Varför svårkickad vid varm motor??

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Varför svårkickad vid varm motor??

Post by Fredrick »

När min primmy är varm så känns det precis som om jag tappar kompression när jag försöker kicka igång den.

Rulla igång är inga som helst problem men kicka går ej.

Beror det på något sorts kickfjäder eller liknande inuti motorn som inte "orkar" sätta till eller vad kan det bero på?


Tack
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Hamond
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Sun 02 Mar 2008, 21:09

Post by Hamond »

Kovlringar och den sugar in lite luft nånstans är nog problemet.
Jag tror du behover göra rent kolven eller till o med byta ringar.

Kolla stiftet och titta bakom svänghjulet. Om det finns lite ojla där bak så kan det vara pakboxen som är kass :(
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Ok, tack så mkt.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

...eller slirande koppling när oljan har hunnit bli lite varm i växellådan! Har själv varit med om detsamma på smallframe.

Pröva med rak 30 olja i rätt mängd om du inte redan har det, släpp lite på kopplingen. Kanske visar sig det vara kass komp pga av slitna ringar eller kolv etc. men det är ju billigare och enklare att utesluta kass kopplingsfunktion först!

Lycka till
/Fredrik
Hamond
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Sun 02 Mar 2008, 21:09

Post by Hamond »

Javist, kan han springer igång den, måste nog vara koplingen. Jag tog det för givit att han skulle känna om det var kopplingen.........

Sätt en mejsel imellan sväng hjulet o skydet och tryck ner LÄTT på kicken, det ska INTE kunne går ner. Om det går ner,spänn köplingen lite o prova igen osv. Du ska kunne dra i handtag 1-2mm utan att kicken går ner och har 3-5mm kvar när köplingen är fult på( kicken går ner helt frit) sånt är roligt att göra, känns skönt när koplingen är tip top
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

tackar för bra svar, får kolla upp detta.

Vad innebär RAK 30 olja? :?
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Fredrick wrote:Vad innebär RAK 30 olja? :?
SAE 30. Sök på gräsklipparolja här på forumet får du mer läsning.
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Hamond wrote:...spänn kopplingen lite o prova igen osv...
Observera att du spänner kopplingen (ökar kopplingsfjäderns tryck på lamellerna) genom att LÄTTA på spänningen i kopplingsvajern. (det sitter en justeringsskruv vid vajerns fäste i motorn)
Man kan alltså inte få högre tryck på på lammellerna än vad fjädern erbjuder.
När man drar i kopplingshantaget jobbar man mot fjädern som minskar trycket mot lamellerna vilket gör att de säras och växellådan frikopplas.

Kanske övertydligt och självklart men lika bra att nämna detta. :)

C
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Motul transoil 10W30 är den jag har idag och den är så gott som nybytt.

Skall ändå byta koppling snart hade jag tänkt..
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Post Reply