Vespa GTS 300 eller Super
Vespa GTS 300 eller Super
Hejsan!
Jag är sugen på att köpa en Vespa GTS 250 men har nu sett att det har dykt upp Vespa GTS Super och Vespa GTS 300 på blocket och på andra ställen. Jag hittar dom inte på Vespa.com, är det någon som vet något om dom? Finns dom än, kommer dom att komma? Vad är det för skillnad mot 250.
http://www.blocket.se/vi/14780672.htm?ca=23_10_s
http://www.blocket.se/vi/14579499.htm?ca=11_s
/ Jonas
Jag är sugen på att köpa en Vespa GTS 250 men har nu sett att det har dykt upp Vespa GTS Super och Vespa GTS 300 på blocket och på andra ställen. Jag hittar dom inte på Vespa.com, är det någon som vet något om dom? Finns dom än, kommer dom att komma? Vad är det för skillnad mot 250.
http://www.blocket.se/vi/14780672.htm?ca=23_10_s
http://www.blocket.se/vi/14579499.htm?ca=11_s
/ Jonas
Re: Vespa GTS 300 eller Super
Det är modeller som troligen kommer att lanseras till sommaren i Italien. Till Sverige lär de ju komma senare. Hur kan de finnas till salu på Blocket nu?
/Jörgen
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
bergfors in da house:
Hur kan de finnas till salu på Blocket nu?
Inget ovanligt att handlare (som det är i detta fallet) lägger ut hojar/scooters som dom vet är på G för att få dom där som alltid bara ska ha dom första när dom kommer att förboka sig och på så sätt kunna lägga föroder hos importören, jag gissar att Reinardt har gått ut till sina handlare och sagt att nu rä dom snart hemma.....
Av egen erfarenhet så vet jag hur det är när nya modeller förhandsvisas så blir man nerringd med folk som bara ska ha den men när det närmar sig leverans så får många kalla fötter, däremot kör vi inte med samma taktik som handlaren med annons på Blocket men vi har redan förbokat 2 st av Aprilia's V4 som släppps tidigt nästa vår, 200hk & ett pris på runt 200.000SEK, vi har även sålt en DorsoDuro av dom 20 första som kommer till Sverige för leverans slutet av juni.....
DP says: Finns många sätt att sälja på men över disk med handskak passr mig bäst....
Hur kan de finnas till salu på Blocket nu?
Inget ovanligt att handlare (som det är i detta fallet) lägger ut hojar/scooters som dom vet är på G för att få dom där som alltid bara ska ha dom första när dom kommer att förboka sig och på så sätt kunna lägga föroder hos importören, jag gissar att Reinardt har gått ut till sina handlare och sagt att nu rä dom snart hemma.....
Av egen erfarenhet så vet jag hur det är när nya modeller förhandsvisas så blir man nerringd med folk som bara ska ha den men när det närmar sig leverans så får många kalla fötter, däremot kör vi inte med samma taktik som handlaren med annons på Blocket men vi har redan förbokat 2 st av Aprilia's V4 som släppps tidigt nästa vår, 200hk & ett pris på runt 200.000SEK, vi har även sålt en DorsoDuro av dom 20 första som kommer till Sverige för leverans slutet av juni.....
DP says: Finns många sätt att sälja på men över disk med handskak passr mig bäst....
Jo, så har det förstås gått till. Men ska inte bilden som visas i annonsen vara på det exemplar som är till salu? Det är för övrigt samma bild i båda annonserna (katalogbild på 250 super) så bilden till 300:an är fel.DP wrote: Inget ovanligt att handlare (som det är i detta fallet) lägger ut hojar/scooters som dom vet är på G för att få dom där som alltid bara ska ha dom första när dom kommer att förboka sig och på så sätt kunna lägga föroder hos importören, jag gissar att Reinardt har gått ut till sina handlare och sagt att nu rä dom snart hemma.....
