Jaha, så verkar det vara dags för motorrenovering då....

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Ronnie
Lärling
Lärling

Jaha, så verkar det vara dags för motorrenovering då....

Post by Ronnie »

Lyckligt nog överlevde min P200a årets cannonball utan problem..den gick faktiskt som en klocka hela vägen (som var lååååång för oss :wink: ).
Tyvärr verkar det dock som om de 16 milen hem blev droppen...

När jag hade ett par mil kvar började motorn tokrusa. Jag svängde in till vägkanten, men fick inte stopp på den med nyckeln. Först genom att slänga i ettan och "tvinga" ned varvtalet lugnade den sig.
Efter en konstpaus vid vägkanten ett litet dag kickade jag igång den och körde de sista milen hem utan problem.

Morgonen efter upptäckte jag dock en trevlig pöl under den i garaget.
Först idag orkade jag kolla lite närmare och kunde då konstatera att förgasarburken var full med kladd och att luftskruven verkar ha flugit sin kos under Cannonball. Lite märkligt...borde den inte strulat mer om jag kört helt utan luftskruv!?

Vad som oroar mig mig ännu mer är att sörjan som hamnat på golvet verkar droppa från svänghjulet.

Antar att det inte kan vara så mycket annat än packboxarna och att det bara är att klyva motorn och sätta igång då - hur tråkigt det än känns såhär i vårvärmen? :/ Tur att jag har Touringen att köra under tiden eftersom det här lär ta mig ett tag, omekig som jag är...haha.

Nu till saken: eftersom jag inte vet säkert när motorn gicks igenom ordentligt sist tänkte att det är lika bra att renovera så mycket som möjligt om jag ändå måste klyva den. Men jag har ingen ordentlig koll på vad som är lämpligt att byta/beställa...lite trist om jag blir stående ytterligare i väntan på någon del jag upptäcker är slut först efter att jag börjat.
Har sökt lite här på forumet, men inte hittat något riktigt fullödigt svar känns det som.
Alltså: vad rekomenderar ni att jag passar på att se över om jag ändå måste plocka ned den?
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

När jag köpte min Sprint följde det med nr 4 1993 av Scooteristen. I det finns en avdelning som heter Eriks mektips. Jag citerar:

"Vid en total renovering skall följande delar bytas ut mot nya: 2 st ramlager, bakhjulslager, packboxar, packningar, lameller, kolvringar, växelkors, brytarspetsar och dom 21 lagernålar som sitter i primärdrevet."

Edit: Sen underlättar det väl om du har rätt verktyg också. Typ svänghjulsavdragare, svänghjulshållare, kopplingshållare, kronmutterverktyg, kopplingskompressor. Jag köpte ett verktyg för att få veven på plats också. Jag provade utan först, men det var inte ens nära att jag skulle få den på plats utan verktyget. Momentnyckel för rätt låga moment kan vara bra att ha.

De som är mer erfarna kan säga vilka verktyg du bör ha resp vilka du kan skippa. Som rookie köper jag allt jag ser.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Jag bytte ju iofs bara packboxar, men du kanske kan ha lite nytta av sammanfattningen i slutet av denna tråd: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1704.

Jag har också skrivit lite på min hemsida om operationen, där finns någon bild också:
http://vespasida.dyndns.org/frame-_0-packboxbyte.html

I ditt fall lär väl alla lager,växelkors och lameller också vara kandidater för byte, om du inte vet att de är nyligen byttta.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Jaha, så verkar det vara dags för motorrenovering då....

Post by Hedge »

Jag får återigen tillfälle att påminna om två mycket bra sajter med info om motorrenovering av P/PX:

http://www.vespamaintenance.com
http://www.scooterhelp.com

Mvh

Guran
Ronnie wrote:Lyckligt nog överlevde min P200a årets cannonball utan problem..den gick faktiskt som en klocka hela vägen (som var lååååång för oss :wink: ).
Tyvärr verkar det dock som om de 16 milen hem blev droppen...

