Reservdelsbeställning?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Elit61
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 07 Apr 2008, 10:21

Reservdelsbeställning?

Post by Elit61 »

Jag har en Vespa Elit från 61 VNS3 (enligt VV en Popolino).
Nu har jag börjat leta efter cylinder/vevparti/avgassystem mm till Vespan men nästan allt jag hittar på både SIP och EM Scooter är till Primavera 125 66-83. Nu till frågan. Är det någon som vet om dessa delar även passar i en 61:a eller finns det inga reservdelar till denna modell?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nej, de passar ej.
Sök på VNA resp VNB. EM kanske skriver Popolino?
Din är väl slidmatad och har VNB-motor?
Tror förresten att det bara var VNS1 och kanske 2 som hade "egen" VNS-motor.
/P
(Som gärna vill få tag på en riktigt tidig VNS, helst med ramnummer under 80 eftersom de tydligen hade en alldeles egen ram.)
Elit61
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 07 Apr 2008, 10:21

Post by Elit61 »

Ok tack för svaret måste dock ställa en följdfråga.
Hittar inga Cylindrar när jag söker på VNB hos SIP. :(
Går det att använde de för primavera 125 65-83?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nej, passar ej.
Jag är nog iofs fel kille att svara på det här men jag gissar att man kan använda PX125-cylinder eller kanske t.o.m. nåt trimkit.
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Elit61 wrote:Ok tack för svaret måste dock ställa en följdfråga.
Hittar inga Cylindrar när jag söker på VNB hos SIP. :(
Går det att använde de för primavera 125 65-83?
Primaveradelar passar inte. däremot kan du troligvis sätta på 150cc cylinder (har popen samma slag? 57?).

Jag tror att det billigaste alternativet är en DR177 cylinder (men då måste man modifiera tändning/förgasare). Annars är det en nytillverkad "original" 150cc cylinder, då borde det räcka med större munstycken. Original PX125 cylinder är väl ganska dyra, men borde också passa.

Saknar du den gamla cylindern?
Federico
Elit61
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 07 Apr 2008, 10:21

Post by Elit61 »

Nja orginalcylindern finns men saknar hälften av kylflänsarna.
177cc passar den rakt av? Läste på EM att man kunde behöva bygga upp motorblocket med kemisk metall?

Skulle denna cylinder fungera (PX)?

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Finns det någon som kan förklara de olika förkortningarna (PX, PV, P, GTR) trodde att modellerna som kallades Popolino i sverige egentligen var en bantad Primavera=PV?
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Elit61 wrote: Finns det någon som kan förklara de olika förkortningarna (PX, PV, P, GTR) trodde att modellerna som kallades Popolino i sverige egentligen var en bantad Primavera=PV?
Din popolino är en bantad maskin som enbart fanns i sverige och som uppfyllde de svenska lättviktsreglerna (därav S'et i modellbeteckningen - italienska för sverige). 1966 lanserade Piaggio en maskin som i princip var en uppskrämd vespa 50 och som man helt enkelt bara kallade vespa 125. I sverige bestämde man sig för att återanvända det svenska namnet popolino även till denna lättviktare, trots att den "nya" 125'an är en helt annan maskin, en s.k. smallframe. I princip inga delar från den svenska popolinon (den ursprungliga) passar på den nya smallframe-125'an. Sedemera bestämde sig Piaggio för att ge smallframe-125'an tillnamnet Primavera (förkortat PV), namnet Primavera ersatte så småningom också det förvirrande återanvända namnet popolino på smallframe-125'an i sverige. GTR är en annan 125'a som kom senare än Primavera och som har den stora ramen. Sedan kom P och PX.

Den ursprungliga "riktiga" popolinon, GTR, P och PX är alla largeframe-vespor och har en hel del gemensamt. Din popolino har dock mest gemensamt med samtida VNA/VNB-vespor. Din popolino har alltså i princip ingenting med primaveror att göra.

Henrik Börjessons hemsida finns en tabell över vespamodeller i sverige, den är bra att titta på för klargöranden.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Elit61 wrote:Nja orginalcylindern finns men saknar hälften av kylflänsarna.
177cc passar den rakt av? Läste på EM att man kunde behöva bygga upp motorblocket med kemisk metall?

Skulle denna cylinder fungera (PX)?

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Finns det någon som kan förklara de olika förkortningarna (PX, PV, P, GTR) trodde att modellerna som kallades Popolino i sverige egentligen var en bantad Primavera=PV?
vill du slippa att bygga upp blocket med kemisk metall är det den här som gäller: http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

tror att du behöver topp till den också

ps. ett tips är att söka efter en beggad 125 eller 150 cylinder på ssk marknaden, lägg in en köpes annons
Federico
Post Reply