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Lite mer bilder och info på italienska:
http://www.motoblog.it/post/13442/prova ... r#continua
Notera att den har analoga bensin- och kylartempmätare samt mekanisk kilometerräknade och alltså varken varvräknare eller trippmätare.
Även pakethållare och positionsljus saknas, så utrustningsmässigt är den på en lägre nivå än GTS 250. Det tycker man ju kanske är lite märkligt. Kanske de släpper en GTS 300 Lusso om ett halvår?
/Jörgen
http://www.motoblog.it/post/13442/prova ... r#continua
Notera att den har analoga bensin- och kylartempmätare samt mekanisk kilometerräknade och alltså varken varvräknare eller trippmätare.
Även pakethållare och positionsljus saknas, så utrustningsmässigt är den på en lägre nivå än GTS 250. Det tycker man ju kanske är lite märkligt. Kanske de släpper en GTS 300 Lusso om ett halvår?
/Jörgen
Vespa GTS 300 Super - Technical Data
ENGINE
Type
Single-cylinder, 4 stroke, 4 valve, electronic injection, catalysed
Displacement
278 cc
Bore / Stroke
75/63 mm
Max power
15.8 Kw (22 hp) at 7,500 rpm.
Max torque
22.3 Nm at 5,000 rpm
Fuel
Unleaded petrol, RON min. 95
Distribution
SOHC
Injection
Port injected Alfa/N type with lambda closed loop control and three-way catalytic converter
Ignition
Electronic with inductive discharge, variable spark advance and three-dimensional mapping
Cooling
Liquid
Lubrication
Wet sump and chain driven lobe pump; intake and delivery filters
Start
Electric
Gears
CVT with torque server
Clutch
Automatic centrifugal dry clutch with dampers
VEHICLE
Frame
Sheet metal with welded reinforcements
Front suspension
Single arm, dual chamber hydraulic shock absorber with coaxial spring
Rear suspension
Two dual effect shock absorbers with adjustable preload
Front brake
Ø 220 mm disc
Rear brake
Ø 220 mm disc
Front tyre
Tubeless 120/70-12”
Rear tyre
Tubeless 130/70-12”
SIZE
Length
1,930 mm
Width
755 mm
Wheelbase
1,370 mm
Seat height
790 mm
Running weight
148 kg
Fuel tank capacity
9 l
Emissions
Euro 3
ENGINE
Type
Single-cylinder, 4 stroke, 4 valve, electronic injection, catalysed
Displacement
278 cc
Bore / Stroke
75/63 mm
Max power
15.8 Kw (22 hp) at 7,500 rpm.
Max torque
22.3 Nm at 5,000 rpm
Fuel
Unleaded petrol, RON min. 95
Distribution
SOHC
Injection
Port injected Alfa/N type with lambda closed loop control and three-way catalytic converter
Ignition
Electronic with inductive discharge, variable spark advance and three-dimensional mapping
Cooling
Liquid
Lubrication
Wet sump and chain driven lobe pump; intake and delivery filters
Start
Electric
Gears
CVT with torque server
Clutch
Automatic centrifugal dry clutch with dampers
VEHICLE
Frame
Sheet metal with welded reinforcements
Front suspension
Single arm, dual chamber hydraulic shock absorber with coaxial spring
Rear suspension
Two dual effect shock absorbers with adjustable preload
Front brake
Ø 220 mm disc
Rear brake
Ø 220 mm disc
Front tyre
Tubeless 120/70-12”
Rear tyre
Tubeless 130/70-12”
SIZE
Length
1,930 mm
Width
755 mm
Wheelbase
1,370 mm
Seat height
790 mm
Running weight
148 kg
Fuel tank capacity
9 l
Emissions
Euro 3
GTS 250 244 cm3 - 22hp / 8250 rpm - 20,2 Nm / 6500 rpm
(bore / stroke 70 x 60 mm)
GTS 300 278 cm3 - 22hp / 7500 rpm - 22.3 Nm / 5000 rpm
(bore / stroke 75 x 63 mm)
Som synes är motoreffekten i praktiken samma som 250:an. Det känns väl som en besvikelse, även om vridmomentet på lägre varv är högre.
