Lämplig prissättning på 3 st V50 med extradelar?
Lämplig prissättning på 3 st V50 med extradelar?
Hej!
Jag funderar att avyttra 3 st Vespa 50 p g a utrymmesskäl och i viss mån bristande intresse och undrar därför vad som kan vara en lämplig prissättning? Det rör sig om 3 st bättre objekt som är i delar, men kompletta (årsmodellerna -66, -69 samt -74) samt en del extratillbehör såsom en motor, någon pakethållare, flertalet cylindar med kolvar av varierande kubik och fabrikat, en smallframebakdel ämnad till släp, extra fälgar (både 9 och 10 tum), en extra framgaffel, extra sadlar (såväl trekant- som långsadlar) m m.
Några tips om en okej prissättning? (Vänligen observera att detta inte är någon annons - jag har inte bestämt mig än - utan jag önskar endast få en fingervisning om vad som kan tänkas vara ett reko pris för allt. Bud beaktas således inte i nuläget).
Tack på förhand!
Jag funderar att avyttra 3 st Vespa 50 p g a utrymmesskäl och i viss mån bristande intresse och undrar därför vad som kan vara en lämplig prissättning? Det rör sig om 3 st bättre objekt som är i delar, men kompletta (årsmodellerna -66, -69 samt -74) samt en del extratillbehör såsom en motor, någon pakethållare, flertalet cylindar med kolvar av varierande kubik och fabrikat, en smallframebakdel ämnad till släp, extra fälgar (både 9 och 10 tum), en extra framgaffel, extra sadlar (såväl trekant- som långsadlar) m m.
Några tips om en okej prissättning? (Vänligen observera att detta inte är någon annons - jag har inte bestämt mig än - utan jag önskar endast få en fingervisning om vad som kan tänkas vara ett reko pris för allt. Bud beaktas således inte i nuläget).
Tack på förhand!
Re: Lämplig prissättning på 3 st V50 med extradelar?
5000kr för en komplett isärplockad orenoverad (om den inte är sönderrostad, söndersprucken, väldigt bucklig)Terraplane Blues wrote:Hej!
Jag funderar att avyttra 3 st Vespa 50 p g a utrymmesskäl och i viss mån bristande intresse och undrar därför vad som kan vara en lämplig prissättning? Det rör sig om 3 st bättre objekt som är i delar, men kompletta (årsmodellerna -66, -69 samt -74) samt en del extratillbehör såsom en motor, någon pakethållare, flertalet cylindar med kolvar av varierande kubik och fabrikat, en smallframebakdel ämnad till släp, extra fälgar (både 9 och 10 tum), en extra framgaffel, extra sadlar (såväl trekant- som långsadlar) m m.
Några tips om en okej prissättning? (Vänligen observera att detta inte är någon annons - jag har inte bestämt mig än - utan jag önskar endast få en fingervisning om vad som kan tänkas vara ett reko pris för allt. Bud beaktas således inte i nuläget).
Tack på förhand!
2000kr för en komplett V50 motor
beg V50 fälgar 100kr/st
framgaffel med sving/nav 300kr? utan sving 200kr
fin beg v50 trekantsadel 300kr?
Federico
Re: Lämplig prissättning på 3 st V50 med extradelar?
Tack för svaret, men känns 5000 kr inte aningens mycket för ett nedplockat objekt? Själv har jag gett mellan 0-3500 kr för de Vespa 50 jag har haft. Köper folk "basket cases" överhuvudtaget?Federico wrote:5000kr för en komplett isärplockad orenoverad (om den inte är sönderrostad, söndersprucken, väldigt bucklig)Terraplane Blues wrote:Hej!
