Hej!
Min SS180 uppvisar ett något märklig beteende. Den går fint på tomgång och varvar upp ordentligt vid gaspådrag när ingen växel ligger i. När växel lägges i och man kör iväg går det ok upp till ett visst, ganska litet, gaspådrag sedan blir det bara "bröööl" och motorn tappar allt drag. Ibland kommer man dock igenom "bröööl"-regimen men når ändå inte så långt upp i varvatalsregistret.
Har också lagt märke till att den går bättre vid körning om man chokar fullt men vid stillastående går den bättre utan chok. Kan detta vara relaterat till den konstiga motorgången?
Har provat vissa åtgärder som att rensa munstycken och har även plockat bort bränslefiltret för att minska tryckfallet i bensinslangen dock utan resultat!
Tacksam för ideér!!
/Henrik
Märkligt motorbeteende SS180
Elfel?
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2929
Jag hade liknande fel på min smallframe och det berodde på att elen var felkopplad så att gnistan inte blev tillräckligt stark, även fall den räckte till att starta med och varva utan växel i.
Om det i ditt fall har uppkommit "bara sådär" så kanske det är glapp i tändningen nånstans, alt slitna brytarspetsar, dåligt tändstift, trasig resistor i tändstifthatten, kondensator eller spole.
C
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2929
Jag hade liknande fel på min smallframe och det berodde på att elen var felkopplad så att gnistan inte blev tillräckligt stark, även fall den räckte till att starta med och varva utan växel i.
Om det i ditt fall har uppkommit "bara sådär" så kanske det är glapp i tändningen nånstans, alt slitna brytarspetsar, dåligt tändstift, trasig resistor i tändstifthatten, kondensator eller spole.
C
helt klart kan det vara tändningen.
Kankse en renovering med precis justering skulle vara en kur för din Vespa.
På Super Sport kan det vara en fördel att byta till tändspole från Piaggio Ciao.
Brytarpetsar, kondensator och tändstift blir den nog också glad att få.
SS är ju en av de lättaste Vesporna att justera brytarspetsar på f.ö.!
Kankse en renovering med precis justering skulle vara en kur för din Vespa.
På Super Sport kan det vara en fördel att byta till tändspole från Piaggio Ciao.
Brytarpetsar, kondensator och tändstift blir den nog också glad att få.
SS är ju en av de lättaste Vesporna att justera brytarspetsar på f.ö.!
Så, efter mycket undersökande, provande och uteslutande av felkällor såsom blås, brytare, kondesator, tändvinkel mm visade det sig att det var förgasaren som inte var riktigt tipptopp! Av någon anledning hade det ansamlats en gedigen mängd metallspån i botten av kanalen vid det stora munstycket. Efter noggrann rengörning gör motorn nu fint....äntligen!
Tack för tipsen här på forumet och framförallt stort tack till Bjarte för guidning och ledsagning under en mycket intressant kväll i garaget!!
/Henrik
Tack för tipsen här på forumet och framförallt stort tack till Bjarte för guidning och ledsagning under en mycket intressant kväll i garaget!!
/Henrik