Man kan ju misstänka att bensinförbrukningen är lite högre och frågan är hur mycket nytta man har av vrid på låga varv med en CVT.
/Jörgen
(bore / stroke 70 x 60 mm)
GTS 300 278 cm3 - 22hp / 7500 rpm - 22.3 Nm / 5000 rpm
(bore / stroke 75 x 63 mm)
Som synes är motoreffekten i praktiken samma som 250:an. Det känns väl som en besvikelse, även om vridmomentet på lägre varv är högre.
Man kan ju misstänka att bensinförbrukningen är lite högre och frågan är hur mycket nytta man har av vrid på låga varv med en CVT.
/Jörgen
En utförlig presentation/test för den som kan läsa italienska:
http://www.cyberscooter.it/modelli/vesp ... 300s_1.htm
/Jörgen
http://www.cyberscooter.it/modelli/vesp ... 300s_1.htm
/Jörgen
Vespa.it har ny intropage:
http://www.it.vespa.com/it_IT/
"Sfidatela" - "utmana henne", eg "Utmana den".
http://www.it.vespa.com/it_IT/
"Sfidatela" - "utmana henne", eg "Utmana den".
2009 års modell av GTS 300 börjar säljas i februari 2009. Då finns "Super" även i färgen Dragon Red. Priserna för Vespas 2009-modeller verkar genomgående ha höjts. GTS 300 går nu loss på 59 495 kr och fortfarande ingår inte någon pakethållare i det priset. Samma 300 cc-motor och CVT-låda finns i Piaggios nya X7-scooter som levereras för 44 995 kr. Den har 14' hjul och 12 liters tank (men tyvärr ful som stryk).
mejiro in da house:
Då finns "Super" även i färgen Dragon Red. Priserna för Vespas 2009-modeller verkar genomgående ha höjts.
På MC Mässan nästa helg så borde alla priser & modeller för Sverige vara klara, vi (Starol Racing) kommer att ha 3 st Piaggio/Vespa/Gilera demohojar under 2009 för provkörning, i dagsläget är det bara klart att vi kommer ha Vespa 300 Super, sen ska vi även ha en 125'a, en 200/250cc eller en 500-800cc men det kan nog bli så att 300'an blir den enda Vespan då vi har fler kunder på "höghjuliga" scooters än Retro Rides (tyvärr). Jag ser fram emot att få lägga många mil på 300 Super nu i sommar, bara det blir väder så ska jag skifta mellan min Ducati, Vespa V50 Hot Rod & 300 Super, har STORA förväntningar på den.....
DP says: Ses i Piaggio montern fredag, lördag & söndag......
Då finns "Super" även i färgen Dragon Red. Priserna för Vespas 2009-modeller verkar genomgående ha höjts.
På MC Mässan nästa helg så borde alla priser & modeller för Sverige vara klara, vi (Starol Racing) kommer att ha 3 st Piaggio/Vespa/Gilera demohojar under 2009 för provkörning, i dagsläget är det bara klart att vi kommer ha Vespa 300 Super, sen ska vi även ha en 125'a, en 200/250cc eller en 500-800cc men det kan nog bli så att 300'an blir den enda Vespan då vi har fler kunder på "höghjuliga" scooters än Retro Rides (tyvärr). Jag ser fram emot att få lägga många mil på 300 Super nu i sommar, bara det blir väder så ska jag skifta mellan min Ducati, Vespa V50 Hot Rod & 300 Super, har STORA förväntningar på den.....
