lambretta luna

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

är inte 50s bara en svensk benämning?
så har jag för mig att det är iaf, googlar man 50s hittar man väl inget typ.
är fortf på jakt efter snyggoblåset om nån har btw..
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!
Helt säkert är 50s (eller s50 som det står ibland) en svensk benämning...
Skoj ni uppskattar broschyrerna!

Det finns f.ö. en 50cl manual på http://www.scooterhelp.com/serial/vega.manual.html
/Calle
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lunatic »

Det verkar som om Rex typade in två sorter av Lunan i Sverige. Mannen i Gagnef som jag var till hade två stycken och de hade olika typnummer från Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen (som VoV väl ska uttydas?).

Innocenti Italia Typ besiktning VOV1511 Lambretta Luna Sport 50 S/3 trevaexlad (med överliggande avgassystem)
och
Innocenti Italia Typ besiktning VOV1509 Lambretta 50 S/3 trevaexlad (med underliggande avgassystem.)

Hmm, finns det en 1510 också? På redaktionen har vi en lista på VoV-nummer, ska titta där imorgon.

Är det någon som vet om J50 typades/såldes i Sverige?

Jag misstänker att numret med Luna-artikeln är slut hos oss, vill minnas att jag sålt på alla nylivna Luna-ägare som hört av sig varsit ex... Tyvärr är bildmaterialet i artikeln inte redaktionens så just jag har väldigt svårt att skanna och lägga ut.

/Rickard
(maila mig för att gå med i LunaRegistret)
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Richard, ang artikeln så förstår jag orsakerna.
Jag ramlar nog över den nån annan gång.

Som Calle säger att 50S är en unik benämning för Svenska marknaden, det kanske är så att S:et inte alls betyder Sport utan Svedala, Svecia eller rent av Säffle :)

// LENY
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Snubblade på den här Vegan på Rimini Lambrettas sajt. Vega 140 cc, motorn ser mäktig ut.
http://www.riminilambrettacentre.com/sc ... er100.html

Något att sträva mot kanske :-?
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

One more thing om Luna-serien. Runt 1998-99 körde vi i svenska Scooteristen en serie reportage om olika klassiska scootermodeller, med vederbörligt tillstånd hämtade från engelska Scootering och översatta av mig.

Här ringde det en klocka i mitt huvud. Och visst, i Scooteristen nr 26 från 1999 finns den, Lambretta Luna the story. Tre sidor om Luna, Vega och Cometa. Finns nog att köpa som baknummer fortfarande tror jag.

Om årsmodell 1972: Enligt Casa Lambrettas katalog tillverkades Lambretta 50-kubiksmodellen av Luna-serien i 27 812 ex från mars 1968 til juni 1969 och 75-kubikaren i 9 402 ex från augusi 1968 till deceber 1970. Årsmodellsbeteckningen 1972 innebär säkert att maskinen
stått osåld några år innan den slutligen f*nn sin köpare. Liknande skillnader är vanliga även på Vespa 50.

Hälsn
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lunatic »

Idag, 6 september, fick jag de delar jag beställt från Carl Kruger i USA. Jag betalade med paypal den 31 augusti. 40 dollar (plus airmail på 18 dollar) för NOS över- och underdel till framlyktshuset.
Delarna ser ut att vara just oanvända gamla delar. De har märken efter 35 års hantering men verkar aldrig ha varit lackerade.
Carl har en del andra Luna- och J-delar, när jag var i kontakt med honom första gången för något år sedan mailade han över en lista. Ni når honom på; oldvespa_at_sbcglobal.net (byt ut _at_ mot @).

/Rickard
(maila mig för att gå med i LunaRegistret)
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

nu när vi ändå håller på att diskutera lunor så undrar jag, som nybliven lunaägare, hur det fungerar med soppakran. Hur ska soppakranen stå för vid körning med reservtank (för det finns det väl?)
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

Den är väl reserv-normal-stängd såvitt jag vet. så, längst till vänster, pekandes uppåt.

ring mig, jag vill se din luna crispin!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Image
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

suveränt, tack. det kommer fler frågor, jag lovar.

jag har precis lärt mig att jag har en moped designad av mannen bakom lamborghini countach. det ante mig...
Post Reply