Jag tog mitt MC-kort redan 1993, men har aldrig haft en MC, främst av ekonomiska skäl. Nu är det dock dags att införskaffa en, och jag är väldigt sugen på en scooter. Att det är just scooter som lockar är att jag dels behöver en mc att pendla med, och dels att jag på semestrar kört lite scooter och uppskattat tjusningen med det.
Hur som helst, så står jag nu inför att köpa en begagnad, men det är så fruktansvärt svårt att bestämma sig. Jag läser och läser och det finns en massa som talar för vissa maskiner och massa som talar emot.
Jag funderar på en Kymco Grand Dink 250 som jag hittat på blocket.se. Ägarna köpte den när den hade gått 400 mil och haft den och pendlat fram och tillbaka till jobbet, men tröttnat på att den endast går att använda den april till september. Det ligger ganska bra i pris, det som talar emot är att den gått hela 3900 mil. Men å andra sidan har de servat den regelbundet på auktoriserad verkstad.
Alternativ 2 är en Lifan 150cc-04. Den har bara gått drygt 400 mil, men om den vet jag desto mindre. Jag läste någonstans att just Lifan 2004 inte är känt för att vara av den bästa kvalitén men just att den gått så lite kan borga för att jag kan ha den ett tag.
Alternativ 3 är förstås att jag fortsätter leta. Problemet är förstås att man inte vet vad man letar efter.
Så av de alternativ som finns ovan, är det något som jag bör tänka extra på?
Goda råd vid köp av Scooter?
Kymcon låter som ett bättre alternativ, förutsatt att skicket är OK och inget är trasigt. Slitdelar kan alltid bytas och du får en större, mer rejäl scooter som lämpar sig bättre för lite längre sträckor (=utanför stan).
/Jörgen
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Håller med om att Kymcon är ett bra alternativ, bättre än den Kinesiska som jag nog skulle akta mig för av just kvalitetsskäl. En annan cykel som är trevlig är Yamaha Majesty som har en underbar motor i 250 cc. En motorstorlek som räcker gott och väl till även i stadstrafik med passagerare. Finns gott om begagnat att hitta. Yamahan vill jag dock påstå är mer en landsvägsmaskin än Kymcon som nog är smidigare i stadstrafik pga av annan vinkel på framgaffeln.
Mvh
Mvh
Mvh / GeCe
Kör Honda ANF125 Innova -05 med stort nöje när jag inte åker BMW GS 650.
Kör Honda ANF125 Innova -05 med stort nöje när jag inte åker BMW GS 650.