Byte av handtag och handtag

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Clater
Entusiast
Entusiast

Byte av handtag och handtag

Post by Clater »

Hej. Har precis blivit med GTR. Gummihandtagen är utslitna och nya har införskaffats. Likaså är bromshandtaget knäckt, så nytt broms- och nytt kopplingshandtag är oxå inköpt. Hur byter jag dessa enklast? Kan man helt enkelt skära bort det gamla gummit? Hur få på det nya? Hur kommer jag enklast åt broms- och kopplingshandtagen och byter dessa utan att vajrarna får spader? Kanske enkla frågor, men innan man gör ngt dumt.... :?
/Clas
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Hej Clater och välkommen in på forumet, kanske även in i scootersvängen?

De gamla gummina kan du med lätthet sätta kniven i. Gör rent rören med någon bra alkohol efteråt. För att få de nya gummina att sitta kan du spraya i lite sprayfärg. Då blir de lätta att glida på , och när förgen torkat funkar det som lim så att de sitter lite vettigt.

För att byta bromshandtag så är det lämpligt att slacka på vajern nede vid hjulet. sedan kan du demontera muttern och sedan skruva ut skruven, drag försiktigt ut handtaget så kommer vajern och nippeln med. montera det nya och spänn sedan upp vajern igen.

För kopplingshandtagsbyte så slackar du bara på kopplingsvajern och gör sedan likadant.

Vilken färg har du på GTR:en ? Jag syns oftast på stadens gator med en blå touring mellan benen.

//Ola
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Hej och tack för snabbt och bra svar! Lokalt dessutom :grin: . GTR:en är röd, ljusröd, av årsmodell -71. Bra skick med patina i lacken. Ska ägna sommarn åt lite skönhetsfix, typ krom, fälgar m m. Ska även byta flottör och en fragmentarisk ljuddämpare. Sen måst jag fixa lappen förstås.....
/Clas
Post Reply