Transport från Italien
-
- Drömmare
- Posts: 2
- Joined: Sat 26 Apr 2008, 19:50
Transport från Italien
Hej!
Någon som vet hur man enklast fraktar upp en vespa (50 N, 1964(?)) till Sverige från Italien?
Tack!
Någon som vet hur man enklast fraktar upp en vespa (50 N, 1964(?)) till Sverige från Italien?
Tack!
gianfranco in da house:
Någon som vet hur man enklast fraktar upp en vespa (50 N, 1964(?)) till Sverige från Italien?
För några år sedan fraktade vi upp 2 Fiat 500 från Milano området med ett företag som körde möbler från Milano till Stockhom, vi slantade en 1000lapp styck för frakten av bilarna, beror nog lite på att min polare är Italienare (bosatt i Sverige) och kunde ringa runt lite till olika åkerier både här & där till vi fick bästa dealen. Gianfranco borgar nog för att du talar Italienska om så är fallet jaga på luren....
DP says: annars vet jag inte.....
Någon som vet hur man enklast fraktar upp en vespa (50 N, 1964(?)) till Sverige från Italien?
För några år sedan fraktade vi upp 2 Fiat 500 från Milano området med ett företag som körde möbler från Milano till Stockhom, vi slantade en 1000lapp styck för frakten av bilarna, beror nog lite på att min polare är Italienare (bosatt i Sverige) och kunde ringa runt lite till olika åkerier både här & där till vi fick bästa dealen. Gianfranco borgar nog för att du talar Italienska om så är fallet jaga på luren....
DP says: annars vet jag inte.....
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Transport från Italien
Hej!Gianfranco wrote:Hej!
Någon som vet hur man enklast fraktar upp en vespa (50 N, 1964(?)) till Sverige från Italien?
Tack!
Du är medveten om att det kan bli problem med att få den godkänd och försäkrad i Sverige? Kolla upp detta innan du köper den. Som italiensk Vespa 50 saknar den VoV-nummer (Väg- och vattenstyrelsen) och därmed typgodkänning samt identitet i Sverige.
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden
Det här tipset låg i en annan tråd, http://www.scooterklubben.com/forum_new ... ht=italien. Handlade i och för sig om transport åt andra hållet, men ändå...
Lucas wrote:Beroende på vart i Italien du flyttar. Karlsson åkeri i Växjö 0470-405 80 kör Växjö-Verona till egen terminal där. dvs säker transport! Vespan ska stå på pall och vara surrad ordentligt. Kostnaden kan du kanske förhandla beroende på hur mycket övrigt gods de har just då.
Kolla även om det inte finns något Åkeri där du bor som kör.
Men du... varför inte besöka CasaLambretta i Milano. I Rodano alldeles bakom Linate flygplatsen, och där välja ut en raritet bland de renoveringsobjekt på gården och få dig en renoverad godisbit av en som kan. Blir garanterat en fin pralin... ok, kanske fel maskin, men iallafall. /lucas
-
- Drömmare
- Posts: 2
- Joined: Sat 26 Apr 2008, 19:50
För 111'e gången: DET GÅR INTE ATT REGGA IN EN UTLÄNDSK MOPED SOM 30-MOPED I SVERIGE.
Nej. Aldrig. På inget sätt. Försäkringen gäller inte. Enda sättet är som lätt mc, och knappt ens då. Man MÅSTE ha ett ramnummer med VOV-kod.
Sorry för shouting, men nu har vi svarat på detta så många gånger.
Edit: ett av många exempel på när denna diskussion förts:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2981
Mvh
Guran
Nej. Aldrig. På inget sätt. Försäkringen gäller inte. Enda sättet är som lätt mc, och knappt ens då. Man MÅSTE ha ett ramnummer med VOV-kod.
Sorry för shouting, men nu har vi svarat på detta så många gånger.
Edit: ett av många exempel på när denna diskussion förts:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2981
Mvh
Guran
Bill Hicks wrote:Det är inga problem att få den försäkrad. Ramnummer räcker gott.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Jag vill inte på något sätt sabba ditt versalbudskap, men förra sommaren träffade jag ett par som hade tagit hem en helrenoverad V50 från Italien. Mannen påstod att det var en -66:a, vilket var helt fel då det troligtvis var en -72:a eller senare av plåtpressning och detaljerna att döma. Eftersom den saknade VoV-nummer och han dessutom uppgav helt fel årsmodell, frågade jag därför hur han hade gjort när han försäkrade den? Han berättade att han bara hade uppgett årsmodellen (då felaktigt -66 enligt honom) samt ramnummer - och att försäkringsbolaget nöjde sig med de uppgifterna!Hedge wrote:För 111'e gången: DET GÅR INTE ATT REGGA IN EN UTLÄNDSK MOPED SOM 30-MOPED I SVERIGE.
Försäkringsbolagen vill ju bara ha ramnummer för att kunna se att det är samma moped om den blir stulen, krockar etc.
De gör inga "sökningar".
Polisens "riktlinjer": http://www.webcar2000.com/countries/swe ... oped.phtml
/P
De gör inga "sökningar".
Polisens "riktlinjer": http://www.webcar2000.com/countries/swe ... oped.phtml
/P
försäkringsbolagen har säkert inget emot att man ger dem pengar, MEN om det händer något så är risken överhängande att de vägrar att betala något om mopeden har använts på ett olagligt sätt (dvs i trafik i sverige).
Jag har försäkrat min moped enbart genom motornumret (chassienumret har försvunnit
) hade jag haft flera mopeder av samma sort hade jag använt t.ex V5A1T istället.
Det sitter en VoV-märkning på motorn också.
Jag har försäkrat min moped enbart genom motornumret (chassienumret har försvunnit

Det sitter en VoV-märkning på motorn också.
Absolut. (Men utan chassinummer är ju du faktiskt lika illa ute som någon som har importerat...)
/P
/P
crispin wrote:försäkringsbolagen har säkert inget emot att man ger dem pengar, MEN om det händer något så är risken överhängande att de vägrar att betala något om mopeden har använts på ett olagligt sätt (dvs i trafik i sverige).
Jag har försäkrat min moped enbart genom motornumret (chassienumret har försvunnit) hade jag haft flera mopeder av samma sort hade jag använt t.ex V5A1T istället.
Det sitter en VoV-märkning på motorn också.
Absolut. Tveksamt om risken är överhängande dock. Ska nog till en ordentlig massaker för att det ska göras en "utredning" kring en Vespa 50:s härkomst.
(Och utan chassinummer är ju du rent teoretiskt lika illa ute som någon som har importerat...)
/P
(Och utan chassinummer är ju du rent teoretiskt lika illa ute som någon som har importerat...)
/P
crispin wrote:försäkringsbolagen har säkert inget emot att man ger dem pengar, MEN om det händer något så är risken överhängande att de vägrar att betala något om mopeden har använts på ett olagligt sätt (dvs i trafik i sverige).
Jag har försäkrat min moped enbart genom motornumret (chassienumret har försvunnit) hade jag haft flera mopeder av samma sort hade jag använt t.ex V5A1T istället.
Det sitter en VoV-märkning på motorn också.