Kopplings trubbel

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Kopplings trubbel

Post by k650 »

På min Bajaj 125 så hörs frikopplingen som en stenkross precis när man släpper den för att köra iväg och så hugger den. När motorn är kall fungerar den perfekt och ljudlöst....vad kan det vara som är "fel"? Har precis servat med ny olja i motorn som ska vara SAE30 enligt Bajaj. :sad:
Piaggio Skipper 172 -1994
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Vilken SAE30 använder du?

Det finns två huvudtyper av kopplingslameller till Bajaj Chetak, en vanlig kork d:o och en av ngt korkliknande billigare material.

Om din koppling är bytt kanske den har det korkliknande materialet vilket är riktigt kasst. Tror alla som kom till Sverige hade kork då i den korkliknande finns det asbest.
De som importören sålde som reservdel tror jag var de i korkliknande material och kan nog ge ditt fenomen.

VH/Calle
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Oljan är vanlig "gräsklippar olja" SAE30, men det ska väl duga utmärkt. Vet du vem som sålde delar till Bajaj i Sverige? När man kör och växlar så fungerar det perfekt, det är bara från stillastående det konstrar.
Piaggio Skipper 172 -1994
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Oljan är vanlig "gräsklippar olja" SAE30, men det ska väl duga utmärkt. Vet du vem som sålde delar till Bajaj i Sverige? När man kör och växlar så fungerar det perfekt, det är bara från stillastående det konstrar. :/
Piaggio Skipper 172 -1994
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

jajamensan, vanlig gräsklippar olja är prima!

Det var Indoman i Göteborg som var importör.
Sedan var det i allafall en handlare som importerade själv...

Du kan ju trycka in en Vespakoppling i motorn annars.

Min Bajaj Cub hade precis samma fel, satte i en Chetak exportkoppling (kork) och felet försvann.
Last edited by calle on Mon 12 May 2008, 13:44, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

förresten har jag för mig att Chetak har den gamla typen av lameller som återfinns i t.ex. sena GS150.
Lamellerna är alltså den typen med 'kuggar' i centrum.
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Går det månne att hitta original Bajaj lameller eller det får bli Piaggios delar?
Piaggio Skipper 172 -1994
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

inga problem att hitta original Bajaj lameller, fast italienska 'Surflex' är helt klart att rekomendera!
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Var kan man köpa Bajaj delar? :grin:
Piaggio Skipper 172 -1994
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

med låg dollar, Bajaj USA t.ex. vet ej om de säljer direkt till slutkund men de säljer till handlare, kanske får fråga ÅF.
http://www.bajajusa.com/Dealers.htm

Annars i Tyskland t.ex.
http://scooter-center.com/catalog/produ ... 5429b1a6e9
Post Reply