Morgonsur Rally

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
analoghman
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Wed 02 May 2007, 20:14
Location: Linköping

Morgonsur Rally

Post by analoghman »

Tänkte att det är bäst att ta hjälp av expertisen innan jag börjar beställa delar:

Har en Rally 180 från 1970 som på senare tid börjat med ovanan att bli sur, bara av att stå över natten. När jag kom ut på morgonen idag luktade det omisskännligt av bensin, och ihärdiga kickar hjälpte inte stort. Efter en förnedrande springstart hostade avgasröret ur sig en liten pöl med soppa!

Bensinkranen är naturligtvis stängd när jag inte kör. Tänkte börja med att byta den (som jag vet är i behov av uppfräschning sedan innan) men borde jag göra något åt förgasaren också? Enligt mina scootererfarenheter låter denna förgasare lite överkänslig som inte kan hantera en läckande bensinkran.

Förresten, måste jag investera i en bensinkransnyckel också, eller finns det andra sätt att komma åt kranen?
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Hej!

Om du berättar var du bor kanske det finns någon i din
närhet som kan låna ut en krannyckel. I Örebro har vi en.
// K
analoghman
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Wed 02 May 2007, 20:14
Location: Linköping

Post by analoghman »

Snäll och klok tanke Klingen!

Jag bor i centrala Linköping, men än så länge funkar ju Rallyn så att jag kan kalla mig mobil.

/Anders
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Morgonsur Rally

Post by Hedge »

Byt flottörnål. Sen funkar det. Oavsett skicket på bensinkranen.

Mvh

Guran
analoghman wrote:Tänkte att det är bäst att ta hjälp av expertisen innan jag börjar beställa delar:

Har en Rally 180 från 1970 som på senare tid börjat med ovanan att bli sur, bara av att stå över natten. När jag kom ut på morgonen idag luktade det omisskännligt av bensin, och ihärdiga kickar hjälpte inte stort. Efter en förnedrande springstart hostade avgasröret ur sig en liten pöl med soppa!

Bensinkranen är naturligtvis stängd när jag inte kör. Tänkte börja med att byta den (som jag vet är i behov av uppfräschning sedan innan) men borde jag göra något åt förgasaren också? Enligt mina scootererfarenheter låter denna förgasare lite överkänslig som inte kan hantera en läckande bensinkran.

Förresten, måste jag investera i en bensinkransnyckel också, eller finns det andra sätt att komma åt kranen?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Kanske räcker det med ny packning i bensinkranen för att få den tät.
En riktig budgetvariant är att vända på den gamla packningen men de kan spricka om de är gamla.
Flottörnål helt klart, samma som i PX, så det är lätt att hitta.

Om du ändå byter flottörnål så kan det vara idé att även byta flottören då de gamla flottörerna inte alltid gillar den moderna bensinen. PX passar.

Alltså:
Måste byta: flottörnål
Kanske: flottör
Borde: bensinkran eller dess packning (packningen når du utan specialverktyg)

Lycka till!

/C
analoghman
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Wed 02 May 2007, 20:14
Location: Linköping

Post by analoghman »

Tack för som vanligt snabba och bra svar. Gillar verkligen din prioriteringslista Calle, det är alltid skönt att ha en kompass i mekdjungeln.

Ska passa på att plocka upp en flottör hos EHR när jag ändå far upp till storstaden för scooterpremiären.

/Anders
Post Reply