Hej scooterister!
Jag är en entusiastisk ny ägare till en Lambretta LI150-59 i ett inte helt komplett skick och i behov av vård. Den saknar bla tändsystem, svänghjul och fläktkåpa.
Min plan är en eftertänksam och återhållsam renovering, ingen bling renovering, tänkte modernisera det som är dåligt från början s.a.s.
Jag vill gärna ha lite generella tips, tänkte inte trimma (så mycket). Annan förgasare? Tändsystem, kanske 12v från ngt modernare scooter?
MVH
Erik L
Lambrettafunderingar
Re: Lambrettafunderingar
Det första du gör är att se över vajrarna. Bäst är att byta samtliga, tillsammans med höljen. Tändsystemet byter du raskt till ett elektroniskt (brytarsystemet är den största anledningen till svårstartade Lambrettor). Här kan du välja på ett SIL-system (kallas också AF-Electronic), eller ett Variotronic. Bägge kommer med svänghjul.
Plocka isär och rengör förgasare, kolla av hojen så att allt sitter som det ska, att motorn går OK utan missljud och så vidare. Byt växellådsolja (OK/Q8 har sin GL1 80W/90 som är rätt för Lambrettan).
OBS: Skall du köpa ett SIL, kom ihåg att dessa svänghjul kan ha bredare fläkt än orginal, vilket gör att du måste ha en speciell fläktkåpa (bredare) för att det skall funka. Kolla med Marcello på Casa Lambretta.
Oumbärlig bok för ALLA lambrettaägare (även om den är inriktad på serie 3-lambrettor):
http://www.amazon.co.uk/Complete-Spanne ... 0954821602
Köper du den så får du svar på det mesta. Den är helt kanon.
Delarna köper du lätt och smidigt via någon av dessa aktörer:
http://www.emscooters.se/
http://www.casalambretta.se
http://www.scooter-center.com
http://www.mugello.co.uk
http://www.scooterrestorations.com
Mvh
Guran
Plocka isär och rengör förgasare, kolla av hojen så att allt sitter som det ska, att motorn går OK utan missljud och så vidare. Byt växellådsolja (OK/Q8 har sin GL1 80W/90 som är rätt för Lambrettan).
OBS: Skall du köpa ett SIL, kom ihåg att dessa svänghjul kan ha bredare fläkt än orginal, vilket gör att du måste ha en speciell fläktkåpa (bredare) för att det skall funka. Kolla med Marcello på Casa Lambretta.
Oumbärlig bok för ALLA lambrettaägare (även om den är inriktad på serie 3-lambrettor):
http://www.amazon.co.uk/Complete-Spanne ... 0954821602
Köper du den så får du svar på det mesta. Den är helt kanon.
Delarna köper du lätt och smidigt via någon av dessa aktörer:
http://www.emscooters.se/
http://www.casalambretta.se
http://www.scooter-center.com
http://www.mugello.co.uk
http://www.scooterrestorations.com
Mvh
Guran
Erik L wrote:Hej scooterister!
Jag är en entusiastisk ny ägare till en Lambretta LI150-59 i ett inte helt komplett skick och i behov av vård. Den saknar bla tändsystem, svänghjul och fläktkåpa.
Min plan är en eftertänksam och återhållsam renovering, ingen bling renovering, tänkte modernisera det som är dåligt från början s.a.s.
Jag vill gärna ha lite generella tips, tänkte inte trimma (så mycket). Annan förgasare? Tändsystem, kanske 12v från ngt modernare scooter?
MVH
Erik L
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hej Erik,
Jag köpte för några år sedan en likadan Li som du har, -59. Då den inte alls hängde med i dagens vägtempo köpte jag en SIL motor, 200 kubikare. Dessa finns att få tag på lite varstans. scootercenter?
Nu senare har jag "ångrat" att jag köpte hela motorn, det är ingen vidare kvalitet, men vid tiden för köpet kunde jag inte alls meka och ville bara ut o köra. Idag skulle jag plockat de delar jag kunde använda från 150 motorn och köpt resterande delar för att få en 200 kubikare.
Här hittar du en massa information: www.lcgb.co.uk
Jag köpte för några år sedan en likadan Li som du har, -59. Då den inte alls hängde med i dagens vägtempo köpte jag en SIL motor, 200 kubikare. Dessa finns att få tag på lite varstans. scootercenter?
Nu senare har jag "ångrat" att jag köpte hela motorn, det är ingen vidare kvalitet, men vid tiden för köpet kunde jag inte alls meka och ville bara ut o köra. Idag skulle jag plockat de delar jag kunde använda från 150 motorn och köpt resterande delar för att få en 200 kubikare.
Här hittar du en massa information: www.lcgb.co.uk
Hej,
nej jag misstänker att 6,5hk inte kommer blåsa hatten av mig. Vad tycker du om orginalförgasaren? Är den nåt att ha eller byter man till mikuni? Eg. skulle jag vilja sätta in en fyrtaktsmotor av miljöskäl, men helst behålla koppling trans och låda, för att behålla så mycket lambretta som möjligt.. Men jag börjar som jag står och renoverar bef. motor, den har inte rullat sen -77. Drar den mycket soppa med 200cc?
mvh Erik
nej jag misstänker att 6,5hk inte kommer blåsa hatten av mig. Vad tycker du om orginalförgasaren? Är den nåt att ha eller byter man till mikuni? Eg. skulle jag vilja sätta in en fyrtaktsmotor av miljöskäl, men helst behålla koppling trans och låda, för att behålla så mycket lambretta som möjligt.. Men jag börjar som jag står och renoverar bef. motor, den har inte rullat sen -77. Drar den mycket soppa med 200cc?
mvh Erik
Hej,
Det som avgör soppaförbrukningen är storleken på förgasaren och pipan, antar jag. Jag tror inte att du kan behålla originalförgasare, utan Mikuni (24-26 mm kanske) låter som en bra idé.
Ett annat förslag istället för att skaffa en 200 motor kan vara en Mugello 186 cylinder till din original 150. Variotronic tändsystem och Mikuni samt kanske någon häftig pipa till eller också den gamla beprövade Clubman. Se denna hemsida för exempel på förgasare samt dess inställningar http://www.smellofdeath.com/lloydy/carb.htm
Kolla även denna tråd angående framnavet. En rysare http://www.forums.ilambretta.com/phpBB2 ... php?t=5589
Angående fyrtaktare: Vad jag vet är att om motorn fyrtaktar, då är det något fel , jag kan ha fel
Det som avgör soppaförbrukningen är storleken på förgasaren och pipan, antar jag. Jag tror inte att du kan behålla originalförgasare, utan Mikuni (24-26 mm kanske) låter som en bra idé.
Ett annat förslag istället för att skaffa en 200 motor kan vara en Mugello 186 cylinder till din original 150. Variotronic tändsystem och Mikuni samt kanske någon häftig pipa till eller också den gamla beprövade Clubman. Se denna hemsida för exempel på förgasare samt dess inställningar http://www.smellofdeath.com/lloydy/carb.htm
Kolla även denna tråd angående framnavet. En rysare http://www.forums.ilambretta.com/phpBB2 ... php?t=5589
Angående fyrtaktare: Vad jag vet är att om motorn fyrtaktar, då är det något fel , jag kan ha fel