Last edited by DP on Tue 13 Jan 2009, 19:28, edited 1 time in total.
funkar din V50 nu? bilder!DP wrote:mejiro in da house:
På MC Mässan nästa helg så borde alla priser & modeller för Sverige vara klara, vi (Starol Racing) kommer att ha 3 st Piaggio/Vespa/Gilera demohojar under 2009 för provkörning, i dagsläget är det bara klart att vi kommer ha Vespa 300 Super, sen ska vi även ha en 125'a, en 200/250cc eller en 500-800cc men det kan nog bli så att 300'an blir den enda Vespan då vi har fler kunder på "höghjuliga" scooters än Retro Rides (tyvärr). Jag ser fram emot att få lägga många mil på 300 Super nu i sommar, bara det blir väder så ska jag skifta mellan min Ducati, Vespa 50 Hot Rod & 300 Super, har STORA förväntningar på den.....
fritte in da house:
funkar din V50 nu? bilder!
Det va ett j*kla tjat!!!!!!!!!
JA den ska bli klar till ScooterPremiären i Tokholm (annars äter jag en av mina kepsar), både Hot Rods by Max & jag SKA åka på våra Hot Rod Smallframes och "Lill Chrisse" får övningsköra på 300 Super...
Har inga aktuella bilder men man kan ana den i dom här.....

DP says: Skamm den som ger sig......
JA den ska bli klar till ScooterPremiären i Tokholm (annars äter jag en av mina kepsar), både Hot Rods by Max & jag SKA åka på våra Hot Rod Smallframes och "Lill Chrisse" får övningsköra på 300 Super...

OK, vi ses på mässan om jag inte går på torsdag!DP wrote:fritte in da house:

mavio in da house:
går allt i ditt garage i speedwaynyanser? Styret och dess vinkel i förhållande till god smak ser tveksamt ut på monstern.
Hela Monstern (och tydligen även undertecknad) är "i tveksam smak" om man ska tro vad som skrivs på SDK's Forum men det är ju bara ett Renthal MX roder....
mavio in da house:
Jag hoppas att du får in en gp800 i vår!
Enligt importören kommer det att finnas en som ska gå runt hos handlare för provkörningar, ser fram emot att den landar här i Enköping...
mavio in da house:
Apropå hotrod.
RIKTIGT LÄCKER!!!!!
jencla in da house:
Annars kan du ju titta över i Scooterklubbens monter som flitiga klubbvänner i Stockholm totar ihop.
Klart jag tittar förbi, precis som att jag kommer att hänga i SDK montern vare sig dom vill eller inte....
fritte in da house:
vore det inte trevligare om du äter en av dina hjälmar?
Fanns en tanke på att lova det men man kan aldrig vara för säker med leveranser och annat så att lova äta en hjälm vore lite vågat & svårsmält.....
DP says: Synd att dom inte pinstripat den mattsvarta....
går allt i ditt garage i speedwaynyanser? Styret och dess vinkel i förhållande till god smak ser tveksamt ut på monstern.
Hela Monstern (och tydligen även undertecknad) är "i tveksam smak" om man ska tro vad som skrivs på SDK's Forum men det är ju bara ett Renthal MX roder....
mavio in da house:
Jag hoppas att du får in en gp800 i vår!
Enligt importören kommer det att finnas en som ska gå runt hos handlare för provkörningar, ser fram emot att den landar här i Enköping...
mavio in da house:
Apropå hotrod.
RIKTIGT LÄCKER!!!!!
jencla in da house:
Annars kan du ju titta över i Scooterklubbens monter som flitiga klubbvänner i Stockholm totar ihop.
Klart jag tittar förbi, precis som att jag kommer att hänga i SDK montern vare sig dom vill eller inte....
fritte in da house:
vore det inte trevligare om du äter en av dina hjälmar?
Fanns en tanke på att lova det men man kan aldrig vara för säker med leveranser och annat så att lova äta en hjälm vore lite vågat & svårsmält.....
DP says: Synd att dom inte pinstripat den mattsvarta....