När jag hade ett par mil kvar började motorn tokrusa. Jag svängde in till vägkanten, men fick inte stopp på den med nyckeln. Först genom att slänga i ettan och "tvinga" ned varvtalet lugnade den sig.
Efter en konstpaus vid vägkanten ett litet dag kickade jag igång den och körde de sista milen hem utan problem.

Morgonen efter upptäckte jag dock en trevlig pöl under den i garaget.
Först idag orkade jag kolla lite närmare och kunde då konstatera att förgasarburken var full med kladd och att luftskruven verkar ha flugit sin kos under Cannonball. Lite märkligt...borde den inte strulat mer om jag kört helt utan luftskruv!?

Vad som oroar mig mig ännu mer är att sörjan som hamnat på golvet verkar droppa från svänghjulet.

Antar att det inte kan vara så mycket annat än packboxarna och att det bara är att klyva motorn och sätta igång då - hur tråkigt det än känns såhär i vårvärmen? :/ Tur att jag har Touringen att köra under tiden eftersom det här lär ta mig ett tag, omekig som jag är...haha.

Nu till saken: eftersom jag inte vet säkert när motorn gicks igenom ordentligt sist tänkte att det är lika bra att renovera så mycket som möjligt om jag ändå måste klyva den. Men jag har ingen ordentlig koll på vad som är lämpligt att byta/beställa...lite trist om jag blir stående ytterligare i väntan på någon del jag upptäcker är slut först efter att jag börjat.
Har sökt lite här på forumet, men inte hittat något riktigt fullödigt svar känns det som.
Alltså: vad rekomenderar ni att jag passar på att se över om jag ändå måste plocka ned den?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Tackar för tipsen! Då vet jag vad skatteåterbäringen skall gå till, då... :wink:

Skämt åsido kommer jag nog inte att vänta så länge iofs. Beställer nog specialverktyg och delar ganska omgående för att sedan börja demontera...
Lovar att håller er uppdaterade!
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Fick en stund över idag och betämde mig för att tömma ur olja och bensin för att undvika droppande på garagegolvet.

Självkart uppstod genast ett par frågor:
Oljan i växellådan var hur fin som helst. Inte en tillstymmelse till bensinlukt. Däremot verkar det som droppar ut på golvet vara ren bensin. Om det är packboxen som gått, borde inte oljan stinka?

Passade även på att inspektera lite närmare, och skiten på svänghjulet ser ut att vara torr, trots att det fortfarande droppar någonstans ifrån...

Kan det vara något annan än packboxarna som spökar?

Image
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Og du har sjekket at forgasseren/forgasserburken sitter 100% fast?
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jepp, båda sitter som en smäck!
Däremot satt luftfiltret väldigt löst när jag plockade bort det och det var en herrans massa smörja i botten på förgasarburken... 8)

Det är vid sådana här tillfällen man förbannar sin dumhet då man inte köpte den där svänghjulsavdragaren vid senaste beställningen från SIP.
Hade jag haft en sådan hade jag kunnat kolla om det ser ut att ha läckt bakom också, men nu har jag inte möjlighet att ta mig till någon scootermek närmaste veckan iaf så det får vänta tills dess...
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Men det spelar väl inte så stor roll vad du hittar bakom svänghjulet? Du kommer väl att behöva klyva motorn för att åtgärda felet i vilket fall?
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Bengan wrote:Men det spelar väl inte så stor roll vad du hittar bakom svänghjulet? Du kommer väl att behöva klyva motorn för att åtgärda felet i vilket fall?
Nja, om det er lekkasje på svinghjulssiden, så kan den pakningen skiftes uten å klyve motoren....

Så det er absolutt et forsøk verdt å se bak svinghjulet... :wink:
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jepp. Kan lätt konstatera att det nog är läge att ge den en gundlig genomgång snart ändå, men om det räcker att byta packboxen på svänghjulssidan kan jag (förhoppningsvis) vänta med att klyva motorn till efter sommaren...
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

OK - en sista fråga (förhoppningsvis), då:

Betvivlar inte att jag skulle fixa att riva motorn, men eftersom jag inte är någon mekguru direkt skulle det nog ta mig ett bra tag. Dessutom är det alltid bra att ha lite pengar över till runs, festival och semester så här på vårkanten...

