2-takts olja

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
k650
Entusiast
Entusiast

2-takts olja

Post by k650 »

En fråga som är lite känslig, men jag ställer den ändå. Har köpt en Bajaj Chetak 125 -1993, på dekalen anges att den ska ha 2% oljebalndning i bensinen. Men ska det vara mineral eller syntet olja, en del påstår att syntet oljan inte blandar sej med bensinen ordentligt. Någon som vet? :grin:
Piaggio Skipper 172 -1994
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Knappast någon skillnad. Vi har kört med syntet hela tiden och allt har fungerat utmärkt. Rentavt använt oss av Castrol TTS, tävlingsolja tycker jag reklamen försöker påstå att det är. :-) Totalt otrimmat... Och det finns givetvis de som genast säger att motorerna är designade för mineralolja och då säger jag: Bah! Man använde det man hade och idag har man äntligen vettiga alternativ!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: 2-takts olja

Post by Hedge »

Mineral kan du använda när du kör in en ny cylinder. I alla andra fall så är helsyntet att föredra, den har vida bättre smörjegenskaper och värmetålighet. Se till att få en helsyntet som är avpassad för bensinblandning bara (brukar stå nåt om 'not for pre-mix' eller liknande för de som INTE passar att blanda i bensinen.)

De som säger att helsyntet inte blandar sig med bensin ordentligt, vet inte riktigt vad de talar om. Visst, ger man sig på att blanda olja speciellt avsedd för separatsmörjning i tanken, då kan det bli fel. Men det är inte pga att det är helsyntet.

Shell har en bra helsyntet, min egna favorit är Preems Motex helsyntet. Bra pris på den, och den har funkat kanon.

Mvh

Guran

k650 wrote:En fråga som är lite känslig, men jag ställer den ändå. Har köpt en Bajaj Chetak 125 -1993, på dekalen anges att den ska ha 2% oljebalndning i bensinen. Men ska det vara mineral eller syntet olja, en del påstår att syntet oljan inte blandar sej med bensinen ordentligt. Någon som vet? :grin:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Då ska alltså Biltemas helsyntet 2-takt olja gå bra, deras oljor är som bekant Statoil tillverkade.
Piaggio Skipper 172 -1994
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Se bara till att den möter eller överstiger kvalitetsbeteckningen JASO FC. Då vet du att den är bra.

Sen var Biltema hämtar sin olja från dag till annan, det vet man aldrig. Där de får bäst pris just vid inköpet, är väl en bra gissning.

Mvh

/G
k650 wrote:Då ska alltså Biltemas helsyntet 2-takt olja gå bra, deras oljor är som bekant Statoil tillverkade.
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

så oljan man får med gratis när man beställer från sip-scootershop är att föredra?Den är ju syntetisk,Jag har även kört på biltemas utombordsolja,funkar!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Kör inte på utombordsolja! Den är inte avsedd för luftkylda motorer, kan bli intressanta resultat.
Vi körde MC258 på utombords olja ganska länge, och idag finns det knappt några reservdelar att få tag i till dom hojarna.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

jo, lagat ett antal vespor som förstörts då de körts på utombordsolja har man gjort...
Utombordsoljan är som Patrik skriver ej gjorda för luft(fläkt-)kylda motorer.
Utombordsoljan är gjord att förbrännas vi lägre temperatur än vanlig 2T, vespan blir attans varm runt avgasporten och vid lång/hårdkörning kommer det vara så varmt att utombordsoljan förlorar alla sina smörjegenskaper.

/C
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ja, den är absolut att föredra om vi jämför med utombordsolja. (Som dessutom är gjord för vattenkylda motorer, vilket inte direkt är idealt när vi snackar om att använda den i en Vespamotor...)

blizzy wrote:så oljan man får med gratis när man beställer från sip-scootershop är att föredra?Den är ju syntetisk,Jag har även kört på biltemas utombordsolja,funkar!
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Jag kör själv en hel del på sip´s olja på mina "standard" motorer och är helt klart nöjd. Inte haft några problem på grund av den oljan.
På trimmat föredrar jag dock TTS, trots priset.
Post Reply