Vespa Elit -54 -56
Vespa Elit -54 -56
Jag har kommit i kontakt med en studiekamrat som vill sälja sin Vespa. Allt jag vet är att den är helt komplett och att den har lampan på framskärmen. Ägaren tror att det är en -54 eller 56:a.
Vespan har varit i bruk fram till ett par årsedan och den är enligt uppgift penselmålad.
Jag ska få bilder mailade till mig om en vecka och jag undrar nu vad ni tror att den kan vara värd.
Jag vill ju inte lura min kamrat men inte heller betala något överpris.
/Albin
Vespan har varit i bruk fram till ett par årsedan och den är enligt uppgift penselmålad.
Jag ska få bilder mailade till mig om en vecka och jag undrar nu vad ni tror att den kan vara värd.
Jag vill ju inte lura min kamrat men inte heller betala något överpris.
/Albin
Re: Vespa Elit -54 -56
fordonets skick är helt avgörande.
en Elit från de åren i fint orört original/bruksskick kan vara värd en hel del, likaså en renoverad om det är snyggt gjort ( av någon som har koll). Skulle gissa att man kan få betala mellan 10-25.000kr för ovanstående.
är den ommålad, rostig, okomplett, ornoverad motor m.m. Graden av "förfallet" påverkar priset nedåt. Med andra ord behöver den inte vara värd mer än ett par tusenlappar.
Ett tips är att kolla upp vilka delar som är svåra att hitta till just den modellen, om de finns, är hela eller kanske ersatta med nyare icke originaldelar. Exempel kan vara; hastighetsmätare, framlyse/baklyse, sadel, kåpor på motorn....
kolla också rost i balkar, tunnel, golv m.m.
lycka till!
en Elit från de åren i fint orört original/bruksskick kan vara värd en hel del, likaså en renoverad om det är snyggt gjort ( av någon som har koll). Skulle gissa att man kan få betala mellan 10-25.000kr för ovanstående.
är den ommålad, rostig, okomplett, ornoverad motor m.m. Graden av "förfallet" påverkar priset nedåt. Med andra ord behöver den inte vara värd mer än ett par tusenlappar.
Ett tips är att kolla upp vilka delar som är svåra att hitta till just den modellen, om de finns, är hela eller kanske ersatta med nyare icke originaldelar. Exempel kan vara; hastighetsmätare, framlyse/baklyse, sadel, kåpor på motorn....
kolla också rost i balkar, tunnel, golv m.m.
lycka till!
Federico
Ola, nu handlade det om ElitOla Lång wrote:1955 i och med GS, 1956 på super,U fanns också tidigt med lyse upptill men årtal får Paka svara på, för det kan han bättre!

Vespa U hade lyset där uppe redan 1953. Sedan är det väl frågan om Hoffman eller ACMA?

