Sprayburkslack...

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare

Sprayburkslack...

Post by Pellegrino »

Någon skrev att den här sprayfärgen hos Meca (som man kan få blandad (bruten) och sedan på sprayburk) löses upp av bensin. Kan det vara så att den inte hunnit härda ordentligt? Jämfört med vanlig billig sprayfärg innehåller väl Mecas större del färg och mindre lösningsmedel - och torkar kanske därmed <i>betydligt</i> långsammare? Nån som vet?
Har bilpulande polare som pratar positivt om Mecas sprayfärg men man slabbar ju alltid lite med bensin med Vespa (i alla fall jag... :))
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Hej. Jag lackade min vespa med sprayburksfärg från Meca. Som sagt så märkte jag att den löstes upp av bensin (när jag torkade av soppa så var det färg på pappret). mig veterligen så är det forfarande så att den är känslig mot bensin men jag undviker att drälla helt enkelt. Jag TROR att man kan be dom att köra i lite extra härdare så att den inte blir lika känslig mot kemikalier. dessutom så kan det nog vara bra att lägga på en transparent skyddslack för att vara på den säkra sidan.
Fast jag är nöjd ändå. det var relativt billigt och jag kan lätt bättra på om det börjar se taskigt ut.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Har du testat att köra ett eller flera lager klarlack ovanpå den vanliga lacken? Har fått för mig att den klarar bensin bättre. Eller, bättre, fråga lackfirman om de har någon bra idé hur man klarar bensin?
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Har du testat att köra ett eller flera lager klarlack ovanpå den vanliga lacken? Har fått för mig att den klarar bensin bättre. Eller, bättre, fråga lackfirman om de har någon bra idé hur man klarar bensin?
/jens

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag hade också för mig att klarlack på sprayburk är tåligare än färgerna, men det kanske bara beror på att man inte ser att den fastnar i trasan, med färg blir det liksom lite mer uppenbart ;)

Man får nog vara snabb med trasan om scootern har sprayburkslack, det ingår liksom

Riktig billack är såklart både bensingbeständigt och mer tålig, men har man inte råd/ tid /lust så är spray suveränt!

Federico
Hundkoja
Drömmare
Drömmare

Post by Hundkoja »

ColorMix i Malmö 040-213161 har billack på sprayburk. 175:-
Mycket hjälpsamma med val av kulör.
Racer
Nybörjare
Nybörjare

Post by Racer »

Varför din färg löstes upp av bensin beror på att det inte finns någon härdare alls i sprayburken. Man kan köpa från en del billacksfirmor (dvs grossister till billackerare) sprayfärg som man kan be dom tillsätta härdare i burken, problemet är att du måste lacka helst inom 24timmar för ett bra resultat. Tillsätter man härdare i en sprayburk så härdar färgen inne i burken på några dagar och blir således värdelös, därför finns det inte härdare i sprayburkar som säljs i butiker. Iom att Meca blandar färgen själv till rätt kulör betyder det att de kan slå i en skvätt härdare om man ber snällt.

"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Jag har även hört om folk vars klarlack aldrig härdade ordentligt utan blev en gummiaktig yta och tryckte man med tummen så gled den av ock tog färgen med sig, så kolla så ni får rätt grejer och framförallt färg och lack som passar med varandra.

Billack på burk låter ju rätt bra. Vart kan man beställa sådan eller åka och köpa i Göteborg?
Kan vara gott med en backup ifall dealen med pulverlackeraren faller igenom.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det finns en firma på Södra vägen (Mölndalvägen?), bortanför Korsvägen mittemot nya Världskulturmuseet, som blandar färger på beställning och fyller den i sprayburk för dig. Förr hette de Italia billacker, nu har de ett annat namn som jag tyvärr inte minns :-(
De har dessutom brukat klara att blanda både Vespa och Lambretta-kulörer.

Jag köpte både specialblandad metalliclack och klarlack där och den funkade bra.

