Ljusomkopplare/elproblem...

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Ljusomkopplare/elproblem...

Post by Bustamente »

Jag har ett konstigt och väldigt irriterande el-fel på min strutso vl3 -56. Den gamla ljusomkopplaren var helt isärsprucken så jag köpte en ny. Då fungerade inte framlyset, varken hel eller halvljus. Om jag satte hastighetsmätarbelysningskabeln till framljuset istället fick man lite glöd på tråden. Pusslade ihop den gamla och satte dit och lyset var tillbaka som vanligt igen. I tron att den nya var kass köpte jag en till, men det var samma problem igen. Idiot som jag är slängde jag den gamla däremellan... Nu undrar jag: Är det en speciell ljusomkopplare till de äldre, som ser likadan ut som den till touring -61, men som fungerar olika? Eller vad är det som spökar?

Denna är det jag snackar om:
Image
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det finns lite olika varianter av dessa beroende på om de är avsedda för system med batteri eller inte. Lite svårt att förklara men när du växlar ljus av på så lyfts några bleck av nocken på omkopplaren. Synd att du inte har den gamla kvar. OM du sätter lampan på HH-mätaren till hel/halvljus så kommer du nog att överbelasta spolen, därav att den bara glöder och inte kör full styrka.

VL3 har ju batteri och ska ha ett bleck som ligger över huvudomkopplaren (under omkopplarkåpan) .

Kolla SIPs hemsida så har de ett schema för VL3 där det står vilka terminaler som ska sammankoplas av omkopplaren i olika lägen

mvh/Henrik B
Post Reply