Jag funderar att avyttra 3 st Vespa 50 p g a utrymmesskäl och i viss mån bristande intresse och undrar därför vad som kan vara en lämplig prissättning? Det rör sig om 3 st bättre objekt som är i delar, men kompletta (årsmodellerna -66, -69 samt -74) samt en del extratillbehör såsom en motor, någon pakethållare, flertalet cylindar med kolvar av varierande kubik och fabrikat, en smallframebakdel ämnad till släp, extra fälgar (både 9 och 10 tum), en extra framgaffel, extra sadlar (såväl trekant- som långsadlar) m m.
Några tips om en okej prissättning? (Vänligen observera att detta inte är någon annons - jag har inte bestämt mig än - utan jag önskar endast få en fingervisning om vad som kan tänkas vara ett reko pris för allt. Bud beaktas således inte i nuläget).
Tack på förhand!
2000kr för en komplett V50 motor
beg V50 fälgar 100kr/st
framgaffel med sving/nav 300kr? utan sving 200kr
fin beg v50 trekantsadel 300kr?
2000 kr för en komplett motor känns också litet väl högt för min del (har själv betalat mellan 300-1000 kr för de motorer jag köpt. Men å andra sidan såg jag en V50-motor till salu för över 3000 kr härförleden.
Idén från min sida är inte att tjäna en massa pengar, utan snarare att kunna omvandla V50-massan till en körklar och besiktigad Vespa 150 GL 1964 eller senare. Skulle det vara möjligt, tro?
V50-massan innefattar även en hel del andra delar som jag inte har tagit upp, diverse smått och gott, både nytt och begagnat.
Hej!
priserna på V50 har som bekant stigit väldigt mycket de senaste åren och tycker att priserna Federico angivit är korrekta om de säljs av någon som vet vad det handlar om.
Scooterföretagare skulle sålt grejorna snäppet dyrare.
GL låter som en trevlig uppgradering från V50-Smallframe. Var själv helt såld på smallframe (och Lambretta) mina första scooterår...men växte tyvärr upp.
priserna på V50 har som bekant stigit väldigt mycket de senaste åren och tycker att priserna Federico angivit är korrekta om de säljs av någon som vet vad det handlar om.
Scooterföretagare skulle sålt grejorna snäppet dyrare.
GL låter som en trevlig uppgradering från V50-Smallframe. Var själv helt såld på smallframe (och Lambretta) mina första scooterår...men växte tyvärr upp.
Hej!calle wrote:Hej!
priserna på V50 har som bekant stigit väldigt mycket de senaste åren och tycker att priserna Federico angivit är korrekta om de säljs av någon som vet vad det handlar om.
Scooterföretagare skulle sålt grejorna snäppet dyrare.
GL låter som en trevlig uppgradering från V50-Smallframe. Var själv helt såld på smallframe (och Lambretta) mina första scooterår...men växte tyvärr upp.
Visst har priserna på V50 ökat markant de senaste åren - ibland är det nästan så man tappar hakan av de orimliga priserna. Jag utgår bara från mig själv när jag tycker att priserna är "för höga": skulle nämligen själv aldrig få för mig att betala 15-20000 för en helrenoverad Vespa 50, även om det mycket väl kan vara där man hamnar vid en pietetsfull renovering.
Jag hade en sliten gammal Touring (-61) ett kort tag, men har sedan varit övertygad att den nyare GL med kantig framlampa är vad jag egentligen föredrar. I brist på dyra ockragula DL 200 är nog detta vad som är realistiskt och vettigt att satsa på. Sedan om det innebär att jag har "växt upp" vet i tusan - jag behåller en Vespa 50 och min Primmy oavsett...

Frågan är vad man kan begära för tre+ demonterade V50 i en klump? Blir det så det räcker till en körklar och besiktigad Vespa GL? Har man som scooterist ett egentligt behov eller intresse av att köpa nämda V50-massa som en enhet? Jag hade nog inte haft det...
Okej, bra - när kan du komma och hämta?fritte wrote:tycker att det inte är överpris att begära något mer än Federico föreslår...

