Hejsan allihopa nu har jag sprungit i väggen och fått slut på idéer.
Min ny ihopsatta primmy 67:a har fått nya lager, "växelkors/skiftgaffel" och utväxling. Polini 133cc, 25mm dellorto, insug med reedmembran och polini evo pipa.
Jag har justerat och tajtat upp växelvajrarna(nya) men trots detta vill 3:an ej vara med i leken.
Någon som varit med om liknande eller har någon lösning??
Vilket skick har dina drev på anliggningsytan mot växelkorset? Om anläggningsytan inte är vinkelrät kan detta uppstå.
Är shimsningen OK?
På en trimmad motor borde spelet i växellådan ligga på ca. 0,2mm
Hur är fjädern i växelaxeln? Korset skall gå stumt in i sina lägen och vara lite svårt att flytta med handkraft, om inte kan en ny fjäder vara på sin plats.
Nu sitter jag på jobbet, så jag får fatta mig kort....
Troligtvis/förhoppningsvis är det lite klåparjustering av vajrarna.
Har ej justerat från friläge utan mest tajtat upp och sett till att växlarna hamnat där dom skall.
Fjäder och kula under växelkorset är frächa/nya, som att ladda om ett winchester ungefär
Dreven såg mycket fina ut även på gaffellsidan/insidan dock var den
gamla gaffelns fyrkantiga fingrar nästan runda. Men nu är det ju nya prylar så det skall ju inte bråka tycker man.
Börjar fundera på lastmoppe växelhandtag med fasta lägen...
Jag har märkt att ju högre växel jag drar på ju värre är det att få växlarna att stanna i läge.
Så här i efterhand kommer jag ihåg att när jag bytte "växelkorset" så tyckte jag att dom inte var exakt samma mått, men avfärdade detta för mig själv med att det var säkert gammalt och slitet.
Tror ni att det kan vara så att jag fått fel längd på korset?????
Jag begriper bara inte varför det finns två olika till samma maskin?
Arrghhh... sommarn e ju snart här, inte riva sk*ten nu....
Tråkigt att höra men det låter ju onekligen som ett möjligt problem!
Vilken satte du egentligen i? 50,2 är om jag förstått det rätt för senare modeller, alltså för exempelvis primmy efter VMA2T 0150202 så om du klämde i den lär det ju gå lite sisådär! Lycka till
Kan vara shimsningen som "calle" nämde som är usel.
Den funkade med förra setupen:
polini130, 19/19 och banan oportat block.
så jag lade inte ner någon större energi på den.
Något mer man kan göra för att komponera en
skottsäker smallframe-låda?
freddarok wrote:Tråkigt att höra men det låter ju onekligen som ett möjligt problem!
Vilken satte du egentligen i? 50,2 är om jag förstått det rätt för senare modeller, alltså för exempelvis primmy efter VMA2T 0150202 så om du klämde i den lär det ju gå lite sisådär! Lycka till
/Fredrik
Jag ser ingen skillnad i modellguiden hos sip...
Ser ut som att det står "efter VMA2T 0150202"
på båda två...
Kan man kolla detta på något annat sätt..?
Mäta i all ära men vi pratar om 0,8mm minus 41års slitage...
Slutsats; Hade felaktigt växelkors. Jag skulle haft ett 51mm då detta passar den gamla drevsatsen. Jag tog och bytte ut drevsats och monterade zirri kors.
Slutet gott allting gott!!
Kan rekomendera nytt kors och worbs 25%hårdare fjäder.
Riktigt klockrena lägen nu! "KLICK-KLICK"