Projekt Dell'Grotto SI 24 24

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
primavera133
Administrator
Administrator

Projekt Dell'Grotto SI 24 24

Post by primavera133 »

Jag har som vinterprojekt tänkt förbättra flödet genom min original Dell'Orto SI 24 24 förgasare. Jag gillar originalförgasaren på många sätt men pga longstroke, Malossi o dylikt är jag uppe i 138 i huvudmunstycke och skulle vilja ha mer ändå. Men då är det så att det finns andra passager i förgasaren som begränsar flödet. Dessutom kan man uppleva att det vid långa gaspådrag (vid acc på motorväg tex) så tar bensinen slut, dvs den rinner inte till i tillräcklig takt.

Om man inte gör något åt det vill säga.

Det jag gjort var först att köpa ett Cosa-flottörhuslock. Det har större intag vid bensinslangsfästet än min gamla. Det har också två hål till i röret som leder ner till flottörhuset (så att det flödar snabbare när flottören inte stänger)

Därefter borrade jag upp passagen som går från flottörhusets botten till huvudmunstycket. Detta mynnar dessutom av någon anledning inte i botten på flottörhuset utan ett par millimeter upp. Detta åtgärdades så att all bensin i flottörhuset kan utnyttjas.

Sist så tillverkade jag en packning av aluminiumplåt å 1,5 mm som höjer hela locket till flottörhuset, så att det ska gå in mer soppa i det innan nålen stänger. 1,5 mm verkar vara max, med mer hade det varit svårt att få på luftfiltret. Dessutom var det det jag hade i garaget =)

Stort tack till Calle L för tips och goda råd, och Henrik A för lån av passande dremel-tillbehör.

/JM
Last edited by primavera133 on Thu 31 Jan 2008, 22:34, edited 1 time in total.
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Image
Bensinintaget på Cosa-flottörhuset är större än mitt original.

Image
Flottörhuset obearbetat.

Image
Flottörhuset upptaget. Borra inte för djupt =)

Image
Packningen har exakt samma form som papperspackningen.

Image
Packningen på plats.

Image
Ihopsatt igen.
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image

Den nivåskillnad som är mellan flottörhusnivån A till kanaler vid B är anpassad så att när Vespan inte står i våg utan lutar något till höger eller bakåt så rinner bensin in i vevhuset.
Det är möjligt att din förgasare "rinner över" vid ännu mindre lutning, kan vara värt att kolla...
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Vilken suverän bild Fritte, kan du lägga in den igen, men med förklarande sifferhänvisningar?

Riktigt fint jobb Jonas, jag är nog på väg däråt också. Var köpte du Cosabiten?
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vad händer om man monterar en vacuumpump som ser till att flottörhuset fylls? en del förgasare klarar ju inte att man trycker på flottörnålen. Min PHBH30mm klarar det men det kanske är skillnad på den och SI
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
Image
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

http://farm2.static.flickr.com/1434/756 ... 1b.jpg?v=0
Jag provade att köra CannonballPX:en med SI24 och membranpump. Det hjälpte inte att man tryckte in soppa, den gick torrt ändå, Även med stora munstycken. Men den flödade aldrig över. Detta var ju stroker å malossi och jag minns att vi såg på avgastempen att den "leande" ut när man kom upp i långplåg vilket raskt borgade för byte till en mikuni 27:a som då såg till att avgastempen höll sig stadigt. Vill minnas att det blev en enorm effektökning också, hela +1HK!

Så tog den mig och Robert till 2 vackra cannonballsegrar sedan!
Efter Cannonballmålgång i Danmark har den inte ens startats! Den ställdes av och undan med en gång. Kanske man borde hyra ut den till årets upplaga, dyyrt! :eek:
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Tack för intressant respons. Hur det går med lutning åtrstår att se. Har inte startat upp motorn ännu då jag under projektets gång tappade botr hylsmuttrarna som fäster förgasaren inne i burken. Har köpt nya från EM där jag köpte cosa-locket i höstas.

Åter kommer med rapport när det gått att köra lite ordentligt på vägarna.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Ja Jonas, detta är högintressant då många äro de malossis som fått sig ett nyp pga dålig bensintillförsel mm. Om man kan få orginalfuggen att lira med malossi å stroker så är det ju ganska så skönt, tex om man vill åka med sep.smörjning. Vi väntar ihärdigt med testrapport. Kansk ett par rader från Stian och som jag har för mig kom på detta med höjd flottörkammare på Si24:an.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Det ska tydligen ha dryftats en hel del på German scooter forum, men min tyska är ju sådär...

Calle L verkar ha fått mycket info därifrån i alla fall. Stian tipsade mig om flottörhuslocket fr Cosa och att man ska akta sig noga för att borra i närheten av flottörnålen. Den tätningen är känslig.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Gjorde lite testkörning igår på motorvägen ut till Biltema i Haninge. Förra sommaren kunde jag köra 90-95 innan motorn spikade vid 100. Nu har jag gått upp från 138 till 140 i huvudmunstycke och med ovan nämnda förändringar i förgasaren gjorde jag 120+ (På Calles SS-mätare, min egen cykeldator var batterilös...) Skönt att hänga med i motorvägstrafiken utan problem.

Annars känns den som förut. Kanske lite, lite bluddrigare på lägre farter inne i stan, men inte så det stör. Något suspekt beteende har dykt upp när jag småcruisar runt 70 men jag vet inte riktigt vad det är ännu.

Stora testet blir Cannonball, helt klart. Men nu vet jag att den inte blir frånåkt i alla fall.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Cannonball gick kalas bra, i ca 82 mil, enligt tripmätaren. Sen dog motorn i en sväng när jag drog in kopplingen och vägrade starta igen. Toksur. När den väl varvade upp så dog den som om av soppabrist.

Då undertecknad inte var björnstarkast efter lördagens dans o galej (men främst pga massiv björkpollenöverdos) så tog jag tåget hem. Vespan levererades dan efter av Dukas fraktfirma vars ägares son, som av en händelse, var med och arrangerade Cannonball. All heder åt Duka och alla arrangörer (ingen nämnd, ingen glömd).

Nåväl? var det förgasaren som tokade? Var det en packbox som gått? Hade kolven smält ihop kolvringarna? Nej! Det var bara toppen som lossat på två av bultarna. Kolven såg finfin ut, ett enda litet spik-märke vid avgasportssidan...

Provkörde i går igen, och den går som ett skållat troll =)

Altså: förgasarmodifieringen verkar ha gjort susen. Kan rekomenderas klar till de som gillar originalförgasaren. Enda nackdelen hittils jag upptäckt är att om man vill sänka ner motorn så måste man ta bort _HELA_ förgasaren, då det förhöjda flottörhuset tar i Rally-karossen.

/JM

PS. Sa jag att Rallyn vann pris för snyggaste Cannonball Scooter... :grin:

PPS. Sa jag att priset var ett illgrönt Ciao-kit i äkta olympia-plast? :grin:
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Post Reply