Jo, isåfall blir det Bertil också...vespaco wrote:GL-idéen låter väldigt bra! (Säger en med en GL...) Men Bertil säljer du väl inte??? Just som vi är på väg dit ner igen och tänkte låna den!


om du säljer billigare finns risken att någon köper bara för plocka de bästa bitarna och sälja vidare för samma pris. egentligen spelar det ju ingen roll om någon annan senare tjänar pengar på dina gamla prylar om du själv är nöjd med pengarna du fick, men det är ändå surt när det händer.
jag sålde en gång gammalt originalvespakrom billigt (till en som var väldigt mån att få rätt stuk på sin kära vespa/ögonsten bla, bla, bla....). bara någon dag efter avhämtning (ja, det är sant, så kort tid) låg hälften av prylarna ute på annonsmarknad för dubbla priset och vespan annonserades med resten av kromet bara några månader senare för överpris.....
jag sålde en gång gammalt originalvespakrom billigt (till en som var väldigt mån att få rätt stuk på sin kära vespa/ögonsten bla, bla, bla....). bara någon dag efter avhämtning (ja, det är sant, så kort tid) låg hälften av prylarna ute på annonsmarknad för dubbla priset och vespan annonserades med resten av kromet bara några månader senare för överpris.....
Last edited by Federico on Mon 12 May 2008, 21:44, edited 1 time in total.
Federico
Ja och med tanke på att du brinner för dessa maskiner så är det bättre om du får kompensation för att kunna fortsätta dina vespa drömmar och en snygg GL kan införskaffas. Samt nya delar till din primmy!
Mycket bättre än att någon annan slaktar eller skickar delarna till dyrare priser.
Personlig åsikt då
Mycket bättre än att någon annan slaktar eller skickar delarna till dyrare priser.
Personlig åsikt då

Bara det är gjord av plåt så....
Svårt det där! Jag sålde för ett tag sedan lite delar till en Elit.Själv hade jag betalt en struntsumma och plockat det jag behövde.Många hörde av sej och ville köpa.En del seriösa men också flera pratkvarnar.Släppte grejorna billigt till dom som efter lite utfrågning verkade seriösa.Jag tjänade en liten slant och förhoppnigsvis rullar ett par Eliter till på vägarna.
Ola.G
Om du säljer vesporna en i sänder så hålls helheterna bättre ihop. Annars så plockar antagligen följande ihop den bästa ramen, den bästa motorn och de bästa delarna och gör en 50 av det. Och resten säljs antagligen vidare och/eller blir reservdelar. Då är det inte mycket till "äkta helheter" kvar. Om det betyder något? Det är förstås trams för flera, jag är litet av den nostalgiska typen.
Säljer du allt som paket så går priset ner, typ mängdrabatt. Säljer du en i sänder blir det mera jobb men mera pengar. Och du kanske har tillräckligt med pengar när du sålt två och en massa delar och kan behålla den tredje...
Nehej, Jasso är appsellutt inte till salu!

Nehej, Jasso är appsellutt inte till salu!

Sant. Jag har bara inte mage till att ta ut maximal betalning alltid. Som sagt är jag mer än nöjd om affären kan rendera i en körklar Vespa GL. Kan man säga att en sådan i körklart skick går att hitta för 12-15000 kr, och jag får motsavarande summa för V50:orna, är det nästan så att samvetet säger till.Federico wrote:om du säljer billigare finns risken att någon köper bara för plocka de bästa bitarna och sälja vidare för samma pris. egentligen spelar det ju ingen roll om någon annan senare tjänar pengar på dina gamla prylar om du själv är nöjd med pengarna du fick, men det är ändå surt när det händer.
Ja, sådant kan vara irriterande. Det låter nästan som du råkade ut för en italienare i kakelbranschen...Federico wrote:jag sålde en gång gammalt originalvespakrom billigt (till en som var väldigt mån att få rätt stuk på sin kära vespa/ögonsten bla, bla, bla....). bara någon dag efter avhämtning (ja, det är sant, så kort tid) låg hälften av prylarna ute på annonsmarknad för dubbla priset och vespan annonserades med resten av kromet bara några månader senare för överpris.....