Därför har jag bestämt mig för att chansa och börja med att kolla om det "bara" är packboxen på svänhjulsidan som gått. Skulle det visa sig vara den andra får jag väl köpa grejerna som behövs då...annars väntar jag tills efter sommaren med motorrenoveringen.

Alltså tänkte jag lägga en beställning på det som behövs snarast.
Packboxsats och svänghjulsdragare är självskrivet (kanske svänghjulshållare också?) - men är det några andra specialverktyg som är bra att ha, eller delar som är lämpligt att byta i samma veva?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Köp svänghjulshållare. Annars kommer du bryta av nåt... Inte mycket annat du kan ge dig på utan att plocka isär motorn, på din beskrivning så låter det precis som att packboxen vid svänghjulet gett sig. Du borde kunna få hojen att gå bara genom att byta den.

När du tar bort den gamla: Var FÖRSIKTIG så att du inte repar packboxens tätningsytor. Bänd ut den sakta och fint, och undvik att gå för långt in med t ex en skruvmejsel.

Mvh

Guran
Ronnie wrote:OK - en sista fråga (förhoppningsvis), då:

Betvivlar inte att jag skulle fixa att riva motorn, men eftersom jag inte är någon mekguru direkt skulle det nog ta mig ett bra tag. Dessutom är det alltid bra att ha lite pengar över till runs, festival och semester så här på vårkanten...

Därför har jag bestämt mig för att chansa och börja med att kolla om det "bara" är packboxen på svänhjulsidan som gått. Skulle det visa sig vara den andra får jag väl köpa grejerna som behövs då...annars väntar jag tills efter sommaren med motorrenoveringen.

Alltså tänkte jag lägga en beställning på det som behövs snarast.
Packboxsats och svänghjulsdragare är självskrivet (kanske svänghjulshållare också?) - men är det några andra specialverktyg som är bra att ha, eller delar som är lämpligt att byta i samma veva?
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Hej!
...skulle det visa sig vara den andra får jag väl köpa grejerna som behövs då...
Om oljan inte luktade bensin borde det inte vara kopplingssidans packbox. Svänghjulssidans packbox däremot gör inte att bensin hamnar i oljan.

Du skrev tidigare att luftskruven saknades, kan inte det vara orsaken till hela problemet? Tjuvrusning händer ju därför att motorn får fel luft/bensinblandning. Det felet måste inte uppkomma i vevhuset, det får ju utmärkt att få till det genom att släppa in för mycket luft genom förgasaren... En saknad luftskruv borde kunna ge upphov till alla dina fel, fel bränsle/luftblandning, bensinspott genom skruvens hål och sedemera bensinpölar under vespan. Om du fått bensin som rinner ut under svänhjulet är förstås packboxen på den sidan misstänkt, men kan det inte ha slaskat in under fläktkåpan någon annan väg?

Även om det allt som oftast är packboxarna som stuckit, kanske man ändå ska överväga ifall detta är frågan om ett av de få undantagen?

Du kan förstås ändå vilja titta inuti motorn ändå om du nu kört långt på för varm motor, men tänker du ändå bara mangla dit en ny packbox från utsidan, kan du väl lika bra prova med att bara sätta i ny luftskruv, provköra lite och kontrollera tändstiftet med jämna mellanrum?
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

bufflig wrote: Du skrev tidigare att luftskruven saknades, kan inte det vara orsaken till hela problemet? Tjuvrusning händer ju därför att motorn får fel luft/bensinblandning. Det felet måste inte uppkomma i vevhuset, det får ju utmärkt att få till det genom att släppa in för mycket luft genom förgasaren... En saknad luftskruv borde kunna ge upphov till alla dina fel, fel bränsle/luftblandning, bensinspott genom skruvens hål och sedemera bensinpölar under vespan. Om du fått bensin som rinner ut under svänhjulet är förstås packboxen på den sidan misstänkt, men kan det inte ha slaskat in under fläktkåpan någon annan väg?

Även om det allt som oftast är packboxarna som stuckit, kanske man ändå ska överväga ifall detta är frågan om ett av de få undantagen?

