Rally!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Rally!

Post by ola.G »

Slänger upp lite bilder på vinterns projekt. Fyndade en Rally-69 löjligt billigt i våras. Efter lite trix och fix sparkade den igång. Gjorde en kort provtur,vilken fick ett hastigt slut med en stor bensinpöl på asfalten. Sedan dess har den stått i garaget och väntat på tid och inspiration. Lite rost här och där men komplett sånär som på baljan till reservhjulet och "plast skivan" på baklyset.
Rev motorn för ett par veckor sedan.Den har väl inte den där "oskruvade " känslan som man hoppas hitta efter bara 1500 mil.Problemen med veven dryftas i en annan tråd. En tidigare ägare har jagat vikt och rensat bort alla onödiga låsbrickor och låssprintar.Muttrarna till kopplingen och bromstrumman kunde jag lätt lossa för hand!

Renovering av motorn,lite puts och klart till scooterpremiären är planerna!


Image

Image

Image

Image

Image
Ola.G
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Image

Lite rubbing gjorde susen på den solblekta lacken!
Image

Clas Ohlssons rostfria träskruv funkar fint att använda som plåtskruv till mattans lister.
Image
Köpte industriavfettning på sprayflaska.Dyr,luktar rejält illa men ruskigt effektiv!



Image
Ola.G
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

vad fint allt blir! härlig yta på motorn! de nya PX motorerna går aldrig att få på det där viset. Jag har en gammal P200 motor, det blocket är slätt men senare blir det betydligt sämre yta på gjutningarna.
Federico
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Fri 11 May 2007, 22:18
Location: Ekerö

Post by Liberto »

Riktigt trevlig Rally. Hoppas allt går bra.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

Var köpte du avfettningen?
/Ronny
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Jag har 7-8 flarror av något jävligt grymt(säger de) avfettningsmedel. Fick det i reklamsyfte av ett företag som ville sälja produkter till oss på jobbet. Ska kolla vad det heter, samt testa det.
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

SoulBoy wrote:Var köpte du avfettningen?
/Ronny
Köpte den på Flinks järn vid Hornsberg. Tror att det är fabrikat Crc,samma som tillverkar 5-56.
Ola.G
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Fixade barnvakt i helgen och fick lite gjort i garaget.Moteringen av veven spökar fortfarande men det snackar vi om i en annan tråd.

Image
En skitig sving,efter lite tvätt ramlade den isär ganska lätt

Image
Nya framhjulslager,svinglager,packbox,stötdämpare och förstärkt fjäder.

Image
Ipressning av svinglager med hjälp av en lång bult,brickor och mutter.

Image
Ganska repig,bucklig och ful svingkåpa men den är trots allt orginal cch får hänga med ändå.
Ola.G
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

snyggt. har monterat svinglager med bult många gånger, fungerar perfekt.

ps. trevligt att träffas förra veckan (eller är det två veckor sedan). ses på premiären om vi inte möts med barnvagnarna innan...
Federico
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Jag har slarvat lite med fotodokumentationen såhär i slutspurten inför premiären.Lite har dock hänt sen sist!


Image
Fick äntligen ner 200-veven i 180-blocket.Det krävdes lite bearbetning av typen som man inte har lust att göra med vinkelslip.Nu fick jag hjälp alldeles gratis av en kompis som kunde fixa det på sitt jobb.Annars hade det nog vart enklare/billigare att renovera den gamla veven.

Image
Krysskilen fick en rejäl omgång med filen innan jag vågade pressa på brytarnocken.Brytartändnigen till Lill-rallyn passar direkt på Femsa-veven.Ber om ursäkt för den fula eltejpen på kablarna,den är borta nu.

Image
Många snygga baklysen har lämnat Vespa-fabriken.När det var dags för Rally:n blev det kanske inte lika bra.

Image
Försöker ge Björn en god uppfostran.Pixies,Brynäs,Vespa, osv....

Image
Jag ville återskapa det tidstypiska dekaltrimmet.Skymtade en DL i bakgrunden hos Pakas Snabbservice.Samma tidsera och samma dekaler tänkte jag.Ringde Marcello på Casa Lambretta,han förstod kanske inte riktigt den genialiska iden att sätta Lambrettadekaler på en Vespa.Eller för att citera honom korrekt "ännu en Vespa-kille som hellre vill åka Lambretta".

Image
Jag tycker det blev snyggt!!
Ola.G
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Ser himla fint ut det där. :grin:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag åkte ju Rally 180 1969 redan 1969 :D (se avataren) och kan komplettera på två punkter:
* plast"locket" på bakljuset var i original lackat i scooterns kulör men vi med lite race-ambitioner tog loss det och sprayad det just mattsvart.
* och dina stripes på framskölden ser exakt ut som de jag och kompisarna hade på våra, även om min satt på andra sidan av frontskölden. Däremot hade vi inte stripes på sidokåporna, de kom 1973 på Rally 200.

Snygg hoj för övrigt. Kul att du behåller originallacken. Engelsmännen fick sina tidiga Rally 180 i gulockra (som Lambretta DL200) och var grymt avundsjuka på våra orange hojar.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Locket på bakljuset saknades när jag köpte den. Beställde ett nytt av Sip.Fanns givetvis bara i svart.Dessutom riktigt "plastigt och allmänt dålig finish.Provmonterade,tog bort det och lackade det orange för att två veckor senare ta bort det igen och lack det svart......
Ola.G
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Gud va avundsjuk jag blir!! Den är ju hur rätt som helst!

Det enda jag inte riktigt förstod var kopplingen mellan god uppfostran och Brynäs... :evil:
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Sista kapitlet! Besiktningen!

Förra besöket hos Svenskbilprovning ägde rum i augusti 1978,nästan 30 år sedan sist! Lite missljud från bromsskölden som skrapar lite mot trumman fram och litelite glapp i (det sprillans nya) bakhjulslagret var det ända som oroade på vägen dit.
Börje tog emot och berättade en lång historia om hur han i sin ungdom hade byggt om en GS till en chopper.
Image

Image
Inga problem! Blankt protokoll! Glad i hågen gav jag mej av hemåt.Efter några hundra meter misstände den första gången.Lyckades ta mej ett par kilometer innan den dog helt.Ur med stiftet ,ingen gnista alls.Satt i diket och svor en stund,lillebror fick rycka ut och göra en klassisk släpvagnsbärgning.
Alldrig får man vara riktigt glad......
Ola.G
Post Reply