Brinner och brinner, jo, det gör jag väl - men jag inser nog att de kommer att förbli objekt i delar under min ägo. Tid och engagemang finns inte riktigt längre och av utrymmesskäl måste de i princip bort. Tack för synpunkter!kejj wrote:Ja och med tanke på att du brinner för dessa maskiner så är det bättre om du får kompensation för att kunna fortsätta dina vespa drömmar och en snygg GL kan införskaffas. Samt nya delar till din primmy!
Mycket bättre än att någon annan slaktar eller skickar delarna till dyrare priser.
Personlig åsikt då
Ja, så kan man också se det. Nu är de tre aktuella objekten i delar helt kompletta, så jag hade helst sett att de återuppstår igen och inte blir delar till andra objekt. Tack för synpunkter till dig också!ola.G wrote:Svårt det där! Jag sålde för ett tag sedan lite delar till en Elit.Själv hade jag betalt en struntsumma och plockat det jag behövde.Många hörde av sej och ville köpa.En del seriösa men också flera pratkvarnar.Släppte grejorna billigt till dom som efter lite utfrågning verkade seriösa.Jag tjänade en liten slant och förhoppnigsvis rullar ett par Eliter till på vägarna.
Ja, bra synpunkter där! Jag hade dock föredragit om någon djuping hade hämtat rubbet i ett nafs. Det känns jobbigt att stå och babbla med olika köpare om ditt och datt, hit och dit. Jag vill verkligen att de tre exemplaren blir körbara igen (med rätt ram, delar, motor o s v), så kanske är det lämpligt att sälja dem var för sig som du föreslår?vespaco wrote:Om du säljer vesporna en i sänder så hålls helheterna bättre ihop. Annars så plockar antagligen följande ihop den bästa ramen, den bästa motorn och de bästa delarna och gör en 50 av det. Och resten säljs antagligen vidare och/eller blir reservdelar. Då är det inte mycket till "äkta helheter" kvar. Om det betyder något? Det är förstås trams för flera, jag är litet av den nostalgiska typen.Säljer du allt som paket så går priset ner, typ mängdrabatt. Säljer du en i sänder blir det mera jobb men mera pengar. Och du kanske har tillräckligt med pengar när du sålt två och en massa delar och kan behålla den tredje...
Nehej, Jasso är appsellutt inte till salu!
Pengar i all ära, men det har aldrig varit någon drivkraft för mig...

Ett par frågor återstår:
1. Vad kan en komplett smallframebakdel (med lucka, stötdämpare, baklampa, sadel, hjul m m) vara värd? Ett utmärkt släpämne alltså. Bygger folk släp egentligen?
2. Finns det verkligen något intresse på marknaden att köpa 3 st V50 med extradelar i en klump? Vem är intresserad av sådana affärer, kan man undra? Lättare att kanske sälja dem separat och extradelarna för sig? Vad tror ni?
Det var inte kakelförsäljaren som köpte min prylar.Terraplane Blues wrote:Sant. Jag har bara inte mage till att ta ut maximal betalning alltid. Som sagt är jag mer än nöjd om affären kan rendera i en körklar Vespa GL. Kan man säga att en sådan i körklart skick går att hitta för 12-15000 kr, och jag får motsavarande summa för V50:orna, är det nästan så att samvetet säger till.Federico wrote:om du säljer billigare finns risken att någon köper bara för plocka de bästa bitarna och sälja vidare för samma pris. egentligen spelar det ju ingen roll om någon annan senare tjänar pengar på dina gamla prylar om du själv är nöjd med pengarna du fick, men det är ändå surt när det händer.
