Renovera förgasare v50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Renovera förgasare v50

Post by Vomitsquad »

Tänkte putsa i ordning förgasaren på en V50 så att den är i toppskick, men nu är det så att jag aldrig pillat med förgasare innan. Kan någon förklara och gärna länka bilder/mekguider.
Är för övrigt intresserad av allt onlinematerial rörande renovering av V50-motorer så länka på!

Tack på förhand!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vomitsquad</i>
<br />
Är för övrigt intresserad av allt onlinematerial rörande renovering av V50-motorer så länka på!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vespa 50 tillhör smallframeserien, scooterhelp har fina meksidor:

mektips: http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html

sprängskisser: http://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T ... parts.html

Federico
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

www.smallframes.com finns en mycket tydlig guide till hur du plockar isär och sätter ihop förgasaren. Klicka på technical, så hittar du! Rebuilding the carburettor heter avdelningen, som även innehåller hur man plockar ner den.
Där finns en hel del annat mysigt också!

Bensin och tryckluft tycker jag är bäst när du ska göra rent när du väl har plockat isär. Undvik tandborste! Jag gjorde det misstaget en gång. Tandborsten löses upp av bensinen. Pinsamt blir det! Om man dessutom har lagt bensinen i en glassförpackning, så kan det bli riktigt jobbigt eftersom den också löses upp. Nu berättar jag om mina pinsamma misstag. Du kanske inte alls behöver hjälp på den fronten. Men du kan ju alltid berätta om dåren som du läste om på nätet...
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Tackar. Ja, det är en jäkligt bra sida, men jag hittar inget där om carb rebuild. Eller missade jag det?
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Aah, helt grymt. Perfekt. Tack som f*n Jamerson.
(Förra inlägget syftade på Fredricos inlägg, men ni är så snabba på att posta så du kom före.:D)
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Det är faktiskt lite ovanligt med så här högt tempo, känns det som. Det är Federico och Calle som skriver mest...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jamerson</i>
<br />Det är faktiskt lite ovanligt med så här högt tempo, känns det som. Det är Federico och Calle som skriver mest...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

eftersom jag inte kan köra ifrån Calle på scooter så får man försöka skriva mer än honom istället ;)

på tal om tandborste som smälter så brukar jag använda en så finfin "tandborste" med stålborst, perfekt för att göra rent div motordelar.

Federico
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Nu när vi ändå har hamnat offtopic, så:
Jag såg att du kommer från Göteborg, Vomitsquad. Har du precis blivit med Vespa?
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Då slänger vi oss handlöst off topic då.
Har faktiskt inte ens köpt den ännu, men jag skall köpa en polares. Försöker bara få lite ledig tid att fixa med ett sådant projekt. I och med att jag är rätt noggrann så kommer det nog ta en hel del tid för det blir helrenovering och ny lack.
Post Reply