Vespa U, 1953. Är den ful eller snygg eller bara intressant för att det tillvekades så få?
Federico
har fått bilderna nu.
Eliten är helt original och oskruvad från 1956. Totalt komplett och han påstår att den röda lacken är helt original även den.
Vespan är uttagen 1978 och har sedan varit i trafik till 1991 med totalt två ägare. Såg på bilderna att det finns två utfällbara små fotstöd för passageraren, är detta original tro.
Eliten är helt original och oskruvad från 1956. Totalt komplett och han påstår att den röda lacken är helt original även den.
Vespan är uttagen 1978 och har sedan varit i trafik till 1991 med totalt två ägare. Såg på bilderna att det finns två utfällbara små fotstöd för passageraren, är detta original tro.
Nej, röd är inte original.
Om du lägger upp bilderna kan du få mer info.
/P
Om du lägger upp bilderna kan du få mer info.
/P
Albin wrote:har fått bilderna nu.
Eliten är helt original och oskruvad från 1956. Totalt komplett och han påstår att den röda lacken är helt original även den.
Vespan är uttagen 1978 och har sedan varit i trafik till 1991 med totalt två ägare. Såg på bilderna att det finns två utfällbara små fotstöd för passageraren, är detta original tro.
Re: Vespa Elit -54 -56
Den här finns på blocket nu(överpris?)Albin wrote:Jag har kommit i kontakt med en studiekamrat som vill sälja sin Vespa. Allt jag vet är att den är helt komplett och att den har lampan på framskärmen. Ägaren tror att det är en -54 eller 56:a.
Vespan har varit i bruk fram till ett par årsedan och den är enligt uppgift penselmålad.
Jag ska få bilder mailade till mig om en vecka och jag undrar nu vad ni tror att den kan vara värd.
Jag vill ju inte lura min kamrat men inte heller betala något överpris.
/Albin
http://www.blocket.se/vi/16200695.htm?ca=10_s
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Äh den där snubben i Norrköping har förökt kränga den där fulsprayade vespan massvis med gånger, felet är att han tror han ska bli miljonär!
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2519
här avhandlades hans fina objekt i september i fjol. Skapligt fel ute.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2519
här avhandlades hans fina objekt i september i fjol. Skapligt fel ute.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Instämmer. Men det är synd på fina kvitton.
/P
/P
Ola Lång wrote:Äh den där snubben i Norrköping har förökt kränga den där fulsprayade vespan massvis med gånger, felet är att han tror han ska bli miljonär!
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2519
här avhandlades hans fina objekt i september i fjol. Skapligt fel ute.
Tycker ni den här ser bekant ut, säg?
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=667861
Tänk så priset stiger... Och texten är precis som tidigare att det är frågan om en raritet i orginalfärg. Och kvittona nämns också givetvis.
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=667861
Tänk så priset stiger... Och texten är precis som tidigare att det är frågan om en raritet i orginalfärg. Och kvittona nämns också givetvis.
Jaså Silverspraybomben från Norrköping hamnade i Finland!
Rubriken är ju ganska fel, antingen är säljaren ett rikspucko eller så har han reggat den på annan scooters papper, COMMERCIAL är nämligen APE!
Kan man få svarta plåtar på något fordon som verkligen inte alls varit reggat in finland förr i tiden ?
schysst med rallystropp som håller fast motorkåpan, yeaah!

Rubriken är ju ganska fel, antingen är säljaren ett rikspucko eller så har han reggat den på annan scooters papper, COMMERCIAL är nämligen APE!
Kan man få svarta plåtar på något fordon som verkligen inte alls varit reggat in finland förr i tiden ?
schysst med rallystropp som håller fast motorkåpan, yeaah!

Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Killen kanske inte kunde hitta rätt modell i Nettimoto? Det finns bedrövligt få modeller. Jämfört med Blocket så tvingas man välja märke och modell ur färdiga listor. Blir alltså inte en Vespa av modell Chingping här, vilket är väldigt skönt. Men saknas den riktiga modellen så tvingas man välja något annat och det blir konstigheter. Men han har skrivit modellen i tilläggsbeskrivningen.
Man får svarta plåtar på bilar/mc som är äldre än 1972. Och om fordonet haft det ursprungligen och är yngre. Behöver inte vara finskreggad från början eller museifordon. Oftast är det museifolk som vill ha svarta skyltar så folk tror att det är samma sak.
Den här killen har hämtat en Touring/GL också. Som också hittas i Nettimoto. Bara välj Vespa i Merkki-fältet och sök med "Hae". I Malli kan man välja modellen. I Tyyppi kan man välja bara skoters med "skootteri", men här har han väljt fel, så därför ser inte en del av sökarna den här Vespan...
Man får svarta plåtar på bilar/mc som är äldre än 1972. Och om fordonet haft det ursprungligen och är yngre. Behöver inte vara finskreggad från början eller museifordon. Oftast är det museifolk som vill ha svarta skyltar så folk tror att det är samma sak.
Den här killen har hämtat en Touring/GL också. Som också hittas i Nettimoto. Bara välj Vespa i Merkki-fältet och sök med "Hae". I Malli kan man välja modellen. I Tyyppi kan man välja bara skoters med "skootteri", men här har han väljt fel, så därför ser inte en del av sökarna den här Vespan...