Ja, sådant kan vara irriterande. Det låter nästan som du råkade ut för en italienare i kakelbranschen...Federico wrote:jag sålde en gång gammalt originalvespakrom billigt (till en som var väldigt mån att få rätt stuk på sin kära vespa/ögonsten bla, bla, bla....). bara någon dag efter avhämtning (ja, det är sant, så kort tid) låg hälften av prylarna ute på annonsmarknad för dubbla priset och vespan annonserades med resten av kromet bara några månader senare för överpris.....![]()
Brinner och brinner, jo, det gör jag väl - men jag inser nog att de kommer att förbli objekt i delar under min ägo. Tid och engagemang finns inte riktigt längre och av utrymmesskäl måste de i princip bort. Tack för synpunkter!kejj wrote:Ja och med tanke på att du brinner för dessa maskiner så är det bättre om du får kompensation för att kunna fortsätta dina vespa drömmar och en snygg GL kan införskaffas. Samt nya delar till din primmy!
Mycket bättre än att någon annan slaktar eller skickar delarna till dyrare priser.
Personlig åsikt då
Ja, så kan man också se det. Nu är de tre aktuella objekten i delar helt kompletta, så jag hade helst sett att de återuppstår igen och inte blir delar till andra objekt. Tack för synpunkter till dig också!ola.G wrote:Svårt det där! Jag sålde för ett tag sedan lite delar till en Elit.Själv hade jag betalt en struntsumma och plockat det jag behövde.Många hörde av sej och ville köpa.En del seriösa men också flera pratkvarnar.Släppte grejorna billigt till dom som efter lite utfrågning verkade seriösa.Jag tjänade en liten slant och förhoppnigsvis rullar ett par Eliter till på vägarna.
Ja, bra synpunkter där! Jag hade dock föredragit om någon djuping hade hämtat rubbet i ett nafs. Det känns jobbigt att stå och babbla med olika köpare om ditt och datt, hit och dit. Jag vill verkligen att de tre exemplaren blir körbara igen (med rätt ram, delar, motor o s v), så kanske är det lämpligt att sälja dem var för sig som du föreslår?vespaco wrote:Om du säljer vesporna en i sänder så hålls helheterna bättre ihop. Annars så plockar antagligen följande ihop den bästa ramen, den bästa motorn och de bästa delarna och gör en 50 av det. Och resten säljs antagligen vidare och/eller blir reservdelar. Då är det inte mycket till "äkta helheter" kvar. Om det betyder något? Det är förstås trams för flera, jag är litet av den nostalgiska typen.Säljer du allt som paket så går priset ner, typ mängdrabatt. Säljer du en i sänder blir det mera jobb men mera pengar. Och du kanske har tillräckligt med pengar när du sålt två och en massa delar och kan behålla den tredje...
Nehej, Jasso är appsellutt inte till salu!
Pengar i all ära, men det har aldrig varit någon drivkraft för mig...![]()
Ett par frågor återstår:
1. Vad kan en komplett smallframebakdel (med lucka, stötdämpare, baklampa, sadel, hjul m m) vara värd? Ett utmärkt släpämne alltså. Bygger folk släp egentligen?
2. Finns det verkligen något intresse på marknaden att köpa 3 st V50 med extradelar i en klump? Vem är intresserad av sådana affärer, kan man undra? Lättare att kanske sälja dem separat och extradelarna för sig? Vad tror ni?
Mitt prisförslag för maximal betalning handlade om riktigt bra renoveringsobjekt, och det är ju en svår definition. Nu vet ju alla här att du mekar och har gjort fina renoveringar så det är ingen tvekan om att du vet vad som är komplett/bra skick/dåligt skick m.m. Är dina tre nedmonterade V50:s i riktigt bra skick och kompletta så är väl 5000 inget överpris? en bra bruksskicks (orenoverad) original v50 går ju för mellan 7 och 10.000kr. Jag tror också att priserna kommer att dra iväg på äldre smallframes, idag ser man ingen skillnad på en 66:a och en 82:a. Men vänta bara tills någon få upp ögonen för att det finns massor med gamla fina 60-tals smallframes i Sverige. Det är ju ingen direkt skillnad på utseendet, men samlare som vill ha "rätt" ram/motornummer betalar också för det....