Du kan förstås ändå vilja titta inuti motorn ändå om du nu kört långt på för varm motor, men tänker du ändå bara mangla dit en ny packbox från utsidan, kan du väl lika bra prova med att bara sätta i ny luftskruv, provköra lite och kontrollera tändstiftet med jämna mellanrum?
Det var lite min ursprungstanke också - och orsaken till att jag vill ha en svänghjulsavdragare för att kunna kolla hur det ser ut bakom.

Tar och beställer det som behövs ändå, så får vi se sedan...visar den sig vara hel när jag plockat ned svänghjulet lär väl packboxarna komma till användning förr eller senare ändå. Om inte annat i vinter, när jag tänkt riva motorn hur som helst!
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Man kan aldrig ha för många specialverktyg. eller verktyg, över huvud taget... :)

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Tar och skakar liv i den här tråden igen...

Har efter moget övervägande bestämt mig för att klyva motorn och ge den en mer ordentlig genomgång ändå. Känns som om det är lika bra, och jag har ju trots allt min Touring att köra under tiden...

Eftersom jag inte är någon van mekare finns det viss risk att jag kommer att bombardera med frågor vartefter arbetet fortskrider. :wink:

Pratade mer Erik på EM Scooters och han tyckte att jag skulle beställa och byta följande delar:
Packboxar
Packningsats
Kickstoppsgummi
Växelkors
Shims till växellådan
Kolvbultslager

Innan jag skickar iväg beställningen vill jag även kolla så att kolvringarna och kolven ser OK ut, så jag inte drabbas av någon obehaglig överaskning och måste beställa fler delar i efterhand.

Tror ni det funkar att bara lossa cylindertoppen och huset (eller vad det nu kan heta på svenska) och försiktigt dra dem så långt det går innan de tar i chassiet (utan att plocka ur motorn) för att kunna inspektera kolven, eller måste jag ta bort dem helt? Tänkte beställa grejerna på måndag, men kommer nog inte att hinna droppa motorn innan dess eftersom den sitter som berg och kommer att kräva en hel del jobb innan den lossnar - och jag har en hel de annat att stå i under helgen också....
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

Bengan wrote:
Edit: Sen underlättar det väl om du har rätt verktyg också. Typ svänghjulsavdragare, svänghjulshållare, kopplingshållare, kronmutterverktyg, kopplingskompressor. Jag köpte ett verktyg för att få veven på plats också. Jag provade utan först, men det var inte ens nära att jag skulle få den på plats utan verktyget. Momentnyckel för rätt låga moment kan vara bra att ha.

De som är mer erfarna kan säga vilka verktyg du bör ha resp vilka du kan skippa. Som rookie köper jag allt jag ser.
vilka verktyg behöver man ha då?? verkligen verkligen behöver, och var köper man dem??
Primavera 125 cc 1981

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du behöver alla dom verktygen. Annars kommer du inte att gå iland med renoveringen. Utan svänghjulsavdragare + hållare får du inte av svänghjulet, utan kopplingshållare och kronmutternyckel får du inte av kopplingen. Verktyget för att dra veven på plats KAN man klara sig utan, men då måste man ha koll på vad man gör, annars är det lätt att paja veven. Jag skulle definitvt köpa det, det sparar tid om inte annat.

OCH: KÖP LÅSRINGSTÄNGER! Fyra stycken på Clas O (ett kit). Inte dom bästa, men jag har kört med dom i snart 10 år nu. Bli inte ytterligare en av dom som försöker pilla bort och få i låsringar med skruvmejsel etc. Man pajar bara motorn.

Momentnyckel är också en mycket god investering som tidigare nämnts.

En bra gummiklubba underlättar för en del moment (dock INTE till att få i veven...).

En Vespamotor är -väldigt- enkel att meka med, så förutom en hylsnyckelsats är det de enda 'special'-verktyg som behövs.

