Tänkte att det är bäst att ta hjälp av expertisen innan jag börjar beställa delar:
Har en Rally 180 från 1970 som på senare tid börjat med ovanan att bli sur, bara av att stå över natten. När jag kom ut på morgonen idag luktade det omisskännligt av bensin, och ihärdiga kickar hjälpte inte stort. Efter en förnedrande springstart hostade avgasröret ur sig en liten pöl med soppa!
Bensinkranen är naturligtvis stängd när jag inte kör. Tänkte börja med att byta den (som jag vet är i behov av uppfräschning sedan innan) men borde jag göra något åt förgasaren också? Enligt mina scootererfarenheter låter denna förgasare lite överkänslig som inte kan hantera en läckande bensinkran.
Förresten, måste jag investera i en bensinkransnyckel också, eller finns det andra sätt att komma åt kranen?
Morgonsur Rally
-
- Drömmare
Re: Morgonsur Rally
Byt flottörnål. Sen funkar det. Oavsett skicket på bensinkranen.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
analoghman wrote:Tänkte att det är bäst att ta hjälp av expertisen innan jag börjar beställa delar:
Har en Rally 180 från 1970 som på senare tid börjat med ovanan att bli sur, bara av att stå över natten. När jag kom ut på morgonen idag luktade det omisskännligt av bensin, och ihärdiga kickar hjälpte inte stort. Efter en förnedrande springstart hostade avgasröret ur sig en liten pöl med soppa!
Bensinkranen är naturligtvis stängd när jag inte kör. Tänkte börja med att byta den (som jag vet är i behov av uppfräschning sedan innan) men borde jag göra något åt förgasaren också? Enligt mina scootererfarenheter låter denna förgasare lite överkänslig som inte kan hantera en läckande bensinkran.
Förresten, måste jag investera i en bensinkransnyckel också, eller finns det andra sätt att komma åt kranen?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Hej!
Kanske räcker det med ny packning i bensinkranen för att få den tät.
En riktig budgetvariant är att vända på den gamla packningen men de kan spricka om de är gamla.
Flottörnål helt klart, samma som i PX, så det är lätt att hitta.
Om du ändå byter flottörnål så kan det vara idé att även byta flottören då de gamla flottörerna inte alltid gillar den moderna bensinen. PX passar.
Alltså:
Måste byta: flottörnål
Kanske: flottör
Borde: bensinkran eller dess packning (packningen når du utan specialverktyg)
Lycka till!
/C
Kanske räcker det med ny packning i bensinkranen för att få den tät.
En riktig budgetvariant är att vända på den gamla packningen men de kan spricka om de är gamla.
Flottörnål helt klart, samma som i PX, så det är lätt att hitta.
Om du ändå byter flottörnål så kan det vara idé att även byta flottören då de gamla flottörerna inte alltid gillar den moderna bensinen. PX passar.
Alltså:
Måste byta: flottörnål
Kanske: flottör
Borde: bensinkran eller dess packning (packningen når du utan specialverktyg)
Lycka till!
/C
-
- Drömmare