Och vad är det här? Touring 8"?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Och vad är det här? Touring 8"?

Post by victor »

Hittade den här i farfars garage - är det en touring?

Image
Image
Image
Image

Vad hade de för motor i Italien, med 8"-hjul? 125 eller 150?

Måste bestämma mig för om det är värt att sätta den i rullning efter 40 år...

Vh

Vic
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Gissar friskt på en 125:a. VNB4-5?
/P
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Morfar menade att det var en 125:a, och den är 4-växlad.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

VNB5.
victor wrote:Morfar menade att det var en 125:a, och den är 4-växlad.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Sicket fynd!

Damsadelhållaren äv den modellen är svår att få tag på i nuläget...och den coolaste modellen f.ö. också.

p.s. meddela om du vill sälja damsadelhållaren...passar fint i Asien där damsadelåkning fortfarande är mode ;)
Last edited by calle on Wed 14 May 2008, 10:22, edited 1 time in total.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Pakas gissning ligger bra i munnen tycker jag, 4-kantiga röven kom ca 1964 på detta chassiet har jag för mig.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Fast fragan ar om det gar att gora nagot vettigt av den; 125cc fran slutet av 50-talet kanns som 60km/h med passagerare, med lite vind i ryggen...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

PX-motor konverterad till 8"?

177cc, px-gasare och px-blås?
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Vad kravs for att konvertera en px-motor till 8""? Byta utvaxling och drivaxel?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

utväxling, bromsbelägg och bromstrumma.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

8" i Rom.... :roll: Via Nazionale.... :x
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Menar du att gatorna i Rom är sämre nu än de var när hojen var ny? :P
victor wrote:8" i Rom.... :roll: Via Nazionale.... :x
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Du kan ju börja med att tvätta den. Kanske kolla om oljan är olja ännu. Titta in i bensintanken. Fråga om den fungerade när den blev avställd. Och varför inte ha en kul orginalvespa när du ända har en modern snabbare också? Använd den där för nostalgiturer och den nya för rivande stadsrundor. Jag skulle försöka, den ser ju ut att vara i bra skick!
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Om du tittar på första bilden ser det ut som det läckt lite olja, så det är säkert olja i den om inte annat. Motorn går runt med vad som verkar vara bra kompression.

Mattan i plast på golvet som jag tror är original 60-tal är kamoflage-färgad i pastellfärger.

Sadeln död, men luckan och lucklåset fungerar utmärkt. Inte genomrostad på något ställe.

In en helt dålig ide faktiskt...
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Paka wrote:Menar du att gatorna i Rom är sämre nu än de var när hojen var ny? :P
victor wrote:8" i Rom.... :roll: Via Nazionale.... :x
Faktum är att jag tror det. Den grova kullerstenen är nog inte bytt de senaste 50 åren, hålig, med asfaltslagningar. Innan jag monterade bitubo fram på min GTs var det livsfarligt att passera där.

Parantes: de har tydligen trafikkameror på nämnda gata; 2 böter på €71 har landat i brevlådan för framförsel av fordon i bussfil - urk :/
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Håller med Victor, en gata/stad som man verkligen måste hålla utkick var man har framhjulet. Livsfarligt och tokskoj!

Lycka till med Vespan, verkar bli ett underbart projekt!
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Tackar tackar, vi får se hur det går. Får också se hur utdelningen av min "annonsering" på små barer i den umbriska landsbygden blir; ännu så länge bara en Vespa 50 :/
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Tankte forsoka mig pa att fa igang den imorgon, sa maste ivag och inhandla prylar...

1. Vad ska den ha for tandstift?
2. Gissar att den vill ha 4-6% bensin; funkar 4% TTS?
3. Kanske skulle byta oljan ocksa.... Vad ar det for typ jag ska ha? Tror inte det funkar att knata in och fraga efter Rak SAE hos en handlare har - vad ar den vetenskapliga beteckningen?

(4. En Li 150 S. III - samma bensin och olja? Tandstift? Ja, ett annat projekt for helgen ;) )
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

1. NGK B6HS
2. 2% (TTS är overkill)
3. Samma som PX kanske man kan fråga efter...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

4. 4%, NGK B7ES, SAE90 eller SAE 80 (GL1-3, INTE GL4 eller GL5!!)
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

calle wrote:4. 4%, NGK B7ES, SAE90 eller SAE 80 (GL1-3, INTE GL4 eller GL5!!)
Ar det samma som till PX:en?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Enligt den här sidan så har VNB5T 2%:
http://www.scooterhelp.com/scooters/VNB5T.125.html

Var det den här modellen det gällde? VNB6T är också en 2%are.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

victor wrote:
calle wrote:4. 4%, NGK B7ES, SAE90 eller SAE 80 (GL1-3, INTE GL4 eller GL5!!)
Ar det samma som till PX:en?
Nix...
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Image

Finns det plats för 10"-hjul?

Om jag sätter i en PX-motor, lätt trimmad, med 10"-hjul - hur gör jag fram?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Skäms! Så snällt som motorn startade och du tackar den med att genast prata om byte... :wink: :/ :wink:
Post Reply