/Guran

Jorgelattof wrote:
Bengan wrote:

vilka verktyg behöver man ha då?? verkligen verkligen behöver, och var köper man dem??
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Hedge wrote:Verktyget för att dra veven på plats KAN man klara sig utan, men då måste man ha koll på vad man gör, annars är det lätt att paja veven. Jag skulle definitvt köpa det, det sparar tid om inte annat.
Vart hittar man det? Verkar inte finnas på EM - i alla fall inte i webshoppen. Är det typ SIP som gäller? Eftersom jag tänkte ta de andra grejorna från Götet känns det lite onödigt att beställa ett ensamt verktyg från Tyskland...
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Ronnie wrote:
Hedge wrote:Verktyget för att dra veven på plats KAN man klara sig utan, men då måste man ha koll på vad man gör, annars är det lätt att paja veven. Jag skulle definitvt köpa det, det sparar tid om inte annat.
Vart hittar man det? Verkar inte finnas på EM - i alla fall inte i webshoppen. Är det typ SIP som gäller? Eftersom jag tänkte ta de andra grejorna från Götet känns det lite onödigt att beställa ett ensamt verktyg från Tyskland...
Jag köpte mitt från SIP. Finns det ingen vänlig själ du kan låna av?
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jodå, det finns säkert någon jag kan låna det av. Men det känns som om det är lika bra att skaffa ett eget nu när jag ändå håller på...
För eller senare lär det väl komma till användning igen.

Hursomhelst - eftersom jag var på 30-årsskiva igår var det lite slitet idag och därför fick jag inte mycket vettigt gjort - att droppa motorn var inte ens att tänka på. :lol:
Jag lossade iaf på cylindern så pass mycket att jag fick en kunde kolla kolvringarna och åtminstone skymta kolven.

Nu är jag, som sagt, rätt grön på den här biten, men ser det inte förvånansvärt fräscht ut för att vara en 26 år gammal motor ändå?
Iofs hade gubben jag köpte den av ingen aning om vad som gjorts med den tidigare så det är väl möjligt att någon varit där och fixat tidigare...

Image
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det ser ut som en PX-motor som fått den olja den ska, och som inte (åtminstone inte vad man kan se) nypt. Inte mycket bränt på kolvsidan (återige, vad man kan se) vilket indikerar fräscha ringar. Men bäst att kolla hurpass slitna dom är iallfall.

Det roliga kommer längre in...;-)
Ronnie wrote:Jodå, det finns säkert någon jag kan låna det av. Men det känns som om det är lika bra att skaffa ett eget nu när jag ändå håller på...
För eller senare lär det väl komma till användning igen.

Hursomhelst - eftersom jag var på 30-årsskiva igår var det lite slitet idag och därför fick jag inte mycket vettigt gjort - att droppa motorn var inte ens att tänka på. :lol:
Jag lossade iaf på cylindern så pass mycket att jag fick en kunde kolla kolvringarna och åtminstone skymta kolven.

Nu är jag, som sagt, rätt grön på den här biten, men ser det inte förvånansvärt fräscht ut för att vara en 26 år gammal motor ändå?
Iofs hade gubben jag köpte den av ingen aning om vad som gjorts med den tidigare så det är väl möjligt att någon varit där och fixat tidigare...

Image
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Hedge wrote:Det ser ut som en PX-motor som fått den olja den ska, och som inte (åtminstone inte vad man kan se) nypt. Inte mycket bränt på kolvsidan (återige, vad man kan se) vilket indikerar fräscha ringar. Men bäst att kolla hurpass slitna dom är iallfall.

Det roliga kommer längre in...;-)
Har inspekterat kolvringarna närmare nu och de såg fina ut.
Har just skickat iväg en trevlig liten beställning grejer, så nu är det bara att vänta på att posten skall dimpa ned med en avi! :D

Slog mig i efterhand att det kanske varit en god idé att beställa nya ramlager också utifall att, men det är lite sent nu...
Får väl lägga en beställning till sedan om det skulle vilja sig illa.
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Okulärbesiktning är bra men slår inte "the hard facts"...

Har du petat ner kolvringarna i loppet och kollat spelet med bladmått? Kommer inte ihåg lagom tolerans i huvudet nu men det är det säkert ngn anna som kan upplysa om (eller göra en sökning på).

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Post Reply