Inkörning av ny skoter

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
xtrail
Drömmare
Drömmare

Inkörning av ny skoter

Post by xtrail »

Hejsan alla.
Jag funderar på att köpa en skoter, och bland allt sökande på nätet efter uppgifter och tips så hittade jag denna sida. Skitbra. Här finns ju all erfarenhet verkar det som. Vet inte riktigt vad jag skall köpa, men en 250cc av nått slag blir det nog. Det är ju så förbannat tråkigt att köra in en motor. Typ max 1/3 gas i 15 mil sen max 2/3 gas 150 mil. Phuuu. Är det verkligen så noga ? Om man köper en begagnad vet man ju ändå inte hur den är inkörd. :roll:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Inkörning av ny skoter

Post by Federico »

xtrail wrote:Hejsan alla.
Jag funderar på att köpa en skoter, och bland allt sökande på nätet efter uppgifter och tips så hittade jag denna sida. Skitbra. Här finns ju all erfarenhet verkar det som. Vet inte riktigt vad jag skall köpa, men en 250cc av nått slag blir det nog. Det är ju så förbannat tråkigt att köra in en motor. Typ max 1/3 gas i 15 mil sen max 2/3 gas 150 mil. Phuuu. Är det verkligen så noga ? Om man köper en begagnad vet man ju ändå inte hur den är inkörd. :roll:
Köp en beg om du vill gasa fullt på en gång. Självklart vet man inte hur en begagnad är inkörd, men man betalar ju förhoppningsvis mindre också.

Förr, på tvåtaktstiden var det inte ovanligt att man hade s.k inkörningsmunstycke som byttes vi första service.

Ett trick om man renoverar själv och vet med sig att man har svårt att inte gasa fullt är att spärra gasen, så att den helt enkelt inte öppnar mer än 1/3 på "fullgas". det kanske känns bättre i hjärnan att dra tills de tar stopp...
Federico
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

xtrail in da house:
Det är ju så förbannat tråkigt att köra in en motor. Typ max 1/3 gas i 15 mil sen max 2/3 gas 150 mil. Phuuu. Är det verkligen så noga

Köper du en ny scooter från Aprilia, Vespa, Piaggio, Gilera, Kymco, Derbi eller annat kvallitetsmärke (dock EJ Kinamaksiner) så kan man med gott samvete dra på från första milen, vi brukar rekommendera att ej skjutsa eller ligga på konstant varvtal dom första 50milen, man behöver inte heller plåga den på toppfart då den är ny. Dagens kvalite på delar, material, oljor, etc. gör att inkörning är något förlegat....

DP says: Go cruise and enjoy you ride.....
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

DP wrote:xtrail in da house:
Det är ju så förbannat tråkigt att köra in en motor. Typ max 1/3 gas i 15 mil sen max 2/3 gas 150 mil. Phuuu. Är det verkligen så noga

Köper du en ny scooter från Aprilia, Vespa, Piaggio, Gilera, Kymco, Derbi eller annat kvallitetsmärke (dock EJ Kinamaksiner) så kan man med gott samvete dra på från första milen, vi brukar rekommendera att ej skjutsa eller ligga på konstant varvtal dom första 50milen, man behöver inte heller plåga den på toppfart då den är ny. Dagens kvalite på delar, material, oljor, etc. gör att inkörning är något förlegat....

DP says: Go cruise and enjoy you ride.....
Jag håller med. Moderna 4-taktsmotorer mår bäst av vanlig stadskörning med varierande varvtal. Däremot kan jag rekommendera att byta olja och filter efter bara ett par tiotals mil. Det är ändå under de allra första milen som motorn "sätter sig" och allt ev. gjutskägg och annat ovälkommet trillar av och hamnar i filtret.

Min LX körde jag fullt med tämligen omgående och den går bättre än en kompis, som meskörde hela inkörningsperioden, likadana.

/Johan
xtrail
Drömmare
Drömmare

Post by xtrail »

Tackar för svaren. Täta oljebyten i början och normal användning tror jag också på.
Don´t drink when driving.. eller var det tvärtom :)
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Använde scooterpremiärens båda rideouts och så vardagskörning till jobbet för min nya PX.

Var tom nästan uppe i angivet topphastighet.

Vi får se hur den är efter första servicen!
Bara det är gjord av plåt så....
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Lite nyfiken på hur din nya PX125 går, med katalysator mm. Min gamla men fina PX125 1984, med bara ungefär 1000 mil på mätaren, toppar mellan 90 och 100.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Uffebuffe
Nybörjare
Nybörjare

Post by Uffebuffe »

Min gör 95 Jens, 105 ner i Götatunneln, 85 upp.
/Uffe
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Uffebuffe wrote:Min gör 95 Jens, 105 ner i Götatunneln, 85 upp.
/Uffe
Alltså ganska precis samma som min 24 år gamla, kul. Tack!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

jencla wrote:Lite nyfiken på hur din nya PX125 går, med katalysator mm. Min gamla men fina PX125 1984, med bara ungefär 1000 mil på mätaren, toppar mellan 90 och 100.
/jens
Lär minst ta en månad innan jag försöker testa topfarten. Väntar först på att ha kört 100milaservicen. på papper står de 89km/h
Vem vet, det kanske tom stämmer :)
Bara det är gjord av plåt så....
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

jag har läst nånstans om inkörning av nyare motorer....

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Vad tror ni om detta??
Primavera 125 cc 1981

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
Post Reply