När min primmy är varm så känns det precis som om jag tappar kompression när jag försöker kicka igång den.
Rulla igång är inga som helst problem men kicka går ej.
Beror det på något sorts kickfjäder eller liknande inuti motorn som inte "orkar" sätta till eller vad kan det bero på?
Tack
Varför svårkickad vid varm motor??
Varför svårkickad vid varm motor??
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
...eller slirande koppling när oljan har hunnit bli lite varm i växellådan! Har själv varit med om detsamma på smallframe.
Pröva med rak 30 olja i rätt mängd om du inte redan har det, släpp lite på kopplingen. Kanske visar sig det vara kass komp pga av slitna ringar eller kolv etc. men det är ju billigare och enklare att utesluta kass kopplingsfunktion först!
Lycka till
/Fredrik
Pröva med rak 30 olja i rätt mängd om du inte redan har det, släpp lite på kopplingen. Kanske visar sig det vara kass komp pga av slitna ringar eller kolv etc. men det är ju billigare och enklare att utesluta kass kopplingsfunktion först!
Lycka till
/Fredrik
Javist, kan han springer igång den, måste nog vara koplingen. Jag tog det för givit att han skulle känna om det var kopplingen.........
Sätt en mejsel imellan sväng hjulet o skydet och tryck ner LÄTT på kicken, det ska INTE kunne går ner. Om det går ner,spänn köplingen lite o prova igen osv. Du ska kunne dra i handtag 1-2mm utan att kicken går ner och har 3-5mm kvar när köplingen är fult på( kicken går ner helt frit) sånt är roligt att göra, känns skönt när koplingen är tip top
Sätt en mejsel imellan sväng hjulet o skydet och tryck ner LÄTT på kicken, det ska INTE kunne går ner. Om det går ner,spänn köplingen lite o prova igen osv. Du ska kunne dra i handtag 1-2mm utan att kicken går ner och har 3-5mm kvar när köplingen är fult på( kicken går ner helt frit) sånt är roligt att göra, känns skönt när koplingen är tip top
Observera att du spänner kopplingen (ökar kopplingsfjäderns tryck på lamellerna) genom att LÄTTA på spänningen i kopplingsvajern. (det sitter en justeringsskruv vid vajerns fäste i motorn)Hamond wrote:...spänn kopplingen lite o prova igen osv...
Man kan alltså inte få högre tryck på på lammellerna än vad fjädern erbjuder.
När man drar i kopplingshantaget jobbar man mot fjädern som minskar trycket mot lamellerna vilket gör att de säras och växellådan frikopplas.
Kanske övertydligt och självklart men lika bra att nämna detta.

C