Koppling/växellåda?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Koppling/växellåda?

Post by Bengan »

Gäller min Sprint -67.

När jag renoverade satte jag bl a in nytt växelkors, nya lameller och fjädrar. Lamellerna låg i oljebad enligt konstens alla regler. När jag började köra så hände det att den liksom rusade till ibland. Det kändes som jag snabbt drog in kopplingen under färd. Har ju inte kört så mycket nu, men jag tyckte det blev bättre och bättre. Min tanke var att det var lamellerna som torkat till lite från det att jag satte i dom och att det kanske skulle gå till sig om jag körde lite.

Idag har det här problemet ökat och jag är inte säker att det är samma fel. När det händer nu så liksom hackar motorn ungefär som den inte får i växlarna och det slutar inte på en gång som det där kopplingssliret gjorde. Det blir bättre om jag växlar, men kan fortsätta ändå. Det låter inte så kul i motorn när det här händer.

Sen försvinner problemet för att återkomma efter ett tag.

Det är inga problem att växla, varken från stillastående eller under färd, och jag känner inga tendenser att det ska vara fel på kopplingen förutom det här.

Vad kan det vara?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Bakaxeln åtdragen ordentligt? Det var felet på min rallymotor när jag hade liknande problem.
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Gjorde en snabbkoll. Det finns ett litet glapp i bakhjulet, kan det bero på det? Det märkliga är att det inte går att dra åt så mycket mer om jag inte ska använda übermycket kraft.

Fenomenet verkar dyka upp när jag kör på fyrans växel.
Hamond
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Sun 02 Mar 2008, 21:09

Post by Hamond »

var bor du? om du är i närheten av lund, så kunnde du köra förbi på sondag kl 14, då får du mycket hjälp :lol: :lol:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Hamond wrote:var bor du? om du är i närheten av lund, så kunnde du köra förbi på sondag kl 14, då får du mycket hjälp :lol: :lol:
Övik (brukar vara en förkortning för Örnsköldsvik) ligger lååångt från Lund :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

För mig skedde det på lägre växlar. Aldrig på 4:an. Jag drog åt den med moment och det blev flera varv. Sedan upphörde det... Borde inte vara samma problem om du har det på 4:an bara, men du kan ju testa med moment och se om det händer något. Minns inte hur många kg det ska vara, men det kan nog någon annan här på forumet...
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Det enda jag kollade var muttern som håller hjulet, men det kanske inte var den du menade? Jag ska ta loss hjulet och kolla att mutter nr 20 på bilden är tillräckligt dragen. Får bli till helgen. Till dess tar jag tacksamt emot ytterligare förslag på fel.

Image
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Jo, mutter 22. Vet inte hur pass olika sprint och rally kan vara... Baklagret ska egentligen hålla axeln på plats, men i mitt fall så gjorde det inte det. Därför kunde axeln glida tillräckligt mycket för att den skulle "tappa" växlarna ibland... Först trodde jag det var kopplingen. Hade ett helvete innan jag lyckades lokalisera problemet. Bytte koppling, växelbox bla. Blev en onödigt dyr historia, ett par tusen minst i onödan :P Men som sagt, jag är inte alls säker på att ditt problem är samma...
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Nu har jag roat med med att plocka isär motorn, men jag blev inte klokare av det. Jag såg inga fel på växeldreven och såg inga tecken att nåt annat skulle vara fel heller. Jag tog bort bakaxeln och satte tillbaks den för att vara säker på att både lagret och axeln sitter som dom ska.

När jag provkörde så hände samma sak som innan. 1-3 går bra, men det går inte att köra på fyran. Det slamrar och låter illa och drivningen försvinner. Jag provade att palla upp bakhjulet och köra i luften med samma resultat. Det spelar alltså ingen roll om det är motstånd på hjulet. När jag stänger av motorn så stannar den men hjulet fortsätter snurra när fyran är i.

Splinsen på axeln och hjulet ser OK ut. Jag tycker inte att det ska vara det heller eftersom det bara händer på fjärde växeln. Jag har dragit centrummuttern som håller hjulet med 10 kg, trots det känner jag ett litet, litet glapp när jag vickar på hjulet. Är det normalt?

Jag tror inte jag vänt växeldrevet fel. Den del som ligger mot tredje växeldrevet går upp lite och den andra sidan är lite urfräst.

Vad ska jag göra? Jag vet inte hur jag ska fortsätta felsöka.
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

det kanske låter dumt, men går det att finjustera växlarna så att man är säker på att 4'an går i ordentligt?
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

crispin wrote:det kanske låter dumt, men går det att finjustera växlarna så att man är säker på att 4'an går i ordentligt?
Jag tar tacksamt emot alla förslag och idéer!

Jag gick ut och kollade justeringen av växlarna och då upptäckte jag en ny sak. När jag lagt i fyran och snurrade på hjulet för hand så dras växen ur läget och det är därför drivningen försvinner. Man hamnar liksom mellan trean och fyran och det skramlar och låter illa.

Jag provade att sträcka vajern, men det hjälpte inte. Inte ska väl den vara stenhårt spänd för att växeln ska ligga kvar i rätt läge? Nu kanske jag har fel, men ska inte vajrarna bara dra växelföraren till rätt läge och sen ska växelboxen hålla växelarmen kvar av sig själv?

Kan det vara växelboxen som är väck?

Hur går jag vidare?
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Tjena Bengt!

Du har inte glömt brickan som brukar ligga mellan växelstången och korset, ca 2mm tjock? Utan den hamnat korset klippt mellan 3:an och 4;an med lite lite anligg på 4:an.
Har för mig att den sitter på din motor också.

Hälsa Raggar-Hasse längre bort på din gata ifrån Nina & Mig i Linköping!!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

Sitter dreven vända åt rätt håll på bakaxeln?
---------------------------------------------------------
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Ola Lång wrote:Tjena Bengt!

Du har inte glömt brickan som brukar ligga mellan växelstången och korset, ca 2mm tjock? Utan den hamnat korset klippt mellan 3:an och 4;an med lite lite anligg på 4:an.
Har för mig att den sitter på din motor också.

Hälsa Raggar-Hasse längre bort på din gata ifrån Nina & Mig i Linköping!!
Så du känner folk på min gata? Så trevligt. Jag är ingen större fan av jänkare, men han har väldigt fina bilar. För nåt år sen renoverade han en husvagn som han slipade ner till metallfärg. Skulle nog likna dom där stora silverfärgade husvagnarna man ser i USA. Den blev riktigt cool.

Åter till mitt problem. Jag var inne på din teori att det fattas en bricka. När jag bytte växelkors så bytte jag även den där växelförarstången mot en ny variant. Min var tvådelad och jag blev lite irriterad på att det inte gick att få plats med en fastnyckel när den skulle monteras. Därför köpte jag en ny solid växelförare som jag satte dit, dock utan bricka.

Nu när jag plockade isär motorn igen satte jag tillbaks den gamla växelföraren och problemet var löst. Nu ska jag inte ropa hej förrän björnen är skjuten, men efter en första provtur känner jag inga tendenser till fel.
Post Reply