Transport från Italien

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Gianfranco
Drömmare
Drömmare

Transport från Italien

Post by Gianfranco »

Hej!

Någon som vet hur man enklast fraktar upp en vespa (50 N, 1964(?)) till Sverige från Italien?

Tack!
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

gianfranco in da house:
Någon som vet hur man enklast fraktar upp en vespa (50 N, 1964(?)) till Sverige från Italien?

För några år sedan fraktade vi upp 2 Fiat 500 från Milano området med ett företag som körde möbler från Milano till Stockhom, vi slantade en 1000lapp styck för frakten av bilarna, beror nog lite på att min polare är Italienare (bosatt i Sverige) och kunde ringa runt lite till olika åkerier både här & där till vi fick bästa dealen. Gianfranco borgar nog för att du talar Italienska om så är fallet jaga på luren....

DP says: annars vet jag inte.....
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Flyttade tråden hit
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Terraplane Blues

Re: Transport från Italien

Post by Terraplane Blues »

Gianfranco wrote:Hej!

Tack!
Hej!

Du är medveten om att det kan bli problem med att få den godkänd och försäkrad i Sverige? Kolla upp detta innan du köper den. Som italiensk Vespa 50 saknar den VoV-nummer (Väg- och vattenstyrelsen) och därmed typgodkänning samt identitet i Sverige.
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Har inte italienska moppar regnr? Isf kanske det går att regbes som mc?
/David
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Det är inga problem att få den försäkrad. Ramnummer räcker gott.
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Det här tipset låg i en annan tråd, http://www.scooterklubben.com/forum_new ... ht=italien. Handlade i och för sig om transport åt andra hållet, men ändå...
Lucas wrote:Beroende på vart i Italien du flyttar. Karlsson åkeri i Växjö 0470-405 80 kör Växjö-Verona till egen terminal där. dvs säker transport! Vespan ska stå på pall och vara surrad ordentligt. Kostnaden kan du kanske förhandla beroende på hur mycket övrigt gods de har just då.
Kolla även om det inte finns något Åkeri där du bor som kör.
Men du... varför inte besöka CasaLambretta i Milano. I Rodano alldeles bakom Linate flygplatsen, och där välja ut en raritet bland de renoveringsobjekt på gården och få dig en renoverad godisbit av en som kan. Blir garanterat en fin pralin... ok, kanske fel maskin, men iallafall. /lucas
Gianfranco
Drömmare
Drömmare

Post by Gianfranco »

Tack för alla tips! Jag ska försöka få tag i nån transportfirma.
Fortsätt gärna skriva om ni kommer på något mer specifikt man bör tänka på i och med flytten eller om ni råkar känna till nåt bra åkeri.

A presto!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

För 111'e gången: DET GÅR INTE ATT REGGA IN EN UTLÄNDSK MOPED SOM 30-MOPED I SVERIGE.

Nej. Aldrig. På inget sätt. Försäkringen gäller inte. Enda sättet är som lätt mc, och knappt ens då. Man MÅSTE ha ett ramnummer med VOV-kod.

Sorry för shouting, men nu har vi svarat på detta så många gånger.

Edit: ett av många exempel på när denna diskussion förts:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2981

Mvh

Guran
Bill Hicks wrote:Det är inga problem att få den försäkrad. Ramnummer räcker gott.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag har glömt hur VoV-märkningen såg ut på Vespa 50.
Var det en svart klisterlapp under sadeln? Och instansat vid motorluckan?
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Paka wrote:Jag har glömt hur VoV-märkningen såg ut på Vespa 50.
Var det en svart klisterlapp under sadeln? Och instansat vid motorluckan?
/P
just så ja.

kanske något på motorn också?
Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hedge wrote:För 111'e gången: DET GÅR INTE ATT REGGA IN EN UTLÄNDSK MOPED SOM 30-MOPED I SVERIGE.
Jag vill inte på något sätt sabba ditt versalbudskap, men förra sommaren träffade jag ett par som hade tagit hem en helrenoverad V50 från Italien. Mannen påstod att det var en -66:a, vilket var helt fel då det troligtvis var en -72:a eller senare av plåtpressning och detaljerna att döma. Eftersom den saknade VoV-nummer och han dessutom uppgav helt fel årsmodell, frågade jag därför hur han hade gjort när han försäkrade den? Han berättade att han bara hade uppgett årsmodellen (då felaktigt -66 enligt honom) samt ramnummer - och att försäkringsbolaget nöjde sig med de uppgifterna!
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Försäkringsbolagen vill ju bara ha ramnummer för att kunna se att det är samma moped om den blir stulen, krockar etc.
De gör inga "sökningar".
Polisens "riktlinjer": http://www.webcar2000.com/countries/swe ... oped.phtml
/P
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

försäkringsbolagen har säkert inget emot att man ger dem pengar, MEN om det händer något så är risken överhängande att de vägrar att betala något om mopeden har använts på ett olagligt sätt (dvs i trafik i sverige).

Jag har försäkrat min moped enbart genom motornumret (chassienumret har försvunnit :| ) hade jag haft flera mopeder av samma sort hade jag använt t.ex V5A1T istället.

Det sitter en VoV-märkning på motorn också.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Absolut. (Men utan chassinummer är ju du faktiskt lika illa ute som någon som har importerat...)
/P
crispin wrote:försäkringsbolagen har säkert inget emot att man ger dem pengar, MEN om det händer något så är risken överhängande att de vägrar att betala något om mopeden har använts på ett olagligt sätt (dvs i trafik i sverige).

Jag har försäkrat min moped enbart genom motornumret (chassienumret har försvunnit :| ) hade jag haft flera mopeder av samma sort hade jag använt t.ex V5A1T istället.

Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Absolut. Tveksamt om risken är överhängande dock. Ska nog till en ordentlig massaker för att det ska göras en "utredning" kring en Vespa 50:s härkomst.
(Och utan chassinummer är ju du rent teoretiskt lika illa ute som någon som har importerat...)
/P
crispin wrote:försäkringsbolagen har säkert inget emot att man ger dem pengar, MEN om det händer något så är risken överhängande att de vägrar att betala något om mopeden har använts på ett olagligt sätt (dvs i trafik i sverige).

Post Reply