömbrytare?

Som sagt, massa frågor, tacksam för svar.

Mvh Jorge

Ps du som har den röda "bettan" och stod på avenyn förra veckan, det var jag som satte lappen på din pärla och frågade om du skulle sälja den, ber om ursäkt för det nu! hehe

hur lägger man in bilder här??
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Blinkerserna på styret är i min smak ganska fula (inte jätte), men det värsta är att de är helt värdelösa då de inte syns och går sönder tämligen omgående.

Moderna ersättare (SIP o dyl har en handfull) är inte mycket vackrare. Återstår att ta bort dem, signalera med hela armen,eller varför inte benet a la Gbg style.

Gör du det så spara sladdarna i handtaget, så kan du enkelt sätta tillbaka dem inför besiktningen. Du bör dessutom skaffa ett par extra gummihandtag som täcker över "hålet" för att undgå misstanke från farbror blå på stan.

Byte av handtag är enkelt om man har tillgång till tryckluft (blås in under gummit) annars kan det var knivigt men det går.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

grattis till ett grymt köp :)

jag har en röd primavera som brukar stå på avenyn, kan det varit min som blev lappad?

såfall har någon tagit lappen för jag har inte sett något :)
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Fredrick wrote:jag har en röd primavera
What a coincidence! Årsmodell? Är vi de enda i världen som heter Fredrik och har en röd Primavera, tro? :?

EDIT: -67:a ser jag nu. Nåja...
Bengan
Lärling
Lärling

Re: Primavera = vår!!

Post by Bengan »

Jorgelattof wrote:Vad har ni för tips för denna modellen? Finns det nån eftersträvan om hur en sån här "ska se ut" ?

Jag är total newbie i vespa världen när det kommer till look o fashion, har dock alltid haft en vespa i uruguay när jag vart där.
Lita på dej själv! Fixa den så att du själv tycker att den blir snygg, det är mycket bättre än att försöka köpa en look. Kör den ett tag och känn in vad du vill göra med den. Det kan ju tänkas att du börjar gilla den precis som den är.
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

tac

Post by Jorgelattof »

Tack för tips och snabba svar, skönt med ett forum som är levande!
Den röda stod utanför lindex. jäääättefiiin var den,

Ja om jag känner mig själv så kommer tjejen att sparka mig i "orton" för att jag under vinterhavlvåret kommer att hänga i garaget istället för i bingen. hehehe

Vad gäller blinkers i handtaget så tyckte jag det var ganska fräckt. Håller dock med om att det är mer effektivt att slänga ut en arm och använda sig av kroppsspråket, i alla fall i gbg.
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Skönt med Primavera. Kolla in www.smallframeforum.com . Där finns all smallframe knowledge som man kan behöva(finns nog här också) och dessutom ett galleri med bilder på smallframes.

Nicke
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

Tack! EN fråga, öppen för alla. Min Primmy, den har bara styrlås, alltså ingen tändning, vem som helst kan ju starta den, några tips på hur man ska dra el till en slags brytare? tänker mig en dold knapp för att bevara orginaliden...
KAn det finnas styrlås med kombinerad tändning?

[img][img]http://i25.tinypic.com/5etr21.jpg[/img][/img]
Primavera 125 cc 1981

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonolito »

Mystiken tätnar. Är det månne samma scooter som nu har letat sig fram till Gbg?

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3092
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Jorgelattof wrote:Tack! EN fråga, öppen för alla. Min Primmy, den har bara styrlås, alltså ingen tändning, vem som helst kan ju starta den, några tips på hur man ska dra el till en slags brytare? tänker mig en dold knapp för att bevara orginaliden...
KAn det finnas styrlås med kombinerad tändning?
Dra en extra dödarkabel till en dold knapp under sadeln bara. Eller som jag till en nyckelströmbrytare...
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

En trevlig sammanställning med tips hur du skyddar din scooter finns i scooteristen nr 62 som finns att ladda hem från hemsidan (för betalande medlemmar)

Crispin
Post Reply