Federico
Ja, jag tycker verkligen att det är tre bra renoveringsobjekt. Det rör sig alltså om de vita "tvillingarna" (-66 och -69) samt Bertil (-74). -66:an och -69:an är bra mycket bättre än vad de ger för intryck med sin patina: raka i plåten och endast fin ytrost, båda är i princip oskruvade lågmilare (400 samt 800 mil vid inköp). Bertil är riktad och upplagad och numera fin i plåten (förutom lacken då).Federico wrote:Det var inte kakelförsäljaren som köpte min prylar.
Mitt prisförslag för maximal betalning handlade om riktigt bra renoveringsobjekt, och det är ju en svår definition. Nu vet ju alla här att du mekar och har gjort fina renoveringar så det är ingen tvekan om att du vet vad som är komplett/bra skick/dåligt skick m.m. Är dina tre nedmonterade V50:s i riktigt bra skick och kompletta så är väl 5000 inget överpris? en bra bruksskicks (orenoverad) original v50 går ju för mellan 7 och 10.000kr. Jag tror också att priserna kommer att dra iväg på äldre smallframes, idag ser man ingen skillnad på en 66:a och en 82:a. Men vänta bara tills någon få upp ögonen för att det finns massor med gamla fina 60-tals smallframes i Sverige. Det är ju ingen direkt skillnad på utseendet, men samlare som vill ha "rätt" ram/motornummer betalar också för det....


Jag tror också att du har en poäng i det där med sextiotalarna. Jag kan inte för mitt liv begripa varför man köper en sjuttiotalare och senare när det finns sextiotalare? Det är många snyggare detaljer samt bättre helhetsintryck på dem, tycker jag. Särskilt -66:an med det äldre emblemet och den annorlunda karosspressningen är något riktigt extra.
Släpämnet då? Är det hett stoff på marknaden?
Släpvagnar som är färdiga är säkert pop, men antagligen inte som "do it yourself"-paket. Det kräver typ uppfinnarjocke-typer och sådana finns det begränsat av. Man skall veta vad man gör, hur man gör, plats att göra det och dessutom ha motivation att göra det. Typ Ola Lång. Men sådana personer brukar ha garagen fyllda med projekt och det lutar då mera mot donationspris. Tror jag.
Kanske göra ett snyggt bord av det, typ glasskiva på och sälja? En skön sits på och sälja som barstol? Galna idéer som de där Vespastyrhuvudlamporna, kommer ni ihåg?
Kanske göra ett snyggt bord av det, typ glasskiva på och sälja? En skön sits på och sälja som barstol? Galna idéer som de där Vespastyrhuvudlamporna, kommer ni ihåg?

Du tror alltså inte att do-it-yoursel är populärt? Det är väl bara trevligt att själv få konstruera något dylikt? Att köpa färdigt känns inte så skoj i mitt tycke iallafall.vespaco wrote:Släpvagnar som är färdiga är säkert pop, men antagligen inte som "do it yourself"-paket. Det kräver typ uppfinnarjocke-typer och sådana finns det begränsat av. Man skall veta vad man gör, hur man gör, plats att göra det och dessutom ha motivation att göra det. Typ Ola Lång. Men sådana personer brukar ha garagen fyllda med projekt och det lutar då mera mot donationspris. Tror jag.
Kanske göra ett snyggt bord av det, typ glasskiva på och sälja? En skön sits på och sälja som barstol? Galna idéer som de där Vespastyrhuvudlamporna, kommer ni ihåg?
Nja, ett bord av en bakdel kanske inte är någon höjdare? En sådan där lampa skulle jag gärna gjort, men det kom jag på långt efter att jag hade skänkt bort framdelen...