Hälsn
/jens

Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Trevligt! Vad kostar burkarna? Är det 400ml? Dom har bra rostskyddsprimer också eller?

Skulle det förresten funka med Pulverlack på en Vespa, eller skulle det spricka?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Minns inte exakt men det var stora burkar och de kostade någonstans mellan 150 och 200 kr/st. Ja, de hade primer och rubbet.

Jag brukar pulverlacka fälgar, motorkåpor, gafflar mm och det blir jättebra. Jag har även sett en Vespa 50 som var helt pulverlackad. INte jättesnyggt, du får inte samma lyster och om det håller i längden vet jag inte.

Hälsn
/jens
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Räcker en eller två burkar till en komplett hoj eller?
Vad kan man använda för filler/spackel?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Svårt att bedöma, men jag anar att en burk inte räcker. Jag lackade bara delar av en scooter.

Spackel etc, ingen aning, fråga när du köper färg.
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vomitsquad</i>
<br />Trevligt! Vad kostar burkarna? Är det 400ml? Dom har bra rostskyddsprimer också eller?

Skulle det förresten funka med Pulverlack på en Vespa, eller skulle det spricka?

man kan inte använda vanligt spackel under pulverlack och metallytan måste vara 100% ren och fri från gammal färg och oljerester, är den inte ren så får man blåsor i pulverlacken.

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vomitsquad</i>
<br />Räcker en eller två burkar till en komplett hoj eller?
Vad kan man använda för filler/spackel?

gissar på minst 4 burkar beroende på kulör och underliggande färg

Federico
Roberto

Post by Roberto »

Det finns huvudsakligen 2 olika sorters färg "förutom cellulos o andra äldre typer" 1 o 2 komponent
1 komponent även kallad akryllack kan du har i sprayburken hur länge som helst "1 år eller mer" utan att den torkar/härdar ihop
den är dock känslig för lösningsmedel, bensin etc.

2 komponent färg härda inom 1 dygn darför ska man vara snabb med att lack efter man har blandat ihop den "eller bett färgfirman bland till en sprayburk"
denna färg är lösning o bensin beständig

Mao kör 2 komponent..fast det är lättare att lacka med 1 komponent o även lättare att fixa färg rinningar o polering..
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Firman i Göteborg som Jencla refererade till heter Färgteknik i Göteborg och ligger numera på Hildedalsgatan 132 (Industriområdet bakom Hornbach på Hisingen) Tel 031-7785677 Mob. 070-7753077 Mail fargteknik@hotmail.com

De har LECHLER färgsortimentet och lägger två komp. lack på sprayburk

Jag har inte köpt själv av dem å jag kan inte ge nåt omdöme om kvalitén eller priset på dem.

En sak vet jag dock, och det är att de var inte billiga när jag kollade med dem om att lacka en LUNA. 3000 spänn + moms dyrare än firman som nog kommer att få jobbet.

//LENY
Lambretta ld150
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lambretta ld150 »

Vi har lackat min Lambretta hemma i garaget. Har köpt färg från Färgforum i Huddinge. De blandar efter Lechlers färgnummer. Sprayburkarna är det inte mycket i men det är bra till svåråtkomliga ställen. Vi har lackat lite på ram och sådant med det. Sen har vi lackat i vanlig färg med en liten kopp-spruta. Har plockat av alla lösa plåtdetaljer slipat och lackat var del för sig. Det blir finare och är enklare än att maskera in allting. Och man behöver inte blanda all färg på en gång.
Sprayfärgen får heller inte samma lyster som den vanliga lacken. Samtidigt som det går åt massor av sprayburkar och bara en halv liter vanlig färg till hela scootern.

Ring och prata med dem. De kan allt om färger.

Färgforum i Huddinge AB - Stockholm
Tel. 08-449 85 40
Gaveniusv. 5, Box 1180, 14124 HUDDINGE

mvh Carina
Post Reply