Dra kablage till tuta/signalhorn på Touring -59

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mighty
Nybörjare
Nybörjare

Dra kablage till tuta/signalhorn på Touring -59

Post by Mighty »

Hej!
Nu har jag äntligen köpt ett signalhorn till min Touring -59 och ska sätta dit den. Tidigare satt det en täckbricka för hålet. Den förra ägaren hade i samband med totalrenoveringen tagit bort kablaget. Jag har inget batteri.

Frågan är nu hur man på enklast sätt drar kablaget. Måste hela styret väck?

Tacksam för svar.

Mattias
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Det är ibland lite klurigt att få ner kablar där men helt klart göra det utan att ta av styret.

Framlampan och hastighetsmätaren måste i allafall ur.

Jag brukar börja med en vajer som jag stukar ca 3cm frånmänden, den bruka gå att lirka ut uppifrån styret och ner. Sedan när väl vajern är på plats så löder jag fast kablarna på densamma och lirkar ut även kablarna.

Om du inte får ut vajern ur tuthålet kan du göra en enkel ögla av kabel och sticka in i tuthålet och fånga upp vajern med.

VH/Calle
Mighty
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mighty »

Vad bra, tack för tipset! Nu ska jag ut och testa :grin:

MVH
Mattias
Mighty
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mighty »

Tack för tipset Calle! Det räckte med att lösgöra framlampan och lossa på hastighetsmätaren. Dock hade jag ingen bra vajer hemma, utan bara tunn ståltråd. Jag höll på ett bra tag att bara lirka med kablarna som var ihoptvinnade och det tog en stund att få igenom det. Det var riktigt klurigt att få kablaget i "rätt ränna", dom ville lätt hamna i samma ränna som koppling och bromsvajer. Men enträgen vinner! 8)

Jag köpte med en packning till signalhornet, men det ser ut som att jag skippar den. Det blev inge snyggt.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Härligt!

Javisst, vissa signalhornspackningar är tokfula.
Man kan använda gammal innerslang att klippa till packning av. För packningen behövs...
Mighty
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mighty »

OK, det var ett bra tips med gummislang :smile:
Post Reply