Förvisso, men är det bara jag som tycker det vore skoj med ett släp? Skoj att framdelen kom till användning! Har för mig att du skulle bygga något barnfordon? Hursomhelst ser jag fram emot bilder på den räddade V50:n.Federico wrote:är väl perfekt för den som har en krockad bakdel och behöver fixa med nya "kåpor" mm. Precis som framdelen från samma fordon, en krockad V50 som blev glad över den (bildbevis kommer senare!)Terraplane Blues wrote:Släpämnet då? Är det hett stoff på marknaden?
en moped är väl ett bra barnfordon...!Terraplane Blues wrote:Du tror alltså inte att do-it-yoursel är populärt? Det är väl bara trevligt att själv få konstruera något dylikt? Att köpa färdigt känns inte så skoj i mitt tycke iallafall.vespaco wrote:Släpvagnar som är färdiga är säkert pop, men antagligen inte som "do it yourself"-paket. Det kräver typ uppfinnarjocke-typer och sådana finns det begränsat av. Man skall veta vad man gör, hur man gör, plats att göra det och dessutom ha motivation att göra det. Typ Ola Lång. Men sådana personer brukar ha garagen fyllda med projekt och det lutar då mera mot donationspris. Tror jag.
Kanske göra ett snyggt bord av det, typ glasskiva på och sälja? En skön sits på och sälja som barstol? Galna idéer som de där Vespastyrhuvudlamporna, kommer ni ihåg?
Nja, ett bord av en bakdel kanske inte är någon höjdare? En sådan där lampa skulle jag gärna gjort, men det kom jag på långt efter att jag hade skänkt bort framdelen...
Förvisso, men är det bara jag som tycker det vore skoj med ett släp? Skoj att framdelen kom till användning! Har för mig att du skulle bygga något barnfordon? Hursomhelst ser jag fram emot bilder på den räddade V50:n.Federico wrote:är väl perfekt för den som har en krockad bakdel och behöver fixa med nya "kåpor" mm. Precis som framdelen från samma fordon, en krockad V50 som blev glad över den (bildbevis kommer senare!)Terraplane Blues wrote:Släpämnet då? Är det hett stoff på marknaden?
Federico
He-he, sablars blocket... Jag har nu fått tummarna loss och la in en annons i gårkväll om tre Vespa 50. Döm om min förvåning när annonsen inte godkännes p g a någon otydlig regel som säger att man inte får sälja mer än ett fordon per annons!
Givetvis har jag förklarat att jag inte har något intresse att sälja dem styckevis, men utan gehör. Jag har även frågat om jag kan sälja dem som x antal kilo järn och på så sätt komma ifrån deras byråkrati. Har dock ej erhållit något svar än...
Grr, nu Fredrik vara arg!
Givetvis har jag förklarat att jag inte har något intresse att sälja dem styckevis, men utan gehör. Jag har även frågat om jag kan sälja dem som x antal kilo järn och på så sätt komma ifrån deras byråkrati. Har dock ej erhållit något svar än...
Grr, nu Fredrik vara arg!

blocket vill väl tjäna pengar, fråga om du kan lägga ut annonsen 3xTerraplane Blues wrote:He-he, sablars blocket... Jag har nu fått tummarna loss och la in en annons i gårkväll om tre Vespa 50. Döm om min förvåning när annonsen inte godkännes p g a någon otydlig regel som säger att man inte får sälja mer än ett fordon per annons!
Givetvis har jag förklarat att jag inte har något intresse att sälja dem styckevis, men utan gehör. Jag har även frågat om jag kan sälja dem som x antal kilo järn och på så sätt komma ifrån deras byråkrati. Har dock ej erhållit något svar än...
Grr, nu Fredrik vara arg!
