Förstärkt Variotronic

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
calle
Trollkarl
Trollkarl

Förstärkt Variotronic

Post by calle »

Tjena!

Så här i slösurfartagen läste jag på Cambridge Lambretta detta:
"N.B. on high power kits you should choose the modified Varitronic. Kits such as RB, or tuned TS1, Imola, Rapido, any race tuned scooter, if the scooters output is more then 20bhp you will need this option, we will not garuntee the Varitronic unless the strengthened option is chosen. "
( http://ccgi.bowden.force9.co.uk/catalog ... ts_id=1369 )

Någon som vet vad förstärkningen innebär?

Att fläkten kan komma lös har jag ju redan provat på.
Resten av komponenterna ser dock bra ut.

VH/Calle
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Stian »

Jeg har et slikt kit.

Den er tig svetsat rundt senteret så inte nitingen skal gå av.
Hamond
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hamond »

Du har rätt, det är förstarkning av svänghjulet. Dem svetsa svänghjulet, tig svetsa ihop housing o hjulet. Vissa motor har förmycket kraft så (the rivits) klara inte av det....bla bla, det vet du bättre än mig :grin:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!

Perfekt, tack för hjälpen!

Dock är jag lite rädd att svänghjulet slår sig och att magneterna tar stryk av svetsningen.

VH/Calle

p.s. Stian, har du fått kraft i lyset ännu?
Desmo
Drömmare
Drömmare

Post by Desmo »

Du behöver inte vara orolig för att svänghjulet slår sig ,man behöver ju inte lägga jätte mycket svets (värme) ,se bara till att kyla ner lite försiktigt efteråt.

Har ett Varitronic som jag gjort denna operation på ,verkar funka bra.
Inte hunnit/kunnat hård testa det än bara.

Stian , en fråga ang Varitronic
Förstått att du har RB kit + Varitronic (precis som jag) ,läst på brittiska forumet om någon som hade problem med RB +varitronic ,problemet var tydligen när man började komma upp i varv så hängde inte varitronicet med ??? !!! något som du märkt eller testat ???
Blev förtjust i varitronic sedan jag köpte det till mitt Imola bygge ,har funkat utmärkt !! ,ville slippa tändproblem så jag flyttade över det till mitt RB bygge (fick förstärka/svetsa eftersom det är lite mer hästar i RB )

Funkar det inte så får jag väl gå över till Indiskt kvalitets tändsystem.... ;)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Tack, låter betryggande!

Hjälpte till att bygga ihop ett Variotronic på en RB inför vår galna körning mellan Saigon till Ho Chi Minh ( soulscooter.com/vn) . Den fungerade 100% klanderfritt.
Inte antydan till att inte variotronic skulle hänga med.

DOCK vid bolt on med 60mm AF-vev så gick det inte att ställa tändnningen rätt, högtsa starttändpunkt var 10° (alltså runt 0° vid toppvarv) då gick den kass kan jag säga och skulle inte hållt så långt.
Fick fräsa ur färstplattan över en centimeter för att få korrekt gradtal.
Felet låg i kilspårets placering i veven.
Tändinställningen på Variotronic kan förbrylla de flesta, val av strob kan vara avgörande och metoden är inte lik ngn annan, dessutom är flertalet instruktioner felaktiga.
Tror att detta kan vara orsaken till att många Variotronic går fel.

VH/Calle
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Stian »

Min går fortfarande alt for fett, jeg venter på nye mundstycker fra Tyskland. Så det er inte godt å si hur det funker enda. Det var ingen problem ock stille inn den i allefall, måtte inte file i platen e.l.

Jeg kjørte 7km før kick'en begynte å låte ille, lå på hele tiden mens motoren gikk. Så nå står den i påvente av motivasjon til å skru ned primærkåpan ock mindre munstycker...
Post Reply