Federico
Nej, det verkar inte vara det som är frågan eftersom jag har blivit erbjuden att dela upp annonsen i tre nya annonser utan kostnad. Däremot har jag inte fått något svar på varför jag inte kan ha annonsen som en enhet.Federico wrote:blocket vill väl tjäna pengar, fråga om du kan lägga ut annonsen 3x
Jag vägrar att acceptera äckel-blockets ovilja att tillmötesgå och svara sina kunder. De har för bövelen inte ens ett telefonnummer man kan ringa! Vid sådana här tillfällen kan jag bli precis hur mycket rättshaverist som krävs bara för saken och principens skull.
Som exempel letade jag snabbt upp ett tiotal privatannonser där mer än ett fordon såldes och hänvisade till dessa. Då plockade de helt sonika bort annonserna eftersom det var strängeligen förbjudet! Skall jag göra deras jobb? Hur kan dessa annonser ha passerat deras granskning?
Detta skall kosta blocket...

jag har ingen koll på hur blocket fungerar, hur många som jobbar där (säker bara ett fåtal personer), om reglerna är vettiga eller inte. kan bara säga att de gånger jag lagt ut annonser har det sålts på nolltid och annonskostnaden är i mina ögon extremt billig med tanke på hur man når ut. skulle servicen öka med telefonnummer och bättre koll så ökar naturligtvis annonskostanden också. men Blocket ska naturligtvis behandla sina kunder lika efter de regler som satts upp.
jämför med tradera/ebay där avgifter, procent på slutpris, procent på betalningen är riktigt lurigt att hålla koll på som säljare.
jämför med tradera/ebay där avgifter, procent på slutpris, procent på betalningen är riktigt lurigt att hålla koll på som säljare.
Federico
Jag delar inte din något glorifierade syn på blocket eftersom jag tidigare har fått en annons refuserad och blivit bristfälligt bemött. För mig har det inget med kostnader att göra - skulle gladeligen betala 500 kr, bara jag fick utforma annonsen efter hur jag vill sälja mina ägodelar, men framförallt att jag fick svar på mina frågor samt att de motiverade sina regler vid förfrågan..Federico wrote:jag har ingen koll på hur blocket fungerar, hur många som jobbar där (säker bara ett fåtal personer), om reglerna är vettiga eller inte. kan bara säga att de gånger jag lagt ut annonser har det sålts på nolltid och annonskostnaden är i mina ögon extremt billig med tanke på hur man når ut. skulle servicen öka med telefonnummer och bättre koll så ökar naturligtvis annonskostanden också. men Blocket ska naturligtvis behandla sina kunder lika efter de regler som satts upp.
jämför med tradera/ebay där avgifter, procent på slutpris, procent på betalningen är riktigt lurigt att hålla koll på som säljare.
Jag har kontaktat dem ett flertal gånger i gårkväll samt i dag, men deras obenägenhet att svara är fullständigt beklämmande. Bl a har jag bett dem definiera vad ett "motorfordon" räknas som samt bett om ett svar på varför jag inte kan sälja tre vespor som en enhet. Inget konkret svar än så länge, utan bara en massa raljerande om att annonsen bryter mod deras regler.
Visst kan det vara lurigt med provisionen på ebay och Tradera m fl - men mitt intryck är att dessa har en betydligt bättre kundservice än blocket. Jag har både köpt och sålt massor på Tradera, men har aldrig haft någon anledning att invända något mot Tradera som företag. De sköter argumentation och kundservice på ett betydligt bättre sätt om det nu skulle vara något.
Ha-ha, jag fick ett svar om att det var okej att sälja dem som en enhet under "Mopeder > tillbehör" i och med att motorerna är urtagna på dem. Helt okej för mig, varpå jag ändrade annonsen till den hänvisade kategorin, men nu refuserades anonnsen även där p g a regelbrott om att man inte får sälja mer än ett fordon per annons! Mu-ha-ha-ha...
Man blir trött... *suck!*

